Styvföräldrar tänk er för.
Jag tänker på er bonus föräldrar som inte trivs med era bonusbarn, ni som bär på känslor som tex livet skulle vara perfekt om detta barn inte fanns.
Har ni förstått att ni knuffar bort det barnet från dennes naturliga rätt till en bra och harmonisk barndom?
Tänk det själv att vara 4 år och inte känna sig hemma, som en gäst i sitt eget hem. Tänk er själva att upptäcka att man är jobbig och inte räknas in av styvmamman i den övriga familjen.
Förstår ni som gör detta vilka hål i det barnets liv NI skapar? Förstår ni att det är ni som lägger grunden till en dålig självkänsla som denne person kanske har med sig livet ut?
Förstår ni att det kommer finnas minst en människa som kommer vara bitter på er för alltid?
Till ert självförsvar så säger ni att ni aldrig skulle visa detta barn era verkliga känslor. Men jag lovar er att barnet märker det ändå. Barnet hör och ser era reaktioner i vardagen. barnet kommer veta att du blir argare på denne om något händer eller glöms än på ditt egna barn.
Jag är så ledsen för alla barns skull som inte får lov att växa upp med sin mamma och pappa. Men jag blir förtvivlad när jag ser att den nya familjen utesluter det redan skadade och ledsna barnet. Fy skäms på er.