• Maxie

Visparnas tråd 5

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste…

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden…
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html
    Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
     www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.

NY KALENDER FINNS - skriv in ditt bf och andra viktiga händelser under din graviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m24052204.html
  • Svar på tråden Visparnas tråd 5
  • Maxie

Fruppan, jag är ganska säker. På tyska heter den Wiegenlied. Tror att Tjorven eller nån sjöng den i Saltkråkan. Den är jättefin, jag brukar sjunga den för min bebis ibland. Fast jag hade inte hela texten, tack så mycket!

• fruppan

åå va kul att du sjunger den för bebis.
    min mamma sjöng den jämt för mig som liten.

jag sjunger så uselt så som pluto på julafton i kalle ankaSkrattandeSkrattande
    vill ju inte skrämma bebisFlört

• Maxie

fruppan: jag tror inte du skrämmer bebisen, oavsett hur man än sjunger tror jag bebisen älskar att höra sina föräldrar sjunga. Men sjunger man hemskt illa kanske man inte behöver ta i så dant?

• Ma Lu

Jodå, det är Tjorven och Stina som sjunger den för Skrållan när hon inte vill sova Sången tar allt mer marschkaraktär allteftersom skriket tilltar

Bebisar kan ju höra från ca halv graviditeten och de tycker nog om att man sjunger Dessutom ska de ju kunna känna igen ljud som de hört i magen när de sedan är födda och en gonattsång kan verka lugnande. Jag har en idé om att bebisar gillar djupa mansröster med mycket basbrum så jag ska försöka få min man att nynna för bebis när vi kommer så långt Han är snudd på tondöv men jag tror inte bebis bryr sig och så vore det så mysigt om han kunde natta liten med att hålla mot bröstet och nynna

* * *If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet!* * *
  • Idis 76

Morron tjejer!

T har haft ett par jobbiga nätter då hon är förkyld men det får man väl ta för hon sover så bra annars!

Sessan: Kramar om dig! Kan inte säga att jag vet hur det känns men jag kan förstå att det är tungt. Vi finns här för dig vännen!

Fruppan: Den är såååå söt den vaggsången!

♥♥♥*; ** Välkommen till världen min underbara dotter ** ;*♥♥♥
  • Joyce

Min syster ringde och väckte mig kl 8 och nu kan jag inte somna om. Hon undrade om hon skulle komma och hälsa på i helgen. Jag trodde det gällde en natt och sa ja, men det var visst 2. Känns taskigt nog ganska jobbigt när jag tänker efter. Inte för att jag tror att bebisen kommer i helgen för då skulle jag verkligen inte vilja att hon var här. Men jag är lite för trött, går max 200 annars får jag så mycket sd. Så jag har ingen riktig lust att vara värd. Vägrar gå på stan osv. Jag vill ju mest bara ligga och vila och ta det lugnt. Jaja, nu är det för sent att ändra sig.

• jamis

Hej hej

Joyce: Din syster får väl fatta att hon ska passa upp dig nu när hon kommer och hälsar på

Idis: Ja, några jobbiga nätter få du nog klara av

Jag gick en kilometer idag efter mitt möte imorse och har ONT i livmodern nu... Känns inte så bra, men nu ska jag sitta hela dagen på kontoret

Lika ofta som föräldrar tänker på sina barn, lika ofta tänker ofrivilligt barnlösa på sina obarn
  • Mirren

Hej vänner!
    Först en jättekram till Sessan, fruktansvärt att ledsamt med ett missfall. Hoppas att du kan ta det lugnt och att du och mannen kan stötta varandra.

Sedan tänkte jag bara komma med ytterligare ett inlägg i vaggvisedebatten. Känns lite fånigt att just jag ska komma med en alternativ, icke-religiös vers, men kanske är det någon som vill sjunga den istället (eller som komplement):

Nu i ro, slumra in, lilla älsklingen min. I kudden sjunk in, med din rosiga kind. Tills du väcks lilla vän, nästa morgon igen. Tills du väcks lilla vän, nästa morgon igen.

Själv sjunger jag den ibland bara på skoj, eftersom jag tycker det är den högsta graden av önsketänkande att tro att en bebis skulle behöva väckas!

Jag sjunger för övrigt extremt mycket för Casimir, om inget annat får honom lugn så fungerar det alltid. Första gången som jag kände "wow det är faktiskt mitt barn" var på BB när jag sjöng en vaggvisa och han tydligt kände igen den! Jag har dock inte bara sjungit en sång hela tiden utan försökt att variera (även under graviditeten) - något slags försök till kulturell bildning, vad vet jag.

Casimirs favoritsång är för övrigt Regers vaggsång:

Maria går i Rosengård när kvällen faller sval. Å där spira var hon går, fagra blommor utan tal. Hon vaggar sakta Jesusbarnet i drömmar in. Afton nalkas slumra in.

Ljuv är din slummer, änglar nämna dig ömt vid namn. Slut dina ögon, vila tryggt i modersfamn. Afton nalkas slumra in.

Om Casimir inte somnat innan "Afton nalkas" i andra versen brukar jag tycka att jag misslyckats .

• Ma Lu

Å, den där är så vacker Mirren!!! Jag har en kollega som alltid sjunger psalmer för sin son och hon tycker det är det bästa sen har jag som andra ytterlighet en kompis vars dotter inte var nöjd med något annat än snapsvisor när hon var riktigt liten - Helan går var favoriten

Spänner strängt ögonen i jam och beordrar VILA!!! Inte gå sådär långt och mycket!!!

Har själv försiktigt tassat in i vecka 7 idag. Varje dag känns som en liten pytteseger och på måndag ska vi på vul. Fasen vad rädd jag är...

* * *If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet!* * *
  • Idis 76

Jam: Ja det får jag välöverleva
    Va duktig du är som är ute och går men du ska ta hand om dig, det är inte värt det om du får ont. Sparka fart på mig istället för jag behöver komma iform...

Är det någon som har ett bra förslag på låt till dopet?

♥♥♥*; ** Välkommen till världen min underbara dotter ** ;*♥♥♥
Svar på tråden Visparnas tråd 5