• Maxie

Visparnas tråd 5

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste…

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden…
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html
    Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
     www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.

NY KALENDER FINNS - skriv in ditt bf och andra viktiga händelser under din graviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m24052204.html
  • Svar på tråden Visparnas tråd 5
  • Maxie

Hej Jam, har du rötter i Skaraborg? Moi aussi. Lidköping för min del. Bra att du tar det lite lugnt. Själv är jag hemma lite längre idag på morgonen - vi väntar på en snubbe som ska laga vår elpanna - och på onsdag ska jag vara hemma hela dagen. Sen får vi se hur jag lyckas få till mina 50%.

• Maxie

Upptäckte just vilka korviga fingrar jag har, de ser ju inte riktigt kloka ut. Ringarna har åkt av för länge sen, tur är väl det.
    Men det var inte det jag egentligen skulle säga, kom bara av mig av upptäckten.
    En fråga till er som vet (passar på att ställa dumma och korkade frågor här): vilken sorts binda är den största på marknaden/kan rekommenderas för vattenavgång och blödningar och avslag efteråt? Har sett nattbindor i affären men vet inte vilket märke som har bästa sorten.
    Och en sak till, om vattnet går och man råkar sitta på en soffa eller nåt, hur fula blir fläckarna? Borde man se till att alltid sitta på en handduk eller nåt den sista tiden?

• Kerpet1

Halloj!

Ang vattenavg o bindor så kan jag säga följande...

När mitt vatten gick (de tog håll på hinnorna på BB) så MÄRKER man det och då tror jag inte att bindor man köper i affären räcker... Jag fick nått gigantiskt blöjliknande och vattnet fortsatte att forsa resten av tiden fram till snittet, ca 18 timmar, så jag skulle tipsa om en STOR handuk etc att linda in sig i på väg till sjukan... kanske inte den finaste man har för jag tror inte att det är lät att få bort fläckar om bebisen bajsat i vattnet, vilket Petter gjorde, snacka om konstig grön färg...
    Efteråt fick man STORA Blöjor/bindor på BB och de funkade bra tycker jag...
    När jag kom hem hade jag nattbindor och det tyckte jag räckte, såna där lite tunnare...

Tamonger får man ju inte använda under avslag och jag kan säga att jag saknade det då men nu när min mens kommit tillbaka och jag haft den ett par gånger så provade jag tamponger, men AJ AJ AJ!!!! Så då kan man ju gissa sig till hur det skulle kännas med sex... Det är jag inte direkt sugen på... ska nog gå till apoteket och införskaffa hjälpmedel tror jag... Hua! I bland tänker jag tillochmed att det hade varit bättre att spricka/föda vaginalt så att "underredet" skulle va som globen... undra om min sambo skulle tycka likadant... Här är tyvärr "Råttan intackt"...

• Joyce

Härligt med all shopping Maxie! Vi var hos svägerskan och fick en hel sopsäck med kläder (och då valde vi ändå ut vissa saker plus tog bara kläder som var upp till strlk 68 - resten ska vi ta sen) så jag tror faktiskt inte att vi kommer att behöva köpa nåt. Deras första barn är född på samma tidpunkt på året så det fanns allt från mössor till overaller osv. Vi har ju sedan innan kläder sen vi själva var bebisar. Tycker det känns helt underbart att slippa gå ut och shoppa. Jag kanske har nåt fel men jag går tyvärr inte igång på att shoppa varken bebiskläder eller bebisprylar. Kanske ändras det när bebisen kommer? Hursomhelst är min svägerska väldigt modemedveten och noggrann med deras kläder så det är verkligen inga fula och omoderna kläder vi har fått låna Fick även med oss en bumbo, skötväska, täcken, kuddar och sängkläder till vagn och själsäng och en babybjörn.

Annars så har vi iaf lyckats skruva ihop barnvagnen nu och beställt en bärsjal på nätet. Det tar sig, även för oss. Att-göra-listan krymper iaf

Att sitta på en handduk hela sista tiden verkar lite drygt

Kerpet: "Hua! I bland tänker jag tillochmed att det hade varit bättre att spricka/föda vaginalt så att "underredet" skulle va som globen... undra om min sambo skulle tycka likadant... Här är tyvärr "Råttan intackt"... "
    haha Kanske inget att skratta åt men det var så roligt skrivet. Ska komma ihåg det då spricka mycket är en av grejerna som känns jobbigast med förlossningen.

Angående bamsebindor osv fick jag ett tips av min kompis att köpa bamsebindor, blöta dem lite med vatten (fast inte så mycket att själva kärnan blev blöt) och sen frysa in dem innan förlossningen. Hon sa att isbindor verkligen var att rekommendera när man kom hem. Hon hade även fått det på BB. Så det hade jag tänkt göra iaf.

Nu har jag varit på uni för sista gången den här terminen. Skönt! En tenta kvar som ska vara inne på fredag men sen blir det lugnare

• Joyce

Nu kan man ju fundera över vad en själsäng är. Låter iof lite mysigt

• zynk

Haj!

Oj va kul nu börjar ni va på hugget när ni tänker på vattenavgång .

Extrakram till Lotass - hoppas sammandragningarna ger med sig - eller att du iaf blir lugnad så du slipper oroa dig.

Maxie: När vattnet går duger inga bindor men det är klart det är olika för alla. När mitt gick kändes det som en knäpp o då gick jag på toa - där det flödade rejält. Men inte nog men det - efteråt fortsätter det ju sippra för det bildas nytt hela tiden (det dröjde två timmar innan vi åkte in). STOR handduk är bra - sen tog jag en av bebisens blöjor utanpå en binda på vägen in .

• MallaMojs

Här knäppte det nog också till lite och man reagerar rätt så snabbt på att det faktiskt är vattnet som gått. När jag fattade så flög jag ur sängen (nej, försök inte visualisera den bilden ) tände lampan i taket - insåg att golvet i sovrummet hade fel färg...ut i badrummet, i karet för att kolla färgen på vattnet Haha, det var genomskinligt och jag har inte sett någon fläck på madrassen eller så.

I taxin in så satt jag på en handduk och hade en vanlig Libresse nattbinda på, då var det rätt så lugnt. Bindor till avslaget köpte jag på Apoteket, Apoliva eller vad de heter... Tyckte de funkade ok. Är ju aldrig skönt att ha blöja och binda på sig dygnet runt i massa dagar så...  

Kerpet - råttan intakt? Här är det icke intakt, och ja, jag tycker sexet blir mer likt innan för varje gång vi fått till det I början var det läskigt, men lite hjälpmedel i form av extra gliiid är alltid bra att ha Hehe... 

Joyce - jag tyckte nog också att det var det som faktiskt kändes jobbigt...och det kändes som om att hela jag gick sönder nrä de rusade ut (det gick ju så j*vla snabbt!!) och det var ju inte alls skönt att bli sydd, men man tänkte ju inte pådet egentligen...och nu har jag definitivt förträngt allt, iaf all smärta... Hmm, ingen tröst kanske?!!

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Idis 76

Tittar in med en kramiz, imorgon åker jag M och T till Thailand!!!!

♥♥♥*; ** Välkommen till världen min underbara dotter ** ;*♥♥♥
  • jamis
    Maxie: Japp, min mammas släkt är från Västergötland eller bor där nu iaf. Skövde, Falköping, Lidköping och Lerdala. Fast mormor kommer från Värmland egentligen tror jag.

Tänk, igår fick jag lära mig om kläder och idag om bindor Superbra!!

Imorgon är jag LEDIG ! Ska sova länge, göra träningsprogram på morgonen och sen bara ta det lugnt och kanske pyssla med lite gamla foton som ska sorteras. Ser fram emot det!
    Lika ofta som föräldrar tänker på sina barn, lika ofta tänker ofrivilligt barnlösa på sina obarn
  • Maxie

Jam: vilken tur du har att det finns en okunnig Maxie som ställer alla dumma frågor först.
    Och tänk att vi har rötter från samma håll. Världen är liten. Du har viss samhörighet med Kerpet också tror jag.

Joyce: vad är en Bumbo? Och isbindor, det var nytt. Det kanske är bra att ha om man skulle råka ut för åderbråck i underlivet också? Nån här inne som har provat av ena eller andra orsaken?

Idis: ha det toppen! Inte utan att man är lite avis...

Svar på tråden Visparnas tråd 5