• Bei Bei

Ni borde skämmas!

Ja alla ni som är "vardagsrasister" här på FL.

Jag läser tråd efter tråd om hur "dom" (invandrare, mörkhyade, ickesvenskar) bara förstör, lever upp våra bidrag, hotar våran tradition, invaderar dagis, tar över våra bostäder och jobb. Jag blir så TRÖTT på denna trångsynhet!

Fattar ni inte att många av dessa människor som ofrivilligt blivit tvungna att söka sig hit har gjort det för att de inte ÖVERLEVER annars!
    Fattar ni inte att många av dessa människor har enormt djupa sår och har upplevt hemska saker?
    Fattar ni inte att dessa människor förtjänar en bättre värld, kärlek & trygghet?

Dessa människor borde få vårat fulla stöd istället för bara massa skitsnack och hårda ord.
    Hjälp dem att få en bättre start i Sverige istället.
    Varför kan vi inte hjälpa varandra? Varför måste vi vara så förbannat egoistiska?

Jag är less på den svenska avundsjukan och på fördommar som inte stämmer.

AMEN!

♥ Ronja ♥
  • Svar på tråden Ni borde skämmas!
  • istid
    Januaritjej skrev 2007-10-15 15:32:48 följande:
    För det första så blir inte kulturkrocken lika stor och för det andra så kan en australiensare eller engelsman klara sig väldigt bra med det språk dom talar.
    Visserligen är kulturkrocken mindre. Men om Mohammed ska lära sig svenska för att få stanna i Sverige så ska ju John från England också göra det. Eller ska vi göra skillnad på vilket land de kommer från också?
  • Januaritjej
    istid skrev 2007-10-15 21:12:54 följande:
    Visserligen är kulturkrocken mindre. Men om Mohammed ska lära sig svenska för att få stanna i Sverige så ska ju John från England också göra det. Eller ska vi göra skillnad på vilket land de kommer från också?
    Det håller jag absolut med om, klart det ska vara lika för alla utlänningar som kommer hit. Fast idag finns det ju inget krav på att man ska lära sig svenska. När Lars Leijonborg kom med sitt språktestförslag blev det ju stort motstånd och många ansåg att han nog i det närmast var rasist. För mig är det en självklarhet att man ska kunna prata svenska för att bli svensk medborgare. Jag är helt för ett språktest.
  • bebbe made in italy

Sverige är ju nästan det enda landet som tar in invandrare, det går snart inte att hjälpa fler. Tycker verkligen att fler länder skulle ställa upp. Dessutom är det inte konstigt att folk blir arga då regeringen plockar bort fler och fler av våra traditioner för att invandrarna skall känna sig mer bekväma osv... Tror inte det är invandrarna själva som ber om detta, men det skapar ju stora samhällsklyftor. Dessutom tycker jag att vi kan hjälpa de som vill tillbaka när kriget är över. Dom kan få ett litet bidrag så de kan bygga upp sina hem igen... Man kan inte ge alla svenskt medborgarskap. och ut med alla som begår brott, så lite plats som vi har kvar så skall inte massa kriminella förstöra chansen för mer behövande att få komma hit. Dom skall ut och inte sitta i våra fängelser och ta upp plats när det finns hedeliga människor som behöver hjälp där ute!

• Lisen08
    Pormoicheia skrev 2007-10-15 17:35:48 följande:
    Men då beror det ju helt på hur man uttrycker sig.Det är stor skillnad mellan "blondiner är ett problem" och "blondiner medför ofta problem".
    Men om jag skriver att "blondiner medför problem".

Vilken respons kan jag då vänta mig av de som läser?
  • Pormoicheia
    Lisen08 skrev 2007-10-16 12:41:17 följande:
    Men om jag skriver att "blondiner medför problem".Vilken respons kan jag då vänta mig av de som läser?
    Iallafall från mitt håll en bättre respons än om du skrivit blondiner är problem.

Det är ju visserligen ett vagt uttalande om man ska titta närmare på det.
    Det blir ju mer rätt att isåfall lägga in ett "ofta" eller "ibland" för att få bort generaliseringen.
    Men att medföra problem är ju inte samma sak som att vara ett. Inte i mina ögon. Men jag resonerar lite avigt har jag hört
    Apprentice Moraltant
  • loijsan

Bei Bei skrev 2007-10-15 08:29:36 följande:

Ja alla ni som är "vardagsrasister" här på FL. Jag läser tråd efter tråd om hur "dom" (invandrare, mörkhyade, ickesvenskar) bara förstör, lever upp våra bidrag, hotar våran tradition, invaderar dagis, tar över våra bostäder och jobb. Jag blir så TRÖTT på denna trångsynhet!Fattar ni inte att många av dessa människor som ofrivilligt blivit tvungna att söka sig hit har gjort det för att de inte ÖVERLEVER annars!Fattar ni inte att många av dessa människor har enormt djupa sår och har upplevt hemska saker?Fattar ni inte att dessa människor förtjänar en bättre värld, kärlek & trygghet?Dessa människor borde få vårat fulla stöd istället för bara massa skitsnack och hårda ord.Hjälp dem att få en bättre start i Sverige istället.Varför kan vi inte hjälpa varandra? Varför måste vi vara så förbannat egoistiska?Jag är less på den svenska avundsjukan och på fördommar som inte stämmer.AMEN!
    Dags att göra lite research innan man öppnar munnen kanske? Enkelriktade människor är ganska lama om du frågar mig.
  • Zebilah

Ibland önskar man att det blev krig här i sverige så att vi själva får smaka på hur det känns att tvingas iväg till ett land där man blir spottad på.

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Jamila ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • bebbe made in italy
    Zebilah skrev 2007-10-16 14:59:19 följande:
    Ibland önskar man att det blev krig här i sverige så att vi själva får smaka på hur det känns att tvingas iväg till ett land där man blir spottad på.
    Oj vad snällt sagt om ett land som tagit emot dig och räddat dig från kriget... Man mår ju fan dåligt.
  • Madida

Säger inte att jag håller med folk som skriver så, inte heller att jag inte håller med dom. Dock är detta ett forum där man får uttrycka sina känslor, tankar och funderingar. De lika väl som du.

• Zebilah
    bebbe made in italy skrev 2007-10-16 15:00:28 följande:
    Oj vad snällt sagt om ett land som tagit emot dig och räddat dig från kriget... Man mår ju fan dåligt.
    VA? Skojar du med mig? Sverige är MITT land, jag är svensk, mina öräldrar är svenska. Jag har inte flytt från något krig. Vart fick du det ifråN?
    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Jamila ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
Svar på tråden Ni borde skämmas!