Svenskar i Norge
Tråd nr 2 för oss svenskar i Norge
Tråd nr 2 för oss svenskar i Norge
Hallå hallå
Jag e nu sjukskriven 40% vilket innebär att jag e hemma två dagar i veckan. Så nu kan jag oxå vara med på en träff ![]()
Här sitter nån som e skitsur. Vi hade ju beställt sängar och så ringde de i förra veckan och sa att nu kommer vi på tisdag. Bra, tänkte vi, skruvade ner våra sängar och flyttad upp dem en våning till nya gästrummet. Tänkte att vi kan ju sova där nu när det bara blir en natt eller två, men annars är det ju lite jobbigt att behöva ränna i trappan om Vicke blir ledsen på natten...
Så kom sängarna igår. För det första fick vi två enkelmadrasser istället för en dubbel som vi beställt, men tänkte att det får vara, vi orkar inte krångla. Men så idag, när vi packat upp gavlarna för att montera sängen så var både fot- och huvudgaveln kantstött med riktiga sprickor - förmodligen från leverensen! Fan vad sur man blir. Och nu har vi vår gamla säng där uppe och Jimmy vill inte skruva ner den en gång till och bära ner den... Är bara så less på det hela och var tvungen att skriva av mig. Har betalat nästan 30 000 för kalaset, så då vill man ju att allt ska vara perfekt. Och man vill definitivt inte ägna sin dyrbara "ensamtid" åt sånt här SKIT!
Vi var på ultraljud idag på Ullevål. Allt såg bra ut och det blir en liten pojke, precis som jag trodde ![]()
Skulle inte du oxå få en kille? ![]()
Jag har en fråga till er som har bott ett tag här i Norge. Hur är reglerna på öppna förskolan här? Vissa mammor sitter och gör ingenting medan deras ungar får härja fritt. Idag var det en unge som rivit tre bebisar, varav ena var min. Jag såg tyvärr inte det. Enda gången jag gick på toan så var han framme och rev och nöp henne så hårt att hon fick hemska blåmärken. Hade jag sett just detta hade jag sagt åt honom DIREKT på skarpen. Men det finns även många andra situationer som är i gråzonen där jag inte blandar mig i om det inte gäller mitt barn. Men hade mitt barn varit så där hade jag sagt åt henne, inte bara sitta och dricka kaffe... Känns extra jobbigt för det är ju trots allt ett annat land här och man är inte hemma. Hemma är ju hemma. Här vet jag inte vad som gäller... T.ex. är det ok att säga åt andras ungar eller man gör inte så här osv... Ska ta upp detta imorgon med förskolefröken. Men jag undrar om ni som har mer erfarenhet än mig om Norge, dess kultur och förskolan - vilka regler gäller här? T.ex. har jag hört att i Sverige pratar föräldrarna med varandra om vilka regler som gäller och att alla ska försöka hjälpas åt om man ser något fel och föräldern inte ser det o.s.v. Här verkar det som om man kommer dit, sätter sig med en kopp kaffe och bara pratar med andra föräldrar... Men min ettåring har ju ingen chans mot en aggressiv tvååring!...