• Carrorara

Folk med pitbulls gör mig arg!

Varför välja en hund som är avlad till att döda ? är det coolt ? duger inte en fredlig goldenretriver ? är det för töntigt ?
    Måste hunden ha kamplust och skrämma människor ?
    När jag hade katt var jag orolig varje dag när hon var ute att nån jävla pitbull skulle bita henne. Tycker inte pitbullhundar ska födas upp ens, det är synd om dem. De lever för kamp, inget kul liv.

• Svar på tråden Folk med pitbulls gör mig arg!
  • siolina
    tattines skrev 2013-09-25 14:35:34 följande:
    När det gäller köksavlade hundar så ja, då är det väldigt ofta fel människor som har dessa hundar. Jag är inte för den typen av avel och jag tycker inte att den borde finnas.

Sen vet inte jag vad du anser vara rätt människa. Jag har ingen renrasig pitbull men "en såndär kamphund" (och har haft renrasiga pitbulls) och jag är långt ifrån fullärd men jag är inte sämre än dig eller någon annan. De människor jag vet har renrasiga amstaffs, staffar, pitbulls från bra avel är det inget fel på. Vuxna, "vanliga" människor.
    Fast du skriver hela tiden om dessa fel människor som avlar och har hundarna. Så länge vi inte kan kontrollera vilka som avlar eller håller sig med hundar så kommer detta vara ett problem och ett hot för andra människor. Det är som att förespråka fritt vapenägande och säga att det är människorna som skjuter folk och inte vapnen som är farliga. Problemet kvarstår ju så länge man inte gör något åt det. Antingen måste hundägandet regleras enormt mycket mer (men detta är också en osäker väg att gå) eller så måste vi försöka undvika spridandet av potentiellt så aggressiva hundraser.
  • Giocatore
    tattines skrev 2013-09-25 14:30:48 följande:
    Absolut är det en populär ras bland "den typen av människor" men alla människor som har denna hund ingår inte i dina kategorier. Jag vet inte vad välutbildade räknas som? Är det om man tagit läkarexamen eller? Jag vet inte vad de har för typ av hundar men troligtvis inte en pitbull. Är man en sämre människa bara för att man har denna typen av hund? Lite "ofinare"?
    Det sa jag ingenting om, men du sa att det var fördomar först vilket det inte är. Fakta; dom är populära bland människor som vill ha en tuff fasad, och nej det behöver inte vara kriminella gangsters, det kan vara en "tuff" mamma med lite tatueringar och attityd som vill visa hur guuullig hennes "bebis" är, väl medveten om att den kan slita sönder alla grannarnas småhundar.
    jag tycker det är för jävligt, det är uppenbart en kompensation och det handlar som sagt inte alls bara om struliga ungdomar utan om helt vanliga människor som ÄNDÅ vill ha en tuff attityd utåt och inte kan tänka sig gå omkring med en cocker spaniel i kopplet. De gillar tanken att de "kontrollerar" en kamphund.
  • Giocatore
    tattines skrev 2013-09-25 14:31:57 följande:
    Det är absolut inte rätt att den skadar andra hundar och jag tycker INTE att det ska hända, det är ju det jag säger hela tiden. Man måste veta vad man har i kopplet så man kan förhindra att det händer. Alla skaffar inte en hund för att den ska kunna leka med andra hundar, det är inget konstigt med det.
    Väldigt konstigt att "man" inte gör det eftersom det finns så många andra hundar i Sverige. Du kan alltså inte låta den ha vilken hundvakt som helst om du skulle behöva, du kan inte bara lämna på ett hunddagis, du kan inte släppa den lös, du måste vara på din vakt i trappuppgången om det kommer ut en annan hund osv.
    jag tycker det är respektlöst mot alla grannar som har hund helt enkelt. Om man inte bor ensam uppe i Norrland med 30 mil till närmaste granne.
  • tattines
    Giocatore skrev 2013-09-25 14:37:13 följande:
    tattines skrev 2013-09-25 14:14:14 följande:
    Jag går alltid med min Nikki och barnvagnen och jag har nog aldrig fått någon negativ respons. Många stannar och vill hälsa och tala om hur fin och duktig hon är. Sist vi lekte ute med andra hundar fick hon beröm för sin positiva utstrålning och härliga lynne.

Hon är underbar, jag litar full på henne MEN jag har ALLTID i åtanke vad det är för typ av hund och är alltid beredd. Speciellt vid lek av andra hundar. En sk breaking stick är alltid bra att ha med sig tex.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg köper många dessa hundar för att bevisa något, att de är sååå söta och puttenuttiga, att de blir vad man gör dem till men man glömmer då oftast bort var den från början kommer ifrån och står jätteförvånad när den greppat tag i grannhuden. Det är såklart jättetråkigt! Större krav och ansvar på ägarna så slipper vi många tråkigheter och gör man rätt har man världens underbaraste hund ;)

Ursäkta boken jag precis skrev, jag blir så jävla inne i skrivandet ibland, haha!

Min tjej. SÅ hemsk ser hon väl ändå inte ut att vara? ;)

Ja, du låter ju precis som en sån som vill bevisa hur puttenuttiga dom är. Jag vet en person som har en sk blandras (pitbull) och den ser exakt ut som din på bilden, jag tror inte det är nån större skillnad på den hunden och på importerade renrasiga (som är avlade för samma sak)

Det spelar ingen roll att de är söta på bild! Det spelar ingen roll att de gosar i soffan och är vänliga mot sin familj! Det spelar ingen roll att dom gillar människor. Inte när risken är större än med andra raser att de "greppar tag i grannhunden".

Jag köpte henne inte i det syftet, för att bevisa något. Jag var redan "påläst". Nu talar jag bara om hur hon är. Problemet ligger ofta i att man köper den FÖR ATT bevisa och då glömmer. Jag har inte förnekat att de har en stark kamplust mot hundar, jag var som sagt bara nyfiken på varför man drar liknelser till agg mot människor :)
  • Giocatore
    siolina skrev 2013-09-25 14:39:58 följande:
    Fast du skriver hela tiden om dessa fel människor som avlar och har hundarna. Så länge vi inte kan kontrollera vilka som avlar eller håller sig med hundar så kommer detta vara ett problem och ett hot för andra människor. Det är som att förespråka fritt vapenägande och säga att det är människorna som skjuter folk och inte vapnen som är farliga. Problemet kvarstår ju så länge man inte gör något åt det. Antingen måste hundägandet regleras enormt mycket mer (men detta är också en osäker väg att gå) eller så måste vi försöka undvika spridandet av potentiellt så aggressiva hundraser.
    Håller med och jag räknar inte bara in alla sorters staffar och pitbulls och bulldogs utan även rottweiler, dobermann och schäfer. Det finns många knarkare och olämpliga människor som har dessa hundar med.
    Brukshundar/kamphundar överlag borde införas licens på.
    Inte förbjuda dom att finnas men endast tillåta vissa människor som gått en kurs, är ostraffad, inte har missbruksproblem etc. ha dom. Helst försöka hålla dom som yrkeshundar.
    Pitbulls skulle vara väldigt bra inom polisen, de jobbar stenhårt och har mycket energi.
    men varför ska vissa människor envisas med att köpa hemma dessa sorters hundar till barnfamiljen?
    Köp en glad, snäll och ofarlig hund som inte kommer lemlästa andra hundar eller hota människor (rottweiler framförallt), hur svårt ska det vara?!
  • tattines
    Giocatore skrev 2013-09-25 14:40:10 följande:
    Det sa jag ingenting om, men du sa att det var fördomar först vilket det inte är. Fakta; dom är populära bland människor som vill ha en tuff fasad, och nej det behöver inte vara kriminella gangsters, det kan vara en "tuff" mamma med lite tatueringar och attityd som vill visa hur guuullig hennes "bebis" är, väl medveten om att den kan slita sönder alla grannarnas småhundar.
    jag tycker det är för jävligt, det är uppenbart en kompensation och det handlar som sagt inte alls bara om struliga ungdomar utan om helt vanliga människor som ÄNDÅ vill ha en tuff attityd utåt och inte kan tänka sig gå omkring med en cocker spaniel i kopplet. De gillar tanken att de "kontrollerar" en kamphund.
    Visst kan det vara så men syftar du på mig är du helt fel ute. Som jag skrev har jag haft en dvärgpudel och skulle lätt kunna tänka mig ha en sån i framtiden. Eller en chihuahua eller någon collie.
  • Giocatore
    tattines skrev 2013-09-25 14:44:10 följande:
    Jag köpte henne inte i det syftet, för att bevisa något. Jag var redan "påläst". Nu talar jag bara om hur hon är. Problemet ligger ofta i att man köper den FÖR ATT bevisa och då glömmer. Jag har inte förnekat att de har en stark kamplust mot hundar, jag var som sagt bara nyfiken på varför man drar liknelser till agg mot människor :)
    Det är väl folk som inte känner till rasen som tror att de är farliga för människor som gör det.
    Jag tycker dock att det är ett jätteproblem med en kampinstinkt mot hundar, förstår inte hur andra inte kan tycka det.
    Dessutom kan pitbulls bli väldigt bra vakthundar också, de är superkänsliga för sin ägare så därför borde verkligen inte det bara gå att köpa hem en, det borde vara åldersgräns och licens.
  • Giocatore

En annan viktig sak i TS, det här med katter. Tycker det är väldigt allvarligt att de flesta kamphundar (skriver kamphundar eftersom de har liknande instinkter oavsett om det är en pitbull, amstaff, staffordshire bullterrier eller blandning emellan) har stark jaktinstinkt på katter. Katten är väl Sveriges populäraste husdjur. Det är respektlöst mot andra människor att ha en massa hundar som kan döda deras husdjur/familjemedlemmar.

• tattines
    Giocatore skrev 2013-09-25 14:46:20 följande:
    Håller med och jag räknar inte bara in alla sorters staffar och pitbulls och bulldogs utan även rottweiler, dobermann och schäfer. Det finns många knarkare och olämpliga människor som har dessa hundar med.
    Brukshundar/kamphundar överlag borde införas licens på.
    Inte förbjuda dom att finnas men endast tillåta vissa människor som gått en kurs, är ostraffad, inte har missbruksproblem etc. ha dom. Helst försöka hålla dom som yrkeshundar.
    Pitbulls skulle vara väldigt bra inom polisen, de jobbar stenhårt och har mycket energi.
    men varför ska vissa människor envisas med att köpa hemma dessa sorters hundar till barnfamiljen?
    Köp en glad, snäll och ofarlig hund som inte kommer lemlästa andra hundar eller hota människor (rottweiler framförallt), hur svårt ska det vara?!
    Giocatore skrev 2013-09-25 14:42:13 följande:
    Väldigt konstigt att "man" inte gör det eftersom det finns så många andra hundar i Sverige. Du kan alltså inte låta den ha vilken hundvakt som helst om du skulle behöva, du kan inte bara lämna på ett hunddagis, du kan inte släppa den lös, du måste vara på din vakt i trappuppgången om det kommer ut en annan hund osv.
    jag tycker det är respektlöst mot alla grannar som har hund helt enkelt. Om man inte bor ensam uppe i Norrland med 30 mil till närmaste granne.
    Spelar väl ingen roll hur många hundar det finns? En hund måste inte promt leka med allt och alla. Jag har ingen pitbull för det första. Jag har en hund som kan leka med andra hundar men jag håller alltid koll vilket jag skulle göra oavsett vilken hund det gäller. Varför skulle jag inte kunna ha vilken hundvakt som helst? :S Dagis skulle jag ändå inte lämna till av andra anledningar. Jag bor i hus så har inget problem med trappuppgång och har heller inte haft det då jag bodde i trapphus. Varför skulle det vara ett problem så länge hunden är kopplad? Alla ska väl ha koll på sin hund oavsett ras. Det finns hundrädda tex. Jag kan släppa henne lös hos oss. De enda problemhundar jag ser härute är de små som står på tomten och skäller och aldrig får gå ut.

• tattines
    Giocatore skrev 2013-09-25 14:51:05 följande:
    En annan viktig sak i TS, det här med katter. Tycker det är väldigt allvarligt att de flesta kamphundar (skriver kamphundar eftersom de har liknande instinkter oavsett om det är en pitbull, amstaff, staffordshire bullterrier eller blandning emellan) har stark jaktinstinkt på katter. Katten är väl Sveriges populäraste husdjur. Det är respektlöst mot andra människor att ha en massa hundar som kan döda deras husdjur/familjemedlemmar.
    Finns måååånga hundar som besitter stort jaktintresse. Fortfarande, så länge man håller huden kopplad händer inget. Jag har aldrig någonsin skrivit att jag tycker det är okej att hunden dödar något annat levande!! Jag mår fan dåligt av att döda getingar, varför skulle jag tycka det var okej att hunden dödade andra?
Svar på tråden Folk med pitbulls gör mig arg!