• Bei Bei

Ni borde skämmas!

Ja alla ni som är "vardagsrasister" här på FL.

Jag läser tråd efter tråd om hur "dom" (invandrare, mörkhyade, ickesvenskar) bara förstör, lever upp våra bidrag, hotar våran tradition, invaderar dagis, tar över våra bostäder och jobb. Jag blir så TRÖTT på denna trångsynhet!

Fattar ni inte att många av dessa människor som ofrivilligt blivit tvungna att söka sig hit har gjort det för att de inte ÖVERLEVER annars!
    Fattar ni inte att många av dessa människor har enormt djupa sår och har upplevt hemska saker?
    Fattar ni inte att dessa människor förtjänar en bättre värld, kärlek & trygghet?

Dessa människor borde få vårat fulla stöd istället för bara massa skitsnack och hårda ord.
    Hjälp dem att få en bättre start i Sverige istället.
    Varför kan vi inte hjälpa varandra? Varför måste vi vara så förbannat egoistiska?

Jag är less på den svenska avundsjukan och på fördommar som inte stämmer.

AMEN!

♥ Ronja ♥
  • Svar på tråden Ni borde skämmas!
  • bebbe made in italy
    loijsan skrev 2007-10-16 15:22:24 följande:
    Håller med. Tycker det är konstigt att om man flyr från ett land så har man råd att åka andra sidan jordklotet, speciellt med tanke på att majoriteten i dessa länderna har det dåligt ställt ekonomiskt. En ungersk väninna till mig var i Ungern på semester och där hörde hon en del intressanta saker på radio och i tidningar, tydligen så uppmanar de folk att ta sig till Sverige, att de blir så väl omhändertagna och inte behöver jobba. Hon blev alldeles förskräckt...
    Ja exakt fattar inte heller det. Hör många här på fl som klagar på sverige hur förjävligt det är här och att vi inte tar hand om invandrare m.m. sånt skitsnack vi e ju fan ensama i norden om att ta emot invandrare, hur mkt resurser tror folk att vi har?
  • esmeralda76

Ts, alla har rätt till sina åsikter.
    Jag tycker att vi ska ta emot och hjälpa flyktingar, andra invandrare som kommer hit ska själva ansvara för att fixa bostad, arbete och lära sig svenska. Jag tycker att det är för lätt att bli svensk medborgare och jag tycker inte heller att vi ska ge bort vårt välfärdssystem som våra förfäder byggt upp.
    Handen på hjärtat tv 4 text tv skrev igår att enligt en undersökning gjord på alla eu-länder så är sverige bäst på integration. Det enda man får höra i media är hur synd det är om invandrarna och att dom diskrimineras hela tiden. Jag tror inte detta stämmer riktigt.
    Jag efterlyser lite tacksamhet i stället för att vi tar emot så många människor och att dom ska visa respekt för våra lagar och tacksamhet att dom får ta del av vårt välfärdssystem.
    Sen om man kommer hit och är kriminell ska man utvisas på livstid.
    Ts. vilka krav tror du att det skulle ställas på dig om du flyttade till ett annat land?

• beEMbe

Ja det finns alldeles förmycket vardags rasismen i Sverige och många är redo för att stå upp för det. Undra varför dwet är så?

• oOoJOYoOo

Men är det invandrarnas fel att dom är här? Om ni retar er på att vi inte kan ta emot fler gå till regeringen med era klagomål. För människornas fel är det inte.

Lycklig fyrbarnsmamma
  • bebbe made in italy
    oOoJOYoOo skrev 2007-10-16 15:26:06 följande:
    Men är det invandrarnas fel att dom är här? Om ni retar er på att vi inte kan ta emot fler gå till regeringen med era klagomål. För människornas fel är det inte.
    Nä abslolut inte, men i stället för att klaga på hur skitkass sverige är kan dom väl vara lite glada att dom blivit väl motagna här och slipper leva i krig och förtryck. Jag är trött på folk som klagar...
  • Pormoicheia

Problemet ligger ju hos båda sidor.

Jag tycker att det är trist att en del invandrare inte anstränger sig mer för att integreras i samhället. Men det är lika trist att en del svenskar inte anstränger sig för att göra det lättare.

Apprentice Moraltant
  • loijsan
    beEMbe skrev 2007-10-16 15:25:04 följande:
    Ja det finns alldeles förmycket vardags rasismen i Sverige och många är redo för att stå upp för det. Undra varför dwet är så?
    Kan inte säga att reagera på att man tycker systemet är fel och att de utnyttjar systemet är rasistiskt.

Här är termen för rasism

"Rasism innebär att personer eller grupper av personer tror att deras ursprung och etnisk tillhörighet är förmer än andras och därmed anser sig ha rätten att diskriminera de andra på grund av deras tillhörighet." www.immi.se/alfa/r.htm

Jag ser inte många som uttrycker sig om att det har med deras ursprung att göra. Bara det att folk får mer och mer nog av våldtäkten på vårt system. Man kan inte vara blind för det för evigt även om propagandan för solidaritet pågår.
  • esmeralda76

Loijsan"Håller med. Tycker det är konstigt att om man flyr från ett land så har man råd att åka andra sidan jordklotet, speciellt med tanke på att majoriteten i dessa länderna har det dåligt ställt ekonomiskt. En ungersk väninna till mig var i Ungern på semester och där hörde hon en del intressanta saker på radio och i tidningar, tydligen så uppmanar de folk att ta sig till Sverige, att de blir så väl omhändertagna och inte behöver jobba. Hon blev alldeles förskräckt... "
    Det är väl så att dom flyktingar som egentligen är mest fattiga och mest utsatta aldrig får ngn. möjlighet att ta sig ur det.
    Dom som kommer sig därifrån är förmögna eller bryr sig inte om att gå över lik för att ta sig därifrån.
    Därför tycker jag att det är bäst att hjälpa folk på plats och ge bistånd. Förhoppningsvis kommer insatserna till dom som bäst behöver dom.

• loijsan

Sedan vill jag göra ett tillägg. Om man flyr från ett land, borde man inte åka tillbaks till sitt hemland då oroligheterna/kriget är över?

• loijsan
    esmeralda76 skrev 2007-10-16 15:29:23 följande:
    Loijsan"Håller med. Tycker det är konstigt att om man flyr från ett land så har man råd att åka andra sidan jordklotet, speciellt med tanke på att majoriteten i dessa länderna har det dåligt ställt ekonomiskt. En ungersk väninna till mig var i Ungern på semester och där hörde hon en del intressanta saker på radio och i tidningar, tydligen så uppmanar de folk att ta sig till Sverige, att de blir så väl omhändertagna och inte behöver jobba. Hon blev alldeles förskräckt... "Det är väl så att dom flyktingar som egentligen är mest fattiga och mest utsatta aldrig får ngn. möjlighet att ta sig ur det. Dom som kommer sig därifrån är förmögna eller bryr sig inte om att gå över lik för att ta sig därifrån.Därför tycker jag att det är bäst att hjälpa folk på plats och ge bistånd. Förhoppningsvis kommer insatserna till dom som bäst behöver dom.
    Exakt vart jag ville komma, folk tror att det är de mest behövande som kommer hit.
Svar på tråden Ni borde skämmas!