• beEMbe

Styvföräldrar tänk er för.

Jag tänker på er bonus föräldrar som inte trivs med era bonusbarn, ni som bär på känslor som tex livet skulle vara perfekt om detta barn inte fanns.

Har ni förstått att ni knuffar bort det barnet från dennes naturliga rätt till en bra och harmonisk barndom?
    Tänk det själv att vara 4 år och inte känna sig hemma, som en gäst i sitt eget hem. Tänk er själva att upptäcka att man är jobbig och inte räknas in av styvmamman i den övriga familjen.
    Förstår ni som gör detta vilka hål i det barnets liv NI skapar? Förstår ni att det är ni som lägger grunden till en dålig självkänsla som denne person kanske har med sig livet ut?

Förstår ni att det kommer finnas minst en människa som kommer vara bitter på er för alltid?

Till ert självförsvar så säger ni att ni aldrig skulle visa detta barn era verkliga känslor. Men jag lovar er att barnet märker det ändå. Barnet hör och ser era reaktioner i vardagen. barnet kommer veta att du blir argare på denne om något händer eller glöms än på ditt egna barn.

Jag är så ledsen för alla barns skull som inte får lov att växa upp med sin mamma och pappa. Men jag blir förtvivlad när jag ser att den nya familjen utesluter det redan skadade och ledsna barnet. Fy skäms på er.

• Svar på tråden Styvföräldrar tänk er för.
  • MammaEmelie91

Kunde inte sagt det bättre själv! Har själv känt ungefär samma känsla när jag va yngre kanske 5-6år när mina föräldrar skildes och pappa hittade en ny!

beEMbe skrev 2007-11-07 07:49:38 följande:
    Jag tänker på er bonus föräldrar som inte trivs med era bonusbarn, ni som bär på känslor som tex livet skulle vara perfekt om detta barn inte fanns.Har ni förstått att ni knuffar bort det barnet från dennes naturliga rätt till en bra och harmonisk barndom?Tänk det själv att vara 4 år och inte känna sig hemma, som en gäst i sitt eget hem. Tänk er själva att upptäcka att man är jobbig och inte räknas in av styvmamman i den övriga familjen.Förstår ni som gör detta vilka hål i det barnets liv NI skapar? Förstår ni att det är ni som lägger grunden till en dålig självkänsla som denne person kanske har med sig livet ut?Förstår ni att det kommer finnas minst en människa som kommer vara bitter på er för alltid?Till ert självförsvar så säger ni att ni aldrig skulle visa detta barn era verkliga känslor. Men jag lovar er att barnet märker det ändå. Barnet hör och ser era reaktioner i vardagen. barnet kommer veta att du blir argare på denne om något händer eller glöms än på ditt egna barn.Jag är så ledsen för alla barns skull som inte får lov att växa upp med sin mamma och pappa. Men jag blir förtvivlad när jag ser att den nya familjen utesluter det redan skadade och ledsna barnet. Fy skäms på er.
    Mamma I Mars =) *
  • IsadorasMamma

Håller med TS! Är så fruktansvärt trött på dessa bonusmammor som
    gnäller över sina mäns barn.

Har ni valt mannen så valde ni barnen också!

I somras fick jag en bonusdotter som då va 3 månader.
    Min sambo hade lyckats tillverka detta lilla barn
    innan vi träffades.
    Det va inte heller säkert att de va han som va pappan
    så det blev faderskapstest.

Aldrig har vi önskat ngt så mkt som att de inte skulle vara han som va far till detta barn, MEN nu va det så..

Och denna underbara lilla tös som är sin pappa upp i dagen
    förtjänar att bli älskad i de båda hem som hon komemr att ha.
    Det har inte varit en sån jävla kul resa kan jag säga, men det är bara för mig att acceptera eller dra!

Och eftersom jag älskar min sambo så är det ganska givet..
    Det är hans kött och blod, det är det som gör henne underbar!

Så till er bonusmammor(som gnäller)!Jag fattar inte vad ni gnäller om!
    Som vuxen människa är det vår skyldighet att bortse från våra eventuella negativa känslor och ge barnet det som det behöver..
    Om alla vuxna kan se varandra som en resurs ist för ett "hot"?
    Då skulle de bli finfint!

• beEMbe

Fiela, ja det är just vad det handla om, att välja! Ingen kan leva sitt liv bittert och tro de kan bli lyckliga.

• Anonym (ARG)

Väldigt bra skrivet TS! Jag mår illa när jag sitter och läser om styvmammor som har det sååå jobbigt med sina bonusbarn. Ger man sig in i ett förhållande med barn inblandade så får man ta det och göra det bästa av situationen.
    Jag har själv varit med om detta, eller min son rättare sagt. Hans pappa träffade en tjej när han var ca 6 mån. Pojken och pappan har inte haft världens bästa kontakt, men kontakten har ändå funnits. Så helt plötsligt vill inte pojken åka till pappa. Han blir helt omöjlig och mår riktigt dåligt när han kommit därifrån. Börjar kissa på sig igen osv.. Det visade sig att hon inte alls var snäll mot pojken. (Detta berättade hennes vänner för mig då dom reagerat på hur hon behandlade honom) Gissa om detta gjorde ont i mitt hjärta! För att inte tala om hans hjärta. (Kan tillägga att det inte ligger någon form av svartsjuka bakom detta då jag dumpade honom när jag var gravid. Var bara glad att han träffade en tjej så han lämnade mig ifred.)

• imperia72

Hej jag håller med TS fullt ut, så tragiskt att människor inte inser vad de gör mot barnen utan a´bara tänker på sig själva och sin lycka. Barnen är viktigast känner man att man inte klarar av sin älskades barn så är man tvungen att göra nåt åt det, du som vuxen är den som har makten, kunskapen att ta tag i det som är jobbigt. Barnent får bara foga sig i det som den vuxna väljer och då är det tusan våran skyldighet att vällja det som är bäst för barnet.
    Här är en länk till en sida jag starade för oss som älskar våra bonusar, ni kan ju titta in där om ni vill

http://familjeliv.se/Forum-3-59/m22851084.html

• beEMbe

Anonym arg Så hemskt ,,,undra om hon fins här på fl och skriver i alla hemska bonustrådar!?
    Hur har det gått? Om mina barn skulle råka ut för något sådant så skulle mitt hjärta oxå spricka

Sen skulle jag nita den jävlen Iallafal känns det så.

• Soon2be

jag har inte läst allt här men lite hipp och hopp. måste bara säga att jag är en "sån" jag tror att mitt liv hade varit perfekt bara mitt styvbarn inte funnits. men jag är också en väldigt trevlig och rar "tant" åt henne. skulle aldrig särbehandla henne på något vis och givetvis ska hon ha allt som behövs och som hon önskar. hon söker sig gärna till mig och vi har det roligt så fort hon kommer. till 100 % kommer hon aldrig känna av mina svarta tankar. det är min skyldighet både som vuxen och eftersom jag visste att hon skulle finnas i mitt liv. jag och hennes mamma har ENORMA problem att prata med varann och just nu pratar vi inte alls vilket känns bra för tillfället. detta däremot märks på henne då mamma pratar illa om mig och min son, hon vet inte ifall hon ska lita på mamma som säger att hon inte får lyssna eller prata med mig eller om hon ska vara som vanligt och leka med mig. då är det svårt att svälja och börja leka, för som jag sa, jag vill ju egentligen inte. men jag gör det för tjejens skull!

när jag läser (ARG) så blir jag svettig, man kan inte vara så grym mot barn! fast att man önskar dom ont måste det finnas stora spärrar, annars bör man söka hjälp!

• beEMbe
    MammaEmelie91 skrev 2007-11-13 11:15:59 följande:
    Kunde inte sagt det bättre själv! Har själv känt ungefär samma känsla när jag va yngre kanske 5-6år när mina föräldrar skildes och pappa hittade en ny!
    Usch hade du det mycket jobbigt?
    imperia72 skrev 2007-11-13 12:26:20 följande:
    Här är en länk till en sida jag starade för oss som älskar våra bonusar, ni kan ju titta in där om ni vill familjeliv.se/Forum-3-59/m22851084.html
    vilken fin tråd!
    Soon2be skrev 2007-11-13 13:03:22 följande:
    jag har inte läst allt här men lite hipp och hopp. måste bara säga att jag är en "sån" jag tror att mitt liv hade varit perfekt bara mitt styvbarn inte funnits. men jag är också en väldigt trevlig och rar "tant" åt henne. skulle aldrig särbehandla henne på något vis och givetvis ska hon ha allt som behövs och som hon önskar. hon söker sig gärna till mig och vi har det roligt så fort hon kommer. till 100 % kommer hon aldrig känna av mina svarta tankar. det är min skyldighet både som vuxen och eftersom jag visste att hon skulle finnas i mitt liv. jag och hennes mamma har ENORMA problem att prata med varann och just nu pratar vi inte alls vilket känns bra för tillfället. detta däremot märks på henne då mamma pratar illa om mig och min son, hon vet inte ifall hon ska lita på mamma som säger att hon inte får lyssna eller prata med mig eller om hon ska vara som vanligt och leka med mig. då är det svårt att svälja och börja leka, för som jag sa, jag vill ju egentligen inte. men jag gör det för tjejens skull!när jag läser (ARG) så blir jag svettig, man kan inte vara så grym mot barn! fast att man önskar dom ont måste det finnas stora spärrar, annars bör man söka hjälp!
    Jag förstår att det kan vara väldigt jobbigt att ha en biomamma över sig, men du är ju så pass klok att du inte låter det gå ut över ett barn
    Tänk om alla kunde vara lika kloka!!
  • thelim

Jag har läst några av inläggen och håller med TS om att bonusbarnen ska behandlas väl. Har själv ett bonusbarn som jag räknar som mitt eget. Vi har haft, kommer att ha konflikter precis som med mina egna barn.

Barn är en gåva som vi ska vara rädda om och de kan tillföra så mycket glädje i ens liv. För mig var det så självklart att ta tösen till mitt hjärta då hon kom in i mitt liv, dessutom är det ju hon som har format min man. Han skulle inte vara den underbara människa han är om han inte hade haft sitt barn.

Sen kan jag tänka mig, att finns det konflikter mellan de vuxna, blir situationen svår. Jag har haft turen att vi är väldigt VUXNA och utgår i från flickans bästa och nu då det finns fler barn är det allas bästa som räknas. Jag och biomamman har ett gott förhållande. Inte bästisar på något sätt men vi respektrar varandra, det räcker långt.

Svar på tråden Styvföräldrar tänk er för.