• beEMbe

Styvföräldrar tänk er för.

Jag tänker på er bonus föräldrar som inte trivs med era bonusbarn, ni som bär på känslor som tex livet skulle vara perfekt om detta barn inte fanns.

Har ni förstått att ni knuffar bort det barnet från dennes naturliga rätt till en bra och harmonisk barndom?
    Tänk det själv att vara 4 år och inte känna sig hemma, som en gäst i sitt eget hem. Tänk er själva att upptäcka att man är jobbig och inte räknas in av styvmamman i den övriga familjen.
    Förstår ni som gör detta vilka hål i det barnets liv NI skapar? Förstår ni att det är ni som lägger grunden till en dålig självkänsla som denne person kanske har med sig livet ut?

Förstår ni att det kommer finnas minst en människa som kommer vara bitter på er för alltid?

Till ert självförsvar så säger ni att ni aldrig skulle visa detta barn era verkliga känslor. Men jag lovar er att barnet märker det ändå. Barnet hör och ser era reaktioner i vardagen. barnet kommer veta att du blir argare på denne om något händer eller glöms än på ditt egna barn.

Jag är så ledsen för alla barns skull som inte får lov att växa upp med sin mamma och pappa. Men jag blir förtvivlad när jag ser att den nya familjen utesluter det redan skadade och ledsna barnet. Fy skäms på er.

• Svar på tråden Styvföräldrar tänk er för.
  • tröllkäringa
    beEMbe skrev 2007-12-31 12:01:35 följande:
    Fattar du vad min ts går ut på tröllkärring, eller är du bara ute efter att verka aggressiv?

nej jag kanske missförstår din TS då...hmmGenerad 

nej jag är inte ute efter att verka aggressiv absolut inte. Men jag fattar din ts så här att "vi" som bonusmammor får inte tycka det minsta negativt om bonusbarnet ELLEr bonuslivet. Fattar jag rätt då? Isåfall OM jag gör det så kontrar jag med att det ÄR jobbigt att leva i en familj där det ingår barn och diverse andra vuxna. Sen kan man väl gnälla på bonusbarnet eller över bonusbarnet som sina egna ungar eller hur`? Alla ungar är jobbiga ibland så även bonusar, eller hur? klart som korvspat att hatar man barnet bör man ju söka hjälp och råd för det för inget barn förtjänar ju att bli hatat bara för att mamma och pappa till barnet inte bor tillsammans.

jag har ett bonusbarn som är här varannan helg ca och 3 egna barn. Behandlar dom lika när han bonusen är här. Försöker uppfostra lika osv även om det är dretsvårt med tanke på att han är ju uppfostrad av sin mamma och har sina rutiner där. Det är jättesvårt då. För samtidigt så kan man ju inte göra skillnad på barnet bara för att han är här mindre tid liksom. Det blir ju knas det med. jag kan bli skrikarg på mina barn och även på bonusen och jag kan ibland överreagera på dom också. Men på nåt vis är det lättare när man gör detta på sina egna barn....de tar det inte lika allvarligt som om jag blir det på bonusen. Han vet ju inte att även om jag blir arg på han så älskar jag han med...ja det gör jag, älskar han! Mina barn vet ju det för jag säger det till dom varje dag. Bonusen och jag har inte den där "jag älskar dig" relationen. Men jag säger till han att jag tycker om han och jag försöker ge han kramar, även om han inte är så kramig av sig*L*

När jag blir så där skrikarg(lotta på bråkmakargatan blir väl det*S*) så pratar jag alltid med barnen efteråt...ber om förlåt om jag har överreagerat och talar om VARFÖR jag blir arg.....

Men ja visst det är inte alltid så lätt att ha en "gäst" här varannan vecka....bonusen är en av oss..en i vår familj men ändå inte...det blir så knasigt på nåt vis....såklart försöker vi på alla möjliga sätt att göra det till det bästa...men ibland känns det ändå som att man försöker men ändå blir det bara knas....

Gott Nytt År!

(¯`°?.¸ ღ hÅrDrOcKღ ¸.?°´¯)
  • SmurfGirl72

Ett av de bästa inläggen jag har läst på FL faktist. Är själv bonusmamma o behandlar alla barnen lika. Finns inget som heter mina,dina eller våra barn hemma i vår familj utan vi är EN familj!

Startade en tråd i fick skit för at jag tycker att man ska behandla bonusbarnen som man behandlar sina egna. Fick höra att jag inte förstod o att jag tyckte att jag var den perfekta mamman vilket det inte alls handlar om alls.

Det mest ironiska var iofs att de som trackade eller trackar i den tråden är naturligtvis anonyma!

Barn är barn som sagt...oavsett VEMS barnen är!

Rosana skrev 2007-11-07 08:54:19 följande:
    Håller också med er båda. Tycker att det daltas alltför mycket med bonusmammor och deras känslor! hallå, ni är vuxna kvinnor, som gått in med öppna ögon i en relation där det finns barn! Uppför er lite moget för fasen!Tycker också att det daltas alldeles för mycket med biomammor och deras bitterhet över sina havererade förhållanden - som tyvärr många gånger går ut över barnen! Hallå, ni är också vuxna kvinnor! Sluta uppföra er som om ni hade huvudrollen i Farlig Förbindelse, med "koka-kanin-varning! (Ingen regel utan undantag, det finnsen massa fantastiska bonusmammor och sunda biomammor också - tack och lov!)oavsett man älskar dem eller ej, så är det ALLTID barnen som måste komma i första rummet.
    Det vi har bakom och framför oss.Betyder så litet jämfört med det vi har inom oss!
  • beEMbe

Tröllkärring jag är fullt medveten om att det är helt ok att bli arg ledsen och besviken på sitt bonusbarn, precis som på sitt biobarn. Det som inte är ok är att känna avsky inför barnet även om det är väl dolt.

Det är vad denna ts handlar om. Alla barn som är tvungna att stå ut med en extra vuxen som egentligen  aldrig kommer att vara bra för barnet.

Du och din syn på ditt bonusbarn har ingenting med denna ts att göra! Jag förstår inte varför så många bonusmammor reagerar som du? Du borde ju dunka dig själv i ryggen och känna "fan vad skönt så där håller inte jag på" Eller?

Jag vet barn som är mer eller mindre bortränade av sina familjer, eftersom de bara är där 2 ggr i månaden.
    Jag blir faktiskt jätteledsen då jag ser bonusföräldrar som diskuterar här på fl om deras styvbarns kläder. Det kan vara allt från att XXX har så fula kläder hos sin mamma allt är för litet och trasigt, till den jättebriljanta idén om att ungen får ha fula å trasiga kläder på mamma-veckan och snygga kläder på deras vecka.

Jag menar allt handlar inte om pengar någonstans måste vi som vuxna stanna upp och tänka efter vad som ÄR rätt. Och jag anser inte att vi ska låta pengar styra så att barn måste gå i trasiga kläder .

Smurfgirls 72 . JUag har sett din tråd om bonusbarn den är fint skriven

• SmurfGirl72

Vad bra skrivet! Jag har oxå sett lite här o där i trådarna på FL om just kläder som barnen har som inte är rena o fina nog. Tycker det är hemskt. De hänvisar till att det är biomamman/biopappan som har ansvaret för det men det är faktist barnet som får ta smällarna.

Jag har läst trådar där dom skriver att de är äckliga jävlar samt jävla plågor...o jag blir så ledsen för det är BARN de skriver om!

Visst kan barnen vara kobbiga ibland. Helt klart,men det kan faktist mina biologiska barn oxå vara. Vad är skillnaden mer än att det ena barnet är mitt eget o det andra mitt bonusbarn?

Tack så mycket! Ville göra en tråd o skriva om hur jag ser på bonusbarn o hoppades på attt det fanns fler här ute på FL. Tyväärr är de svårfångade!

beEMbe skrev 2008-01-02 09:58:18 följande:
    Tröllkärring jag är fullt medveten om att det är helt ok att bli arg ledsen och besviken på sitt bonusbarn, precis som på sitt biobarn. Det som inte är ok är att känna avsky inför barnet även om det är väl dolt.Det är vad denna ts handlar om. Alla barn som är tvungna att stå ut med en extra vuxen som egentligen  aldrig kommer att vara bra för barnet.Du och din syn på ditt bonusbarn har ingenting med denna ts att göra! Jag förstår inte varför så många bonusmammor reagerar som du? Du borde ju dunka dig själv i ryggen och känna "fan vad skönt så där håller inte jag på" Eller?Jag vet barn som är mer eller mindre bortränade av sina familjer, eftersom de bara är där 2 ggr i månaden. Jag blir faktiskt jätteledsen då jag ser bonusföräldrar som diskuterar här på fl om deras styvbarns kläder. Det kan vara allt från att XXX har så fula kläder hos sin mamma allt är för litet och trasigt, till den jättebriljanta idén om att ungen får ha fula å trasiga kläder på mamma-veckan och snygga kläder på deras vecka. Jag menar allt handlar inte om pengar någonstans måste vi som vuxna stanna upp och tänka efter vad som ÄR rätt. Och jag anser inte att vi ska låta pengar styra så att barn måste gå i trasiga kläder .Smurfgirls 72 . JUag har sett din tråd om bonusbarn den är fint skriven
    Det vi har bakom och framför oss.Betyder så litet jämfört med det vi har inom oss!
  • tröllkäringa
    beEMbe skrev 2008-01-02 09:58:18 följande:
    Tröllkärring jag är fullt medveten om att det är helt ok att bli arg ledsen och besviken på sitt bonusbarn, precis som på sitt biobarn. Det som inte är ok är att känna avsky inför barnet även om det är väl dolt.Det är vad denna ts handlar om. Alla barn som är tvungna att stå ut med en extra vuxen som egentligen  aldrig kommer att vara bra för barnet.Du och din syn på ditt bonusbarn har ingenting med denna ts att göra! Jag förstår inte varför så många bonusmammor reagerar som du? Du borde ju dunka dig själv i ryggen och känna "fan vad skönt så där håller inte jag på" Eller?Jag vet barn som är mer eller mindre bortränade av sina familjer, eftersom de bara är där 2 ggr i månaden. Jag blir faktiskt jätteledsen då jag ser bonusföräldrar som diskuterar här på fl om deras styvbarns kläder. Det kan vara allt från att XXX har så fula kläder hos sin mamma allt är för litet och trasigt, till den jättebriljanta idén om att ungen får ha fula å trasiga kläder på mamma-veckan och snygga kläder på deras vecka. Jag menar allt handlar inte om pengar någonstans måste vi som vuxna stanna upp och tänka efter vad som ÄR rätt. Och jag anser inte att vi ska låta pengar styra så att barn måste gå i trasiga kläder .Smurfgirls 72 . JUag har sett din tråd om bonusbarn den är fint skriven

ja jasg vet inte varför man reagerar som jag gjorde..kanske för att man får ta en hel del obefogad skit från diverse människor, vilket har gjort att man sjunkit i sitt självförtroende vad gäller att vara bonusmamma. mitt bonusbarn räknas som en til vår familj även om han bara är här varannan helg. Frågar nån va många vi är i vår familj säger vi 2 vuxna och 4 barn.(bonus med räknad)

förstår inte riktigt dock hur du menar i klädes och pengafrågan där?  utveckla gärna=)

ha en bra dag tjingeling

(¯`°?.¸ ღ det bor en hÅrDrOcKaRe i oss allaღ ¸.?°´¯)
  • beEMbe

Jag menar att många vuxna i detta forum anser att barn ska ha fula kläder hos mamman om hon bara har fula kläder eftersom de inte vill bidra med kläder i det hemmet. Men jag tycker det är fel eftersom det handlar om djupare saker än pengar och om mitt och ditt, det handlar om den individuella utvecklingen hos barnet.

Jag skulle inte vilja ha på mig fula kläder 2 veckor i månaden bara för att mina andra kläder skulle vara ägda av principer. Barnet måste gå före sånt tjafs tycker jag!

Smurfgirls 72 Det är roligt att se att vi är inne på samma spår!

• tröllkäringa
    beEMbe skrev 2008-01-02 13:31:15 följande:
    Jag menar att många vuxna i detta forum anser att barn ska ha fula kläder hos mamman om hon bara har fula kläder eftersom de inte vill bidra med kläder i det hemmet. Men jag tycker det är fel eftersom det handlar om djupare saker än pengar och om mitt och ditt, det handlar om den individuella utvecklingen hos barnet. Jag skulle inte vilja ha på mig fula kläder 2 veckor i månaden bara för att mina andra kläder skulle vara ägda av principer. Barnet måste gå före sånt tjafs tycker jag!Smurfgirls 72 Det är roligt att se att vi är inne på samma spår!
    ja okej då hänger jag med. Visst äre så. Skulle kunna utvecka och berätta om lite erfarenheter men kan tyvärr inte göra det då jag inte vill hänga ut bion eller bonusen...har för många som snokar efter vad jag skriver på nätet så jag får passa mig vad jag säger och till vem
    (¯`°?.¸ ღ hÅrDrOcKღ ¸.?°´¯)
  • Tezz72

Här har vi slutat att skicka med kläder me bonusbarnen, för det vi får tillbaka är trasigt och för litet. Våran ekonomi tillåter inte det tyvärr.

Jag menar att många vuxna i detta forum anser att barn ska ha fula kläder hos mamman om hon bara har fula kläder eftersom de inte vill bidra med kläder i det hemmet. Men jag tycker det är fel eftersom det handlar om djupare saker än pengar och om mitt och ditt, det handlar om den individuella utvecklingen hos barnet. Jag skulle inte vilja ha på mig fula kläder 2 veckor i månaden bara för att mina andra kläder skulle vara ägda av principer. Barnet måste gå före sånt tjafs tycker jag!Smurfgirls 72 Det är roligt att se att vi är inne på samma spår!
  • SmurfGirl72
    Tack...ja det tycker jag oxå...för det är inte många jag har stött ihop med här inne som tycker samma som jag. Jag är omogen som tänker som jag gör har jag fått veta...skratt...o framförallt så tror dom att jag tror att jag är bättre än andra bara för att jag tycker som jag gör! Skrattande
Svar på tråden Styvföräldrar tänk er för.