• Bluelight

Var tredje helg???

Är det någon/några här inne som har sina styv/bonusbarn var tredje helg? Jag vet att det är vanligast att ha barnen varannan vecka eller varannan helg om föräldrarna har delad vårdnad.

• Svar på tråden Var tredje helg???
  • Solrosen77

Var 3e helg?
    Min bonus är hos oss varannan vecka och varannan vecka är vi själva då hinner vi gott och väl ha våran tid... Hur mycket tid vill du ha?
    Tycker bara det låter konstigt!
    Ursäkta....

• Bluelight

Jag har inte förbjudit henne att inte komma...men för allas trevnad skulle det vara bra om vi satte upp nya regler nu när det tillkommit en ny familjemedlem (jag) Hon bor ju så himla nära ändå och då kan hon ju komma och hälsa på oss på vardagar några timmar.

Min sambo har sagt att det inte spelar någon roll för honom hur ofta hon kommer, bara hon kommer någon gång naturligtvis...

Han är mest "rädd" att biomamman lägger sig för mycket.

En annan sak som jag vill poängtera att jag inte är elak mot min styvdotter. Jag måste böja mig för allt hon hittar på och hon kan ibland vara otroligt kaxig. Så fort hon gjort entré i vårt hus så sätter hon sig vid datorn....och förblir där till på söndag eftermiddag när det är dags att åka hem till sin mamma!!!!

Jag tycker att det är fruktansvärt jobbigt och psykist påfrestande vad man måste offra sig för styvbarn! Ok, om hon skulle visa en smula tacksamhet, men det gör hon absolut inte!!

Så till er alla "arga" biomammor och perfekta styvmammor

JAG VET ATT DET JAG KÄNNER INTE ÄR FEL ATT KÄNNA, JAG FÖRTÄNAR OCKSÅ OMTANKE!

Här går man och jobbar häcken av sig för att kunna köpa mat och betala av huset...som hon kommer att få ärva en "vacker" dag....

*snyft*....tur att det finns någonting att trösta sig med här i livet...

• Dag o natt

Jag skrev innan att jag inte klankar ner på hur du känner! Det gör jag inte heller och du har rätt till att känna precis hur du vill! Sen vill jag bara berätta att tonåringar är vad dom är. Det är som tur är övergående. Dom är väldigt speciella och man får nog försöka se över en tuff attityd. Givetvis får man inte låta sig trampas över för den sakens skull. Kanske skulle ni sätta gränser för hur mycket tid vid datorn som är okej per dag? Det är inte fel att ha lite regler även om hon inte bor så ofta hos er.

Bestämmer biomamman mycket?

Jag tycker det är fel att stänga dörren och ha "öppet-tider" nu när ni bor så nära. Hon vill/behöver naturligtvis känna att hon är välkommen till er när som helst. Men jag kan ju förståss förstå att du som bonusmamma gärna vill veta när du kan planera olika saker och det är tomt hemma hos er.

Ts, det är bara 11 år mellan er och du har chansen att få en kanon relation till din killes dotter! Ni båda kan ju ha en oerhörd glädje av varandra när hon blir lite äldre. Varför inte ta chansen?

• Anonym (Japp)

Att bara vilja ha bonusbarnen var tredje helg pga att man vill ha egentid som man faktiskt har de övriga helgerna och veckorna tyder på att man är en smula egoistisk..tyvärr...

Sen så är 13 en otroligt känslig ålder....
    Klart hon känner att du inte tycker om att ha henne där...Och då åker alla taggar ut...Hon jävlas med dej helt enkelt...

Försök sätta dej in i pappans sits...Skulle du älska nån som inte vill träffa dina älskade barn??

Men jag är helt övertygad om att du kommer fixa det här...

Umgås bara du och bonus en heldag utan några krav på att du ska vara "mamma" typ shopping eller nåt sånt så ska du se att hon kanske sänker garden lite inför dej som person...

Hmm rörigt..Men du kanske förstår vad jag menar...

• Anonym

Självklart kan man känna som du! Inget konstigt i det..
    Men att ens försöka "iscensätta" det tycker jag både är egoistiskt och omoget.
    Din sambo är hennes far!
    Och det är ett livslångt åtagande!
    Tom. om flickan skulle vilja bo hos er heltid, så tycker jag att det är er plikt!
    Oavsett så är du "bara" en flickvän...hon är hans kött och blod!
    Skulle han "välja" din vilja så tycker jag faktiskt att han är en dålig pappa. Vilket också skulle göra mig YTTERST tveksam till att skaffa barn själv med en sån kille om du förmodan kanske vill det en dag.
    Nä...tänk om! Flickan var ju liksom "en del av paketet" redan från början.
    Du är 24 år....alltså vuxen. Så det har inget med saken att göra..
    Vem vill inte mysa med sin älskling å helgerna ostört?
    Jag vill!
    Men jag skulle ALDRIG ens yppa tanken till honom....då jag vet att den är HELT FEL! Det är en egoistisk känsla, som man snällt får svälja!
    Har alltså också bonusbarn som kommer varannan helg....

• Anonym

Ert hem är flickans hem också...även om hon inte bor där jämt.
    Menar du att hon ska gå runt och vara "tacksam" i sitt eget hem då? För att hon en dag ska få ärva allt?
    Var barn i detta land ärver sina föräldrar...
    Och mig veterligen så vet jag inget barn som går runt och är tacksam för det.
    Jobbar och kämpar i livet gör de allra flesta!
    Du och pappan gör er plikt bara ju...
    Och är man 13 år....i puberteten så ÄR man lite kaxig och ostabil. Kort sagt på grund av den kemiska obalansen som puberteten innebär!

Måste säga att jag inte förstår alls hur du tänker...så förklara gärna.

• Anonym

Jag har oerhört svårt att förlika mig med hur du resonerar. Är det inte så att din sambo och hans dotter var ett paket, och innehållet var de båda. Du kan ju inte välja bort hans barn! Jag är både bio- och bonusmamma, och JA jag är äldre än du....men snälla du, tänk på henne. Hon är 13 år och i en oerhört känslig ålder. du är iallafall vuxen och borde vara mindre egoistisk!

• Bluelight
    Anonym skrev 2007-10-19 15:10:51 följande:
    Ert hem är flickans hem också...även om hon inte bor där jämt.Menar du att hon ska gå runt och vara "tacksam" i sitt eget hem då? För att hon en dag ska få ärva allt?Var barn i detta land ärver sina föräldrar...Och mig veterligen så vet jag inget barn som går runt och är tacksam för det.Jobbar och kämpar i livet gör de allra flesta!Du och pappan gör er plikt bara ju...Och är man 13 år....i puberteten så ÄR man lite kaxig och ostabil. Kort sagt på grund av den kemiska obalansen som puberteten innebär!Måste säga att jag inte förstår alls hur du tänker...så förklara gärna.
    Huset är mitt och min sambos hus! Det har även han själv sagt!! Flickan är gäst hos oss de helger som hon är hos OSS som "lagen" säger när föräldrarna är skilda. Flickans mor tar hand om henne och om hon har ett riktigt hem så är det hemma hos henne. Våra gemensamma barn måste oxå kunna känna att vi är en kärnfamilj och känna sig trygga med sin mamma och pappa i SITT hem.
  • Alltid

Blueligth:

Du kan väl ändå inte mena att flickan ska vara gäst i ert hem? Hon bor där. Dock inte lika mycket som du. Det finns säkerligen regler som även hon måste följa. Även ett barn har rättigheter men också skyldigheter.

Relationen lär knappast bli bättre av att flickan är där mindre. Snarare tvärtom. Kanske är dags att fundera på om detta förhållande verkligen är rätt för dig? Flickan kommer att finnas i hela ditt liv. Hon kanske kommer att bli storsyster till dina barn. Då kan du inte fortsätta kalla henne gäst.....

• Anonym (lämna)

du borde nog lämna din sambo. du verkar inte ha fattat att han har barn - inte ogräs- du vill ju uppenbarligen inte ha styvbarn, utan en kärnfamilj. skaffa det då. lämna den stackars flickans familj i fred! det är såna som du som förstör vårt samhälle och skapar barn som blir kriminella och missbrukare!

och jag har inga barn alls, vare sig egna eller styv. vem som helst kan se att du har fel i den här situationen.

Svar på tråden Var tredje helg???