• Kaxmaja

Svenskar i Norge

Tråd nr 2 för oss svenskar i Norge

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Svar på tråden Svenskar i Norge
  • MrsQ

Hahaha kul att vi vill ha samma saker! Det jag tyckte var lustigt var att de inte hade C.F med smak.

Vi ska ta o köpa en frysbox så vi kan ta med oss mycket kött.
    Vi har mycket kött nu oxå men då får inget annat plats.

• Ett två tre
    Kaxmaja skrev 2008-01-12 18:53:01 följande:
    Jag hamstrar mannagryn, kräm, lättfil och creme fraisch med smak när vi e i sverige

Mannagryn köpte jag faktiskt när jag var i sverige i jul efter att vi hade pratat om det, men har inte lagat nån gröt än...

Har köpt creme fraisch nån gång oxå men har så dålig fantasi vad jag ska använda den till. Vad gör du med den?

V.27 - BF april 2008
  • Kaxmaja

Cremefraichen e god att ha när man gör olika röror kanske. Sambon brukar ha de i köttfärsås. Hmmm dålig fantasi här oxå Mannagrynsgröt går de däremot åt. Har bara ett halvt paket kvar nu Måste åka och gräns shoppa nästa helg tror jag

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Grodan ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • MrsQ

Creme Fracihen kan man ju ha till allting
    Pastasås, kall sås, stek kyckling och häll på mm.

• MrsQ

Finns det någon öppen förskola eller liknande i Norge?

Min son håller på att bli tokig av att bara ha mig att umgås med.

• Ett två tre
    MrsQ skrev 2008-01-16 09:41:46 följande:
    Finns det någon öppen förskola eller liknande i Norge?Min son håller på att bli tokig av att bara ha mig att umgås med.
    Ja vi har runt där jag bor i alla fall. Du kanske kan kolla med kommunen där du bor? "Åpen barnehage" är väl samma som öppna förskolan tror jag...

Kanske nån annan här som redan har barn som vet bättre?
    V.28 - BF april 2008
  • FruAnna

Hmmm, va skumt, är säker på att jag också skrev ett inlägg idag ang åpen barnehage, men det kom visst inte med. I Oslo finns det gott om det, minst en för varje stadsdel. Tillhör själv Sagene och går till en av dem som finns där, som är jättebra   (öppet två dagar per vecka 10-14)

• Kaxmaja

Jippi idag e de "endast" 8 veckor kvar tills vi har BF/termin

• Emmivera

Hej! Jag är ingen utlandsföräldrer ännu men kommer snart flytta till oslo för att börja jobba. Jag kommer dock att veckorpendla eftersom min sambo bor kvar i Sverige.
    Jag funderar lite på hur det fungerar med föräldrarpenning i Norge? Jag ska jobba på ett vikariat i Oslo i ett år. Om jag och min sambo bestämmer oss för att skaffa barn efter detta, har jag rätt till norsk föräldrarpenning då? Jag kommer förmodligen vara mammaledig i Sverige då men har ju jobbat i Norge. Någon som har någon aning?
    Skulle ju kännas rätt snopet att inte få några pengar i Sverige för att jag jobbar i Norge och sen inga pengar från Norge eftersom jag bor i Sverige. Därför skulle jag vilja veta allt sånt innan. Försökt hitta nån fakta på nätet men hittar ingen info om detta, så nu ligger mitt hopp hos er :)

• Kaxmaja
    Emmivera skrev 2008-01-18 09:52:33 följande:
    Hej! Jag är ingen utlandsföräldrer ännu men kommer snart flytta till oslo för att börja jobba. Jag kommer dock att veckorpendla eftersom min sambo bor kvar i Sverige. Jag funderar lite på hur det fungerar med föräldrarpenning i Norge? Jag ska jobba på ett vikariat i Oslo i ett år. Om jag och min sambo bestämmer oss för att skaffa barn efter detta, har jag rätt till norsk föräldrarpenning då? Jag kommer förmodligen vara mammaledig i Sverige då men har ju jobbat i Norge. Någon som har någon aning?Skulle ju kännas rätt snopet att inte få några pengar i Sverige för att jag jobbar i Norge och sen inga pengar från Norge eftersom jag bor i Sverige. Därför skulle jag vilja veta allt sånt innan. Försökt hitta nån fakta på nätet men hittar ingen info om detta, så nu ligger mitt hopp hos er :)
    Jag tror faktiskt du får pengar härifrån men jag vet inte kolla på nav eller ring dem. 
    http://www.nav.no/page?id=328
Svar på tråden Svenskar i Norge