• Bluelight

Var tredje helg???

Är det någon/några här inne som har sina styv/bonusbarn var tredje helg? Jag vet att det är vanligast att ha barnen varannan vecka eller varannan helg om föräldrarna har delad vårdnad.

• Svar på tråden Var tredje helg???
  • Anonym (PP)

Bluelight,

att din sambo är beredd att offra sitt barn för din skull är ju också något att vara STOLT över.

Herregud.

• Tridde

helt ärligt så blir jag mållös när jag läser denna tråd. jag tror inte att du TS har tänkt igenom detta riktigt ordentligt utan snarare kastat dig in i ett samboliv som du inte är redo för. det är inget fel med att inte vara redo för det men då måste man nånstans även inse det och försöka hålla sig ifrån just samboliv med en man som har ett liv före livet med dig.
    saker du bara måste inse om du ska vara kvar i detta:
    1. din man har haft ett förhållande innan dig som har resulterat i en dotter.
    2. denna dotter kommer (eller åtminstone borde) ALLTID gå före dig ifall det blir tal om att välja. tänk dig själv att vara ett barn där din förälder väljer en kvinna eller man före dig, jag har varit med om det och det önskar jag inte på någon annan.
    3. ju mer du gör motstånd mot denna dotter ju värre kommer det bli. testa att bli kompis med henne, eller åtminstone respektera henne. att respektera innebär inte att göra allt hon vill utan att visa henne att hon gärna får vara i huset men under speciella regler som du och pappan kommer överens om (tider hon ska vara hemma, städa rummet, datatid per dag osv).
    4. inse att huset inte bara är för dig och din man, det måste även få räknas som hem för dottern eftersom det är där hon har sin far. att tvinga en trettonåring att känna sig som en gäst i det hus där hennes far är, ja det låter bara fruktansvärt. det låter i princip som att hon är på ett tillfälligt hotell under en tillfällig semester, så ska det väl inte vara när ett barn är hemma hos en av sina föräldrar?

ett par bra lästips för dig är tex "familjen hoppsan" och "gummimammor, plastpappor och bonusbarn". ta dig även en funderare på vad det är du gett dig in på och om du faktiskt klarar/vill/orkar bete dig som en bra bonusmamma/extra vuxen eller vad du nu vill kalla det för för denna trettonåring, för just nu låter det inte som att du gör ett speciellt bra jobb.

• Sarah84
    Bluelight skrev 2007-10-19 16:42:36 följande:
    Huset är mitt och min sambos hus! Det har även han själv sagt!! Flickan är gäst hos oss de helger som hon är hos OSS som "lagen" säger när föräldrarna är skilda. Flickans mor tar hand om henne och om hon har ett riktigt hem så är det hemma hos henne. Våra gemensamma barn måste oxå kunna känna att vi är en kärnfamilj och känna sig trygga med sin mamma och pappa i SITT hem.
    Gäst? De va de dummaste ja hört. Hon bor hos er åxå, men inte fullt lika mkt som du & din sambo. Ja förstår mamman i eras situation, hoppas verkligen hon står på sig. De låter som att hos er är de inge bra att flickan är så länge du finns med i bilden, men de lipar väl inte du för? Ne uch & fy.. Vilken människa är du?
  • Bluescreen

Bluelight; Barnet i det här sammanhanget tycks vara du, inte din styvdotter. Jag tror aldrig någonsin att jag läst något så omoget! Ska din sambo välja dej och omtanke om dej framför att ta hand om sin egen dotter? Herregud, du är 24 år, vilket torde ha gett viss erfarenhet och mognad genom åren. En sexåring kan inte visa tacksamhet såsom du vill, en sexåring är nämligen ett BARN. Din sambos barn!!

Jag tycker inte du ska lämna din sambo. Jag tycker att HAN ska lämna DEJ.

• Bluelight
    Bluescreen skrev 2007-10-19 18:28:36 följande:
    Bluelight; Barnet i det här sammanhanget tycks vara du, inte din styvdotter. Jag tror aldrig någonsin att jag läst något så omoget! Ska din sambo välja dej och omtanke om dej framför att ta hand om sin egen dotter? Herregud, du är 24 år, vilket torde ha gett viss erfarenhet och mognad genom åren. En sexåring kan inte visa tacksamhet såsom du vill, en sexåring är nämligen ett BARN. Din sambos barn!!Jag tycker inte du ska lämna din sambo. Jag tycker att HAN ska lämna DEJ.
    Men det kommer han ALDRIG att göra!

Ni alla härinne får skita ner er av ilska över mina inlägg men min sambo älskar mig och känner sig tvungen att ta hand om sin dotter för att han måste!!
  • Anonym (Bomusbarn)

alltså ursäkta mig men jag måste säga att du måste vaa det mest egoistiska styvmamma jag vet. Du får gärna ha din åsikt, men jag som binusbarn har en helt annan åsikt om detta.

Hur kan du ens komma på tanken att du vill att bonusflickan ska komma var tredje vecka för att du vill ha mer tid med din sambo? det skulle innebära att tösen skulle komma 2-4 dagar imånaden MAX beroende på helgerna faller in och du skulle ha resten av dagarna. Tycker det låter helt galet överhuvudtaget.

Varför är hans dotter gäst i erat hus? tänk om min bonusmamma hade resonerat så, då hade det aldrig funkat då vi är många syskon. Ens egna familj är väl inte gäst i sitt hem?

Skulle hon dessutom bara få komma var tredje helg för att du säger det, så kommer hon antagligen må sämre, känna sig ovälkommen, känna sig som en gäst och det är inte rätt mot henne.

Bara för att du är ny familjemedlem så ska väl inte allting ändras så drastiskt, du visste att han hade barn VH när du träffade honom.

Ska tösen inte få träffa sitt halvsyskon mer än var tredje vecka heller när ni får barn ihop? bara för att man inte är helsyskon så är syskonrelationen JÄTTTE Viktig

Jag anser att du ska ta och tänka om lite grann

• Anonym (missy)
    Bluelight skrev 2007-10-19 18:32:47 följande:
    Men det kommer han ALDRIG att göra!Ni alla härinne får skita ner er av ilska över mina inlägg men min sambo älskar mig och känner sig tvungen att ta hand om sin dotter för att han måste!!
    Tja, du kanske har rätt TS. Det är fel av biomamman att kräva att barnet är hos er varannan helg. Hon borde inte komma till er alls som ni tycks behandla henne. Vet mamman om vad ni tycker om barnet? Tro fan att barnet är oregerlig när hon märker att hon inte är välkommen. Nej usch, ni borde inte få ha henne där, hon förtjänar så mycket bättre.

För övrigt trasslar du in dig i dina egna resonemang. Du kallar någon ego och misslyckad här ovan, för att hon inte är tillsammans med barnens pappa. Det torde ju leda till att din sambo är lika ego och misslyckad. Har ni verkligen en bra relation när du ser på honom på det sättet, TS?
  • Anonym (Bomusbarn)

Om han nu äslakr dig mer än vad han älskar sitt barn så kanske han inte ska ha delad vårdnad för det går ut över tösen....

Alltså jag tycker du och din sambo resonerar så j*vla dåligt

• Tridde
    Bluelight skrev 2007-10-19 18:32:47 följande:
    Men det kommer han ALDRIG att göra!Ni alla härinne får skita ner er av ilska över mina inlägg men min sambo älskar mig och känner sig tvungen att ta hand om sin dotter för att han måste!!
    men varför är barnet överhuvudtaget hos honom då? ska ett barn verkligen behöva ha det såhär, att känna sig ivägen av inte bara sin fars nuvarande utan ÄVEN av sin egen far? att vara förälder är man inte för att man måste utan för att det är ett privilegium att få en gåva i form av ett barn. om det nu är så jobbigt för honom borde han helt enkelt låta dottern få bo permanent hos sin mamma, psykiskt mår hon garanterat bättre av det än att behöva vistas hos folk som är såpass omogna som du målar upp både dig själv och din sambo. du framställer dig bara som tragisk nu, jag har svårt att ta en person med din inställning på allvar och med respekt för du verkar ju inte se det som är riktigt fel i denna soppa.
Svar på tråden Var tredje helg???