• Bei Bei

Ni borde skämmas!

Ja alla ni som är "vardagsrasister" här på FL.

Jag läser tråd efter tråd om hur "dom" (invandrare, mörkhyade, ickesvenskar) bara förstör, lever upp våra bidrag, hotar våran tradition, invaderar dagis, tar över våra bostäder och jobb. Jag blir så TRÖTT på denna trångsynhet!

Fattar ni inte att många av dessa människor som ofrivilligt blivit tvungna att söka sig hit har gjort det för att de inte ÖVERLEVER annars!
    Fattar ni inte att många av dessa människor har enormt djupa sår och har upplevt hemska saker?
    Fattar ni inte att dessa människor förtjänar en bättre värld, kärlek & trygghet?

Dessa människor borde få vårat fulla stöd istället för bara massa skitsnack och hårda ord.
    Hjälp dem att få en bättre start i Sverige istället.
    Varför kan vi inte hjälpa varandra? Varför måste vi vara så förbannat egoistiska?

Jag är less på den svenska avundsjukan och på fördommar som inte stämmer.

AMEN!

♥ Ronja ♥
  • Svar på tråden Ni borde skämmas!
  • Weird One
    Kryxan skrev 2007-10-15 14:40:06 följande:
    Men alla nationeliteter missköter väl sig.Men varför ska sverige finna sig i att en invandrare kommer hit och gör det?DU har inte sett problemet?Kollat på efterlyst någon gång?Hur ofta hör du "blond-blåögd och talade flytande svenska" ?Vet du att 98% av alla våldbrott i sverige begår av folk med invandrar bakgrund?Eller sitter du bara och yttrar dig utan fakta?
    Frågan är väl i så fall VARFÖR begås flertalet brott av invandrare?
    Jag tror ju inte ickesvenskar är mer kriminella än andra.
    Kan det bero på den behandling de får i Sverige?
    Att de aldrig får en chans till jobb.
    Så fort de yttrar sitt efternamn så är det kört.
    Det kan ju vara en bidragande faktor.

Det finns ju alltid orsaker till varför vissa begår brott.
    Visst, vissa ÄR rena rötägg men långt ifrån alla.
  • Pormoicheia
    Hur kommer det sig att man blir klassad som rasist bara för att man är av åsikten att invandring medför många problem?
    Apprentice Moraltant
  • Pormoicheia

oj vad konstig texten blev...*förlåt*

Apprentice Moraltant
  • Lisen08
    Pormoicheia skrev 2007-10-15 14:53:10 följande:
    Men är det inte hanteringen av invandringen som är ett problem, inte invandrarna själva?
  • oOoJOYoOo
    Kryxan skrev 2007-10-15 14:40:06 följande:
    Men alla nationeliteter missköter väl sig.Men varför ska sverige finna sig i att en invandrare kommer hit och gör det?DU har inte sett problemet?Kollat på efterlyst någon gång?Hur ofta hör du "blond-blåögd och talade flytande svenska" ?Vet du att 98% av alla våldbrott i sverige begår av folk med invandrar bakgrund?Eller sitter du bara och yttrar dig utan fakta?
    Jag vet att problem finns...men det är inte alla det gäller. Jag yttrar mig med mer fakta än du kan drömma om.
    Lycklig fyrbarnsmamma
  • Kinne79

Så här ser det ut enligt BRÅ. Obs jag har själv klippt och klistrat i artikel så läs gärna hela.

En framräkning till 1993 leder, enligt rapporten, till slutsatsen att 16 procent av de anmälda brotten det året begicks av invandrare medan 80 procent begicks av personer födda i Sverige. Den absolut största andelen brott begås alltså av personer som är födda i Sverige. Men det är ändå så att invandrare, i relation till sin andel av befolkningen, är överrepresenterade i brottsstatistiken.

Överrepresentationen är större beträffande vissa grova brott som våldtäkt och rån.

....Detta innebär dock inte att de flesta invandrare är kriminellt belastade, 88 procent av invandrarna i den studerade gruppen registrerades inte för något brott. Detta gäller personer som själva har invandrat till Sverige. Överrepresentationen bland deras barn är betydligt mindre.

....Enligt rapportförfattaren Jan Ahlberg är en av de mest sannolika delförklaringarna till invandrarnas överrepresentation i brottsstatistiken att det finns många kriminella bland människor som utvandrar. Man kan dock också välja att söka förklaringar i den verklighet som möter invandrare här i Sverige, i att många inte känner sig delaktiga i det svenska samhället.

Bland annat har invandrare svårare än svenskfödda för att få jobb. Det finns också teorier om att det i en del fall är så att anmälningsbenägenheten är högre när brotten begås av invandrare och att invandrare oftare grips eftersom de inte har de gängse svenska signalementen.
    www.quickresponse.nu/qanda_show.asp&quest=121

• MrsLi

Varför skall det vara så att alla måste ha samma åsikter och värderingar?
    Varför är vissa åsikter mer värda och korrekta än andra?

Alla människor har ju helt olika ursprung och erfarenheter.
    VI KOMMER ALDRIG ha samma åsikter och värderingar på alla punkter.

Jag förstår inte hur man orkar...

En del har mycket svårt för homosexuella
    en del för mörkyade
    handikappade osv osv

Jag tror att människor uppfattar skillnaden mellan "icke svenskar" och utlänningar mer pga regeringen och olika lagstadgar.
    Segregation sker både naturligt och påtvingat.
    Skolor, bostadsområden, arbeten osv

Om det alltid skall göras skillnad i samhället så kommer det bli svårt för människor att mötas med gemensam respekt

• Lisen08

Måste säga att jag är tacksam för att inte vara invandrare i Sverige.

Fy så kränkande att från dag 1 bli dömd som mindre vetande, brottslig osv.

• oOoJOYoOo

Jag undrar har en fundering.....

Låt oss "leka" med tanken...säg att England eller kanske Australien råkade i krig.

Det kommer flyktingar till oss ifrån dessa länder. Hur skulle vi svenskar ta emot dessa?

Skulle det vara samma som när Muhammed kom hit med fru och barn ifrån Irak?

Bara en tanke...för jag tror inte det.

Lycklig fyrbarnsmamma
  • Kinne79
    oOoJOYoOo skrev 2007-10-15 15:18:29 följande:
    Jag undrar har en fundering.....Låt oss "leka" med tanken...säg att England eller kanske Australien råkade i krig. Det kommer flyktingar till oss ifrån dessa länder. Hur skulle vi svenskar ta emot dessa?Skulle det vara samma som när Muhammed kom hit med fru och barn ifrån Irak?Bara en tanke...för jag tror inte det.
    Du har ju redan svaret (tyvärr). Det skriks högt om det ska byggas en moské tex, men om McDonalds öppnar i grannstan och inte i sin egen blir man sur för att man själv inte får ta del av den amerikanska kulturen. Och halloween är ju kul att fira, men att de visade bilder från ramadans avslutning på tv igår går ju inte för sig. (Detta var visserligen amerikanska jämförelser, men kom inte på några specifika australiensiska för tillfället.)
Svar på tråden Ni borde skämmas!