• Maxie

Visparnas tråd 5

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste…

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden…
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html
    Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
     www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.

NY KALENDER FINNS - skriv in ditt bf och andra viktiga händelser under din graviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m24052204.html
  • Svar på tråden Visparnas tråd 5
  • Maxie

Åh, hej Zynk! Allt väl med dig och bebisen? Vad bra att du är här! Skulle behöva fråga en erfaren person om vad för kläder bebisen behöver när man fött. För mig är det en djungel att gå in i en affär för att välja ut bebiskläder, har därför inte köpt nåt än. Men det börjar bli dags! Alltså, det finns ju bodys med långa ärmar men utan ben, då måste man ju ha byxor också och ska man då ha såna med strumpor inbyggda eller är det bättre med små sockor separat? Eller sparkdräkt? Vad är mest praktiskt??? Spelar det nån roll? Sen börjar det nog bli dags att köpa en liten overall också, den måste ju med till bb för det lär vara kallt på hemvägen. Och mössa och vantar också kanske? Ska man välja stl 50 eller 56? Kanske lite av båda?
    Har bestämt mig för att köpa nåt riktigt sött plagg att ha i förlossningsrummet, då kan maken plocka fram det och låta mig titta och känna på när krafterna tryter, som nåt slags målbild tänkte jag.

• Pess

Maxie....Köp lite av varje...Dvs långärmat, kortärmat/benat etc...Jag är förtjust i sparkdräkt MED fötter som pyjamas, men föredrar body utan ben + byxor på dagen. Men du märker fort vad du och bebisen gillar

Det jag DÄREMOT hatar och skyr som pesten är tvådelat....Byxan och blöjan tenderar att åka ner och tröjan upp....Nu när det är kallt har jag kortärmad body under och tvådelat över (det tvådelade jag fått och vill använda )

L var en riktig medelbebis vikt och längdmässigt vid födseln...Vi använde strlk 50 länge här...och använder fortfarande 56 (fast nu börjar det bli lite trångt) och L är fyra månader...Så köp på dig lite i strlk 50 oxå så att din bebis inte behöver drunkna i kläderna i början....Vi hade alldeles för lite 50 med till BB (men låg ju ett dygn längre än normalt)

Overallen däremot (fleece?) hade jag nog köpt i strlk 56. Det gör ju inget att den är lite stor och så räcker den hela vintersäsongen troligen för er del

• Maxie

Åh tack Pess! Det är så bra att få lite råd på vägen av er som vet. Det verkar än så länge som om min bebis också är av medelstorlek, hoppas den fortsätter så.

• Maxie

Pess, en annan fråga till dig som ju faktiskt är proffs på graviditeter och förlossningar : Om man har hormonrand upp till bröstkorgen, inte har gått upp så mycket, inte har fått dålig hy, har fällt en del hår i början av graviditeten fast det har blivit bättre, bebisen har låga hjärtljud (133-153), magen är ganska bred och har förut varit hög men nu i v 32 är den ganska låg - inte toppig, inte har mått illa under graviditeten...skulle du våga dig på en gissning på kön utifrån dina erfarenheter? Bara på skoj alltså, jag fattar ju att det är skrönor men ändå. En del säger att bm på förlossningar kan säga innan barnet kommit ut vad det är för kön.

• Pess

Ja du Maxie....Allt det där ÄR bara skrönor Möjligtvis att kraftigt illamående är något vanligare när man väntar en flicka....

Men eftersom du TVINGAR mig GISSA.... .......grabb

• Maxie

Pess: Ja det är vad jag tror också. Framförallt eftersom det är en så livlig krabat där inne. Inte för att jag kan jämföra med tidigare graviditeter men det känns som om det är en liten spelevink som kommer klättra på väggarna när h*n föds. Fast jag vet ju att det kan vara vilket som.

• Maxie

Tala om att vara extremt nyfiken.... Jag längtar sååååå till förlossningen.

• Maxie

Min mamma tror att det blir en flicka, jag vet inte varför, dessutom går bebisen under arbetsnamnet Julia av henne. Hon tycker att hon som mormor borde ha nåt att säga till om vad gäller namn. Ojojoj, tänk om det blir en tjej, vad högfärdig och mallig mormor kommer bli då!

• Pess
    Min L var en lugn och cool brud i magen...Fram till förlossningen...Då jäklar var det full rulle HELA tiden...Triggades av värkarna
  • zynk

Go kväll nu sover snuttan!

Joyce va skönt att allt va bra. O ett extra UL är ju alltid välkommet!

Idis din toka som jobbar... Skönt med Thailandsemester!

Jam ha det skönt på ledigheten!!!

Maxie ja det där med kläder ja... Jag gillar body (nu med lång ärm) o midjebyxa. Och nåt som är toppen är strumpbyxor! Byxa med hängslen blir bara bökigt då jag vill ha body under (som sagt tröjor är ingen hit - de bara glider upp). Byxa med fot är säkert bra - har inga själv - kanske en nackdel att de fort växer ur dem. Tror hel "bodysiut" är en hit men har inte testat. Bra strumpor är svårt att hitta - de åker ofta av.
    Mössa: Faktum är att "hjälmmössan" sitter bäst men är inte lika cool som andra mössor. De måste sitta rätt tajt annars åker de iväg- O häromdagen åkte stackars Alva med huvan över ansiktet från Lida o hem (ca 20minuter. Hon sitter bak i bilen). Nu knäppte jag bort luvan.
    Är på jakt efter en bra overall/åkpåse som man kan ha i babyskyddet men har inte hittat rätt än.
    Fick mycket kläder i 50/56 så det hade jag för mycket av... Byter nu kläder även om de inte är så smutsiga bara för att hon ska hinna prova alla. Hon är uppe i ca 62 nu men det är väldigt stor skillnad - vissa 50 kan hon ha än.
    Pyjamas med fot är bäst. Har också en sovpåse som jag sytt som funkar bra. Funderar på om en sån där grobag man vara bra - Alva sparkar av sig täcket direkt. och på morgonen är hon lite kall faktiskt.
    Absolut strl 56 eller större på overall. Spara kvittot om du kan fixa lång tids öppet köp för man vet ju inte hur stor bebbe man får. Vi har strl 70! Den är jättestor men det är bra för A gillar inte att trä i ärmarna...

oj oj det blev långt. Minns en tråd som var himla bra med tips inför förlossningen - ska se om jag hittar den.
    Tips www.pippilotta.se har bl a 5 bodies för 99kr.
    Det är ju SÅÅÅ kul med bebisprylar! Trodde aldrig jag skulle hålla på så här. Har helt förlorat intresset för egna kläder (kan bero på de 8 kvarvarande kilona...). Fast igår kunde jag ändå shoppa lite till mig själv - man måste ju skärpa till sig!
    Nästa vecka ska jag på mammabarngympa .

Ha en fortsatt bra helg

Svar på tråden Visparnas tråd 5