Varför bojkotar ni Nestle barnmat?
Funderar på att köpa deras välling men läste lite förut att många var emot de.
Nu undrar jag varför.
Kan inte söka på gammla inlägg då den fungerar inte för tillfället.
Funderar på att köpa deras välling men läste lite förut att många var emot de.
Nu undrar jag varför.
Kan inte söka på gammla inlägg då den fungerar inte för tillfället.
När vi gick i föräldragruppen fick vi ut broschyrer om amning. Gissa vem som hade satt sin logo på dem? Just det, Nestlé. Och ingen reagerade. Ska inte åtminstone sjukvården i Sverige kunna vara neutral utan sponsring. Min sambo fråga bm, och hon tyckte väl inte det var så bra, men vården har ju inte så mycket pengar, som hon sa...
Tänk om det går så långt som i t.ex Afrika, att vi har så lite pengar i vården att sponsringen till slut blir gratisprover av ersättning. Skrämmande! Men i Sverige skulle ju aldrig ngt sånt kunna hända, eller?
Jag kommer oxå bojkotta néstle så gott det går efter att jag läst denna tråden. Tycker alla ska ta sitt ansvar. Särskilt efter det jag lästa här:
www.amningshjalpen.se/foreningen/nestlebojkotten.htm
Jag har inte alls läst svaren i denna tråd så jag vet igentligen inte vad den handlar om..
..MEN, jag bojkottar iaf Nestlé bara för att min äldsta son aldrig tyck om deras mat, han har bara ätit Sempers barnmat. Nu när son nr2 börjat äta så kör vi på Semper..tycker Nestlés mat är så blaskig..
Jossan - jovisst ser jag att du läst, hade så himla bråttom att jag totalt felformulerade mig. Ska strax klicka hit lite länkar med den info du ville ha - alltså mer uppdaterade för jag kan som sagt ha blandat ihop
Erik - smutskastning? förklara gärna vad du menar
Minime - bojkott är ett sämre alternativ gällande t.ex. HM, Indiska, Claes Ohlson m.m. har skrivit lite mer om det ovan om du vill titta på varför jag menar det. Jag själv skulle aldrig resa till länder som bryter mot humanitära rättigheter, men det är lite dubbelt det där trots allt eftersom många länder behöver turisminkomsten....
Korallen - visst är det så, man missar absolut ibland
Jag är själv usel på miljöalternativ t.ex. - vilket jag verkligen vill ta tag i, men kommer liksom inte för mig att kolla upp vad som är bra
Vildsvin80 - Det visste jag inte! Blä!
Några kommer med (mot?)argument som går ut på att man i så fall borde bojkotta även kläder gjorda på oetiskt sätt m fl produkter (Förvånande nog tycks kunskaperna om detta finnas hos personer som inte känner till eller bryr sig om Nestlés säljbeteende.)
Jo, det kanske man borde. Själv har jag inte satt mig in i de frågorna, gjorde jag det skulle det förmodligen lämna något avspår i mitt konsumtionsbeteende, allra helst om, som här, valen inte påverkar vår livskvalitet. _Behövde_ jag köpa Nestlés produkter skulle jag göra det, men det behöver jag inte.
Men varför skulle det vara fråga om något antingen-eller? Jag (med flera, antar jag) är inte en perfekt etisk konsument utan en privatperson som utan att gå över till Amish-livsstil försöker göra vad jag kan. Jag inbillar mig att det är bättre att göra något än att inte göra något alls.
Här är en bra länk med massa bra länkar i angående Nestlé nu o även rörande hur de sprider "sitt budskap" t.ex. genom att gå på mammor med små barn i köpcentrum
:
www.babymilkaction.org/press/press22march05.html
www.ibfan.org/english/pdfs/btr04.pdf
var den rapport jag menade Jossan, men du har rätt i att det inte står ngt om just gratisproverna i denna. Dock står det ju en hel del om hur de gör reklam, inte översätter till ursprungsspråk m.m. Gällande andra länder bl.a. Thailand så står det ju dock klart o tydligt att det är gratisprover där så att de skulle ha bättrat sig är ju tyvärr inte sant
Jag är dock säker på att gratisproverna fortfarande förekommer i Afrika, speciellt i de länder där hjälparbetet är eftersatt ngt som gör att de inte heller kommer med i rapporten eftersom det ofta är de stora hjälporganisationerna som rapporterar in brotten mot WHO-koden. Jag ska fortsätta leta dock eftersom jag vet att jag sett detta nyligen (får en del nyhetsbrev med info från olika organisationer så måste varit från dem) Återkommer igen
Åsa - Bra skrivet! Precis! Alla kan göra ngt men ingen kan göra allt
O gällande kläder o liknande så har man ju en tredje man inblandad, dvs den som får lön för jobbet - bojkott är därför oftast ett sämre alternativ i dessa fall.
titti och mini ska kolla länken sedan just nu försöker jag få sonen att sova..
de ger ju gratisprover i sverige med tillsammans med med reklam..dock enbart välling+gröt
kram J
Titti och Mini:
Vi har som regel att alltid köpa det gröna alternativet, det som är Krav-märkt eller på annat sätt ekologiskt.
Så när vi köper ägg, mjölk, kött eller vad det nu är så tar vi alltid det med Kravmärkning. De brukar oftast stå brevid varandra, ganska så enkelt.
Men visst, det är svårt att vara 100 men man gör så gott man kan
Titti och Mini - Publicera gärna rättviselista om du har möjlighet. Det är säkert fler än jag som är intresserade av att veta mer.
Tänk att Hipp var med i "förbrytarregistret".
*besviken*
Vet man om vad som sker har man som vanligt två alternativ. 1) vara en del av problemet 2) vara en del av lösningen. Jag vet i alla fall vilket av dessa som får mig att sova bäst om nätterna.