• beEMbe

Styvföräldrar tänk er för.

Jag tänker på er bonus föräldrar som inte trivs med era bonusbarn, ni som bär på känslor som tex livet skulle vara perfekt om detta barn inte fanns.

Har ni förstått att ni knuffar bort det barnet från dennes naturliga rätt till en bra och harmonisk barndom?
    Tänk det själv att vara 4 år och inte känna sig hemma, som en gäst i sitt eget hem. Tänk er själva att upptäcka att man är jobbig och inte räknas in av styvmamman i den övriga familjen.
    Förstår ni som gör detta vilka hål i det barnets liv NI skapar? Förstår ni att det är ni som lägger grunden till en dålig självkänsla som denne person kanske har med sig livet ut?

Förstår ni att det kommer finnas minst en människa som kommer vara bitter på er för alltid?

Till ert självförsvar så säger ni att ni aldrig skulle visa detta barn era verkliga känslor. Men jag lovar er att barnet märker det ändå. Barnet hör och ser era reaktioner i vardagen. barnet kommer veta att du blir argare på denne om något händer eller glöms än på ditt egna barn.

Jag är så ledsen för alla barns skull som inte får lov att växa upp med sin mamma och pappa. Men jag blir förtvivlad när jag ser att den nya familjen utesluter det redan skadade och ledsna barnet. Fy skäms på er.

• Svar på tråden Styvföräldrar tänk er för.
  • Anonym

Anonym (skäms) skrev 2007-11-07 12:09:52 följande:

Jag har inte alls läst igenom tråden.Jag får ångest när det är "vår" helg. I 5 år har det varit bråk varannan helg. Man vet aldrig om tösen ska komma eller inte och man vet aldrig om mamman ska ringa o skälla och gnälla eller komma med dåliga undanflykter som gör att tösen inte kan komma. Vi kan aldig planera något, aldrig haft semester tillsammans, kan aldrig planera roligheter inför varannan helg. Detta har gjort att jag har väldigt svårt att ta till mig flickan, att skapa en nära relation. Tyvärr så har det blivit så att flickan blir den lidande och jag försöker på alla sätt komma närmare henne men nåt i mig har totalt låst sig.Tråkigt men tyvärr sant.
    Du menar att ni aldrig haft semester eller kunnat planera något tillsammans med bonusbarnet alltså?
    För semester kan ni ju ha hur mycket som helst menar jag.
  • Anonym (skäms)

Vi har gått igenom alla instanser som finns. O de har gemensam vårdnad. Men mamman övertalar tösen att stanna hemma och hittar på en massa roliga saker just de helger hon ska vara hos oss.

beEMbe skrev 2007-11-07 12:14:07 följande:
    >Har  ni pratat med henne om detta i familjerätten? Alla har rätt till semester och ni ska inte anpassa er efter henne, om hon har egen vårdnad så kan han gå upp med det i domstolen och jag kan nästan lova att de kommer få gemensam vårdnad.
  • Anonym (skäms)

Semester har vi ju haft men aldrig planerat in något speciellt. Vi vill ju kunna åka iväg och kunna ha båda barnen med oss. Både vårt gemensamma och hans dotter sen tidigare. Men eftersom vi aldrig vet när hon kommer så blir det lite svårt.

Anonym skrev 2007-11-07 12:14:55 följande:
    Anonym (skäms) skrev 2007-11-07 12:09:52 följande:
    Du menar att ni aldrig haft semester eller kunnat planera något tillsammans med bonusbarnet alltså?För semester kan ni ju ha hur mycket som helst menar jag.
  • lolalamba

Tummen upp till dig TS, så otroligt bra skrivet!

Många skriver att de kommer att älska sina biosar mer osv och det förstår väl vilken människa som helst men de som sätter taggarna utåt o hävdar att det är bonus/biomammans fel allt blir jag så trött på!

Jag vill att de själva ska tänka sig in i situationen om det är deras egna biobarn som skulle ha det så som bonusbarnet har! Alla barn ska ha respekt från vuxna människor för de har inte valt sina föräldrar, de har inte valt att födas till denna värld, de har inte valt sin bonusförälder osv utan de ska snällt gilla läget helt enkelt!

De kanke inte tycker om den nya bonusföräldern o vadå? Man kan inte kräva av människor att de ska gilla allt o alla, men barn som vuxna måste visa respekt för varnandra!
    Det hör till uppfostran/livet i allmänhet!

När jag själv var bonusmamma så var det kämpigt många ggr då tösen satte klorna i mig, men vad gör man som vuxen? Man visar att det inte är ok, man gör ju allt för att få det att fungera. Jag skulle ljuga om jag sa att jag bara tänkte goda tankar om dessa barn... Nä gud nåde vilka tankar jag hade ibland, men lika jobbiga och frustrerande de var... var mina egna biobarn oxå lite då o då.
    Man kan ta sina biobarn på ett helt annat sätt, det vet jag men jag tänkte ibland...
    Dagispersonalen... Hur gör de? De älskar inte barnen! Deras uppgift är inte att älska dem men vårda o ge dem en daglig omsorg... Måste JAG älska barnen bara för att jag älskar deras pappa? NÄ... inte alls MEN jag måste respektera dem för de individer de är!

Oj vad jag drog iväg med detta inlägg, när jag egentligen bara ville skriva till ts att jag gillade hennes tänkande!

• Anonym
    beEMbe skrev 2007-11-07 12:14:07 följande:
    >Har  ni pratat med henne om detta i familjerätten? Alla har rätt till semester och ni ska inte anpassa er efter henne, om hon har egen vårdnad så kan han gå upp med det i domstolen och jag kan nästan lova att de kommer få gemensam vårdnad.
    kan du nästan lova att de kommer få gemensam vårdnad???!! i över två år har min sambo tvistat i tingsrätten och han har fortfarande inte gemensam vårdnad!!

vi kan inte heller planera NÅGONTING för mammans otroliga hat. hela min familj blir lidande pga hans barn! det är inget roligt att trösta sina barn och säga att kanske nästa månad eller år. oftast är det bioföräldern som gör att barnet blir utestängt i den nya familjen!! skulle vi ordna fest/kalas får barnet inte komma, ska vi åka på kalas får barnet inte följa med, ska vi åka på någon aktivitet får barnet inte följa med osv allt för mamman! är det konstigt att jag tar MIN familj, och att vi lever för den helgen barnet inte ska komma???
  • Anonym (skäms)

Exakt så har vi det oxå.. Hon får inte komma när hennes lillebror fyller år. Och skulle kalaset infinna sig på "vår" helg så ser mamman till att avboka umgänget. Sen vet inte jag ad hon säger till tösen, kanske säger hon att det är pappan som avbokat.

Maken får inte ens ringa och säga grattis på födelsedagen när tösen fyller år.

Anonym skrev 2007-11-07 14:16:19 följande:
    kan du nästan lova att de kommer få gemensam vårdnad???!! i över två år har min sambo tvistat i tingsrätten och han har fortfarande inte gemensam vårdnad!! vi kan inte heller planera NÅGONTING för mammans otroliga hat. hela min familj blir lidande pga hans barn! det är inget roligt att trösta sina barn och säga att kanske nästa månad eller år. oftast är det bioföräldern som gör att barnet blir utestängt i den nya familjen!! skulle vi ordna fest/kalas får barnet inte komma, ska vi åka på kalas får barnet inte följa med, ska vi åka på någon aktivitet får barnet inte följa med osv allt för mamman! är det konstigt att jag tar MIN familj, och att vi lever för den helgen barnet inte ska komma???
  • Anonym (skäms)

den helgen tösen inte är hos oss känns därför mer avslappnad.. Just pga att man inte behöver börja helgen med bråk och sabbade planeringar.

• Anonym (samma här)

Jag förstår er bonusmammor som skrev sist, vi har haft samma problem barnet får inte komma till oss förutom vh el de veckor som infaller på sommarlovet. Mamman luras och kör med fult spel, pratar skit inför barnet om oss. Barnet får inte ringa när någon av oss fyller år, vi får aldrig ha barnet när de fyller år.

Det var någon som skrev att det är ofta hatet från biosen som förstör för nya familjen och det är fan sant.

Jag och bonusen har svårt för att komma överens, men inte från börjandå bvar allt bra i de 2 första årenav 8. Jag stör mig på att bonusen skiter fullständigt i vad jag säger. Jag får knappt titta på barnet för då tar de illa upp, säger jag något som inte är positivt så vill de hem till mamma, begär jag något som att plocka upp efter sig, så vill de hem till mamma.

Jag ska tassa runt på tårna i mitt eget hem för att barnet inte skall känna sig ovälkommet och vilja åka hem till mamma.

• beEMbe

Ja, jag lider med er som har sinnessjuka ex och dras med. Men varför kan denna kvinna sabba allt för er , vad har din man gjort för att inte få rätten på sin sida?

Jag tycker det låter konstigt. Ja nu blir du nog arg, men jag känner dig inte allt jag ser är ett svart text med ett anonymt nick.

• lolalamba

Det låter ju fruktansvärt förskräckligt hur ni har det med biomamman! Fy då... Men måste ni tala om att ni ska åka på kalas etc för då kan hon ju inte hindra det om ni inte talar om det?

Ni behöver inte ens tala om för barnet förens den helgen då det kommer till er?! Barnet får en överraskning istället!

Anonym samma här... Tänkte på en sak, vad säger pappan/din sambo om barnets beteende gent emot dig?
    Krusar han för barnet eller "står han på din sida" när det gäller reglerna?

Svar på tråden Styvföräldrar tänk er för.