Inlägg från: Daggdroppen |Visa alla inlägg
  • Daggdroppen

Vita hem del 6

Hej och trevlig förmiddag på er

• Daggdroppen

Blä, nu har jag beslutsångest...

Svärmor erbjöd oss deras gungstol och jag vet inte om jag vill ha den. Vi måste ha någon möbel eller något på den plats vi har den på prov just nu.... men det känns ändå inte alls som att den passar där. Den är makens farmors farmors gungstol från början så den är ju rätt gammal. Ungefär från sekelskiftet. Hon föddes 1850 om jag minns rätt, men jag tror att hon fick den rätt sent i livet. Det kan ju diffa på några tiotalsår, men någon gång kring 1870-1910 är den. Men den är enkel och vit.

Vad göra???????

Övertyga mig till något håll! Egentligen skulle jag vilja känna att den bliiir bra, för jag gillar ju ärvda gamla saker....

• Daggdroppen
    Karamellfabriken skrev 2008-01-13 11:42:20 följande:
    Fluffiga,Har du någon bild kanske?
    Lillsyrran skrev 2008-01-13 12:29:47 följande:
    Skulle också vilja se en bild.

Nu är jag tillbaka. Det kom lite annat emellan...

Försöte ta några bilder, men som ni kommer att märka så är de tagna på olika gånger Och allt är ju halvfärdigt än... I själva stolen har jag provisoriskt lagt ett grått filttyg i bottnen och ett fårskinn ovanpå.

Här ser ni:

Gungstol från slutet på 1800talet

2008011320080113_02_01.JPG

Gungstol. Ful, fin eller fulfin?

Ignorera den fula mattan, att inga gardiner är uppe, fönstren (3st ) som är på golvet ska upp bredvid gungstolen ed sepiabilder i....  

• Daggdroppen
    Här är den i köket:

2008011320080113_06_03.JPG

Och här igen i vardagsrummet men mittemellan fåtöljerna:
    2008011320080113_06_04.JPG

Var passar den isåfall bäst???

Jag är glad för era ärliga åsikter
    (och ursäkta bildkvaliteten, men jag lovar - jag gör mitt bästa för att de inte ska bli så gula som de brukar
  • Daggdroppen
    LinaoMatilda skrev 2008-01-13 15:08:22 följande:
    Gungstolen är verkligen väldigt vacker! Jag tycker den passar jättebra i köket, där kan du sitta och läsa dagstidningen medans kaffet puttrar
    Fotograf Karlander skrev 2008-01-13 15:11:50 följande:
    Konstigt det blev...

TACK för alla åsikter   Jag gillade den också i köket (hade inte tänkt på den platsen före ni sa det), men maken vill nog ha den i vardagsrummet om vi har den tror jag... Ska se och fundera tillsammans då han kommer in.

Men ni tycker alltså jag ska behålla?  Den är ju ganska enkel så jag skulle absolut inte ha trott att den var så gammal som den verkligen är om inte svärmor skulle ha berättat dess historia.
  • Daggdroppen
    Birks och Kalles mamma skrev 2008-01-13 15:18:35 följande:
    Har du plats skulle jag inte tveka. Gungstolar är jätteroliga och barn bara älskar dem. Vi andra också för den delen. Placera den vid den vita moderna soffan så blir det inte för plottrigt.
    Birks och Kalles mamma skrev 2008-01-13 15:25:26 följande:
    Jag röstar på att behålla den där den står men ta bort fårskinnet. Det grå passar mot kaminen.
     Hur vill du ha det nu Skrev du det första bara för att jäklas och få mig att kånka in den i köket igen då? För det var ju precis det jag gjorde För visst menade du kökssoffan? Modern är den kanske inte... men nyare än gungstolen är den ju...

Här är den bredvid soffan:

2008011320080113_01_04.JPG

(Bara ni inte säger jag ska pröva i allrummet på vinden.... )
  • Daggdroppen
    LinaoMatilda skrev 2008-01-13 15:38:34 följande:
    Ja där passar den ju jättefint! Behåll där!
     men det är minst utrymme där!

Förresten, jag har väl inte visat er min gamla bakspade som jag tpg med mig hemifrån? Titta isåfall en gång till på senaste bilden så behöver jag inte ta en bild på bara den. Det får räcka nu
  • Daggdroppen
    LinaoMatilda skrev 2008-01-13 15:43:49 följande:
    Ja jag såg den Fint med gammalt sådär.Var vill du helst ha gungstolen då? Var har ni behov av den?
     Jag vet faktiskt inte Lika stort på båda ställena tror jag...

Det som avgör är nog ändå var den passar bäst in...
  • Daggdroppen
    JeaJea skrev 2008-01-13 16:48:26 följande:
    fint varsom fluffis, fast nu vill man ju se den i allrummet...nu har jag gjort vaniljbullar, är inte med i vikttrådenblev så sugen på creime brulé ska ta och köpa mig en sån där brännare, är det nån som har en sån, är det lätt?
    Hihi, du skulle bara våga begära det...
    LinaoMatilda skrev 2008-01-13 18:13:02 följande:
    Sådär, barnen sover och det är lugn och ro i huset De har varit förkylda och är nu bättre vilket betyder att de har mer energi men kan ändå inte leva ut den som om de var friska. Nåja, det var lite OT.
    Tråkigt med förkylning. Sonen har också blivit snorig idag, vilket är SÅ typiskt. Operationen som inte blev av före jul (han var ju sjuk då) ska bli nu på onsdag. Så jag hoppas det inte blir värre så vi får det överstökat någon gång.
    MiaMariah skrev 2008-01-13 18:15:47 följande:
    bredvid soffan blev ju jättefint, grått mot grått!
    Jo den var fin där, men det var för lite rum kom jag på då jag provgungade... så det stället är uteslutet nu... Som dekoration skulle det funka, men försök säg till en 2 -åring att han inte får gunga utan mamma ska bara ha den som dekortation...
    malins79 skrev 2008-01-13 18:30:07 följande:
    Godkväll!Fin gungstol fluffiga.Kajsa söt skolbänk, hur mycket betalade du, såg nämligen en liknande på vår seondhandbutik, fast den var illblå!
    Tack! Kul med gamla skolbänkar. Själv så har jag min på hälft än Generad
    syster ruffa skrev 2008-01-13 18:49:35 följande:
    Gokväll tjejer!Fluffiga moln: Underbar gungstol, och ser ut att passa såå fint bredvid soffan. Snygg kombination!Måste fråga er duktiga tjejer, vad har ni för taklampor? Här är vi utan taklampor i sovrum, hall och vardagsrum. Nu sen julbelysning plockats bort känns det minst sagt akut. Mörkret gör mig nästan tokig ;) Tänker nåt rätt enkelt och prisvärt. Tips någon, och jag blir superglad!
    Tack! Som jag skrev nyss, så kan det nog inte vara där, för litet rum om man vill gunga...
    Taklampor är svåra!!!  I vardagsrummet har vi en indiska lampa (den kanske syntes på någon av bilderna jag visade). Den är bara provisoriskt upphängd... I hallen har vi infällda lampor och i sovrummet har vi en gammal plafond utan glas (för det gick sönder då vi skulle lägga dit det). Tror jag är den i tråden som har haft mest lamp-bekymmer och ja, det ÄR svårt med lampor. Har inte egentligen hittat något som känns helt hundra,så därför är det lite provisoriskt och halvfärdigt på den fronten än...
Svar på tråden Vita hem del 6