Varför bojkotar ni Nestle barnmat?
Funderar på att köpa deras välling men läste lite förut att många var emot de.
Nu undrar jag varför.
Kan inte söka på gammla inlägg då den fungerar inte för tillfället.
Funderar på att köpa deras välling men läste lite förut att många var emot de.
Nu undrar jag varför.
Kan inte söka på gammla inlägg då den fungerar inte för tillfället.
Titti o mini, jepp! Ska baka bullar å muffins nu...Har nog sagt mitt, låter andra säga sitt också. Ha en bra dag!
/LEA
titti och Mini
länken du skrev
www.ibfan.org/english/pdfs/btr04.pdf
Heinz ketchup måste bojkottas dom gör tydligen barnmat oxå och är med här på sidan 32-34
på sidan 35-38 är HIPP barnmat med dom gör mycket som strider mot reglerna
så dom måste du bojkotta oxå
enfamil och nutramigen är 2 specialla ersättningssorter även i sverige av företaget Mead Johnsson
bojkott där med dom 'är oxå med här sid 41-47
så här står det om nestle vad dom gjort för fel..
i följande länderna i argentina reklam på internet
bulgarien gratisprov
litauen reklam i en tidning
switzerland reklam i en tidning (supermarket magazine)
Luxenburg reklam i en föräldra tidning
frankrike reklam i en tidning
USA websida
Nederländerna reklam i tidning
Botswana reklam på buss
Armenien bla posters på nestle björnen med orden start with the best
Malaysia billig nan
taiwan billig nan
indonesien nestles varor är uppställda nära ingången på en affär i solo
Kina nestle representanter skickas till affärerna för att göra reklam
dominikanska rep. ett apotek får gratis reklam broschyrer att dela ut
indonesien gör reklam i apotek på 2 orter och erbjuder rabatt på tex nan
thailand får gratisprov med bla nan
kina donerar nestle ersättning till sjukhus
etc....
vad jag saknar är att det står att i afrika ger dom gratisprover till mammor.. jag hittade det iaf inte
denna länk du uppgav
www.amningshjalpen.se/foreningen/nestlebojkotten.htm
står det så här..
En av Nestlés mest framgångsrika metoder är att skänka bröstmjölksersättning till sjukhus. 1994 antog WHO en resolution för att stoppa sådana gratisleveranser till hälso-och sjukvården i alla länder, även industriländer.
En oberoende studie som gjordes 1996 i Thailand, Bangladesh, Sydafrika och Polen visar att Nestlé fortfarande bryter mot WHO:s barnmatskod från 1981,
så 1996 visade sturiden att nestle bryter mot WHO:s barnmatskod men nu är det 9 år senare var finns studien som visar att dom bryter mot det ny??
och nej jag bojkottar inte nestle eller något annat
kram J
Men vad är felet med att skänka ersättning till sjukhus. Vissa väljer och vissa måste ju använda det. Sen av vilka anledningar det görs kan ju diskuteras, klart det gör i ett vinstintresse men det behöver ju inte vara förkastligt för det
Jossan - rapporten du nämnde först är från 2004 - läs där för mer info om hur nestlé beteer sig idag, vem vet kanske du bojkottar dem sen Kan dock ha blandat ihop 2 info sidor så ska leta reda på ytterligare en om det nu verkligen inte står i denna
O japp, här köps inte Hipp o inte Heinz - om ni vill kan jag återkomma med en s.k. rättviselista
Vilken barnmat KAN man köpa då??? Kravmärkt!
Att jag inte lär mig....... Nu lovar jag mig själv att inte skriva i eller läsa inlägg där ingen kan ha rätt!!
Alla är olika (fast vissa inte har märkt det tydligen) och alla har rätt på sitt sätt (fast vissa inte kan medge detta).
Diskussion är bra men när det blir överdrivet och smutskastning så går det för långt!
JA, vilken barnmat KAN man köpa? och ni som bojkottar...bojkottar ni även barnkläder som är tillverkade i Kina/Japan?( endast exemplar) där man VET att det förekommer barnarbete/o lönerna är helt oacceptabla..?
Köper ni saker i affären ClasOlsson (de följer inte upp barnarbeten osv)
Åker ni på semester till länder där det finns orättvisor som strider mot mänskliga rättigheter? genom att åka dit bidrar man faktiskt till det, tänker på de som åker till Thailand där man faktiskt lever på turister och prostitution...bla....?
Jag bojkottar ICA, dom är SÅ dyra...skamligt...
korallen
inte ens kravmärkt då den enda riktiga kravmärkta är hipp och den är med på den listan
titti med mini
verkar det inte som jag läst den länken??
med tanke på att jag radade upp de flesta länkar där dom gett fel reklam om man kan säga så.. inte mycket för att bojkotta speciellt inte när sonen precis svept 2 portioner nestle fullkornsgröt i en måltid
kram J
Jag försöker bojkotta och gallra efter bästa förmåga men visst sjutton missar man ibland.
Ibland åker en Nestlé med i korgen men jag försöker undvika det.
Jag köper mest HIPP men det är ju inte bra det heller
Nu är KRAV-märkt mat viktigare för mig än vad Nestlé har för sig så jag tänker fortsätta köpa HIPP.