• Juleja

Vita hem del 6

Vi ska så småningom köpa en ny soffa, en tresitsig eller möjligtvis en trea med inbyggd schäslongdel ni vet. Jag vill ha en tygsoffa, men nu tll frågan: Jag suktar ju så klart efter en ljus, gärna Ikea-Blekingevit. Men hur smart är det? Om man äter framför tv:n, har några över på fika och sitter där, när barnen kommer (första är på väg) osv. Det går ju att tvätta klädseln, i 30, 40 eller 60 grader, men inte använda klorblekning står det.

Hur funkar vit tygsoffa med barn och vardagsliv? Vad är bra alternativ?

Vill ju inte vara nån polis som oroar sig varje gång nån närmar sig soffan, det måste var funktionellt!

• Juleja
    Anton2005 skrev 2007-11-12 13:30:04 följande:
    Vi har två vita stora soffor från Mio....eller förlåt sa jag vita, jag menar fläckiga. Jag älskade de där sofforna när jag köpte dem och jag tycker fortfarande så mycket om modellen på dem, men för oss fungerar det inte alls med vita soffor. Vi ska byta ut dem mot svarta skinsoffor. Jag som aldrig gillat såna soffor men nu kan jag verkligen tänka mig en
    Jaa det är det jag fasar för, och jag vill ju ha ett hem man kan leva i! Dessutom har vi en katt...
    Men åh vad jag inte vill ha skinnsoffa. Fast det är väldigt praktiskt att kunna torka av ju.
    Nu har vi min farmors gamla soffa, med ett överkast i indisk bomull ovanpå, i naturvitt. Men det är solkigt nu, trots att jag tvättar det ofta.
    Så jaa, jag vet ju, men det tar emot... =)
    Kanske en grå eller brunaktig tygis då...

Mörkt skinn är bättre än ljust va? Kan tänka mig att ljust/vitt blir så fult när man haft soffan ett tag och nött på den.
  • Juleja

Kajsa M skrev 2007-11-12 15:23:12 följande:

Lynn84*vinkar* Här är jag! JulejaVi har ektorp vit både i varadsgrumemt och i barnens eget tv-rum. Har två kladdiga barn och tvättar överdragen rättså ofta. men alla fläckar har hittills gått bort,eftersom det är 60 graders tvätt på det tyget. Tycker det funkar utmärkt. till vardags har jag några vita fleeceplädar liggande på sittdelarna för att undvika en del kladd.
    [/citat]
    LinaoMatilda skrev 2007-11-12 15:37:32 följande:
    [citat]
    Juleja:  Vi har vit soffa och visst blir den smutsig, därför har vi en extra klädsel som vi kan byta till när den andra tvättas. Fungerar bra om man är beredd att tvätta. Som Kajsa skrev så är det bra att ha något skydd på t.ex. ett vitt lakan eller filt till vardags.Varför blir det så tjock text? hmm..
    Jo, jag tror att det ändå kommer sluta med att vi (läs jag driver igenom =D)köper oss en Ekeskog på Ikea, i Blekingevitt. Klädseln kostar ju inte så mkt så jag tror det kan vara idé att testa och så köpa till en till när den blir lite solkig.
    Funkar det itne får man väl sälja...

Vet någon hur Ekeskog håller sittkomforten? Vill så gärna ha en soffa att mysa i.

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S39805762
  • Juleja
    LinaoMatilda skrev 2007-11-12 18:10:18 följande:
    Har för mig att jag har hört att sittdynorna har en tendens att glida fram. Men det åtgärdas lätt genom att lägga sånt där "ickeglid" nät under (alltså sånt man kan lägga under mattor på golvet så de hålls på plats.
    Det är ju smart! Ska ändå köpa på mig lite sånt att ha under skötbädden tänkte jag.
  • Juleja
    Toola skrev 2007-11-12 20:42:20 följande:
    God Kväll!Önskade mig ju en lykta fr coop till morsdag, den fick jag förståss!Sen har den stått i garaget och jag har tyckt att den hade för stora öppna glasrutor - inget spröjs eller så.Men sååå såg jag vad Versan hade gjort med sin lyckta, snabbt som ögat la jag in en best hos panduro och se så fin den blev.Tack för tipset Versan !Bild finns i galleriet
    Åh en sån lykta har jag oxå. Vad köpte du på panduro för att få till det?
  • Juleja

Värsta Supermamman skrev 2007-11-13 09:46:39 följande:

Godmorgon!Bordet är klart och står på sin plats. Vad tycks?*ruuuuusar till simskolan*
    Oj jaa det var verkligen jättefint!
  • Juleja
    juliah skrev 2007-11-13 10:20:31 följande:
    juliasvitadrommar.blogspot.com/Lite nytt idag! Välkomna in.
    Åh så fina mjukdjuren var! Men kunde inte hitta nån återförsäljare i sverige på grisen och kaninerna. Det var lite segt på aileg:s sida. Var har du hittat dem?
  • Juleja
    juliah skrev 2007-11-13 10:35:13 följande:
    Juleja, Jag har köpt dem på www.luckylittleme.se och Vita hem i Sickla.
    Åh nej vad jobbigt det blev nu! Jag vill ju handla massor!! *lycklig*

Vilken toppenbutik!
  • Juleja

juliah skrev 2007-11-13 20:19:46 följande:

Juleja, hihi, vad ska du shoppa?
    Jag blev ju tokkär i grisen så det var den jag var på jakt efter... men det lär nog bli någon kanin och två tomtar också skulle jag tro!

Det kommer ju göra sig så bra i den framtida barnkammaren i vår. =)

Vi står i flyttagen nu, så ska visa lite bilder om någon/några månad/er!

Skulle jag kunna få kika i ditt galleri? Om jag ber snällt..? =)
  • Juleja

Juliah: Tack! =)

Sampi:
    Jag frågade samma sak häromdagen. Tänkte mig en vit ekeskog. Och så köpa till en extra klädsel att byta med när det behövs. Jag vill verkligen inte ha skinn, även om det går att torka av och är praktiskt.

Titta ett gäng sidor tillbaka, jag fick en del svar! =)
    ALla nackdelar till trots, jag måste nog bara ha en sån soffa. Får vl sälja den om det inte funkar i längden. Men har första barnet på väg till våren, så ett tag tar det till ungarna lägger en korvmacka i soffan hoppas jag. Det gäller ju bara att jag och mannen kan låta bli.. ;)

Svar på tråden Vita hem del 6