• beEMbe

Styvföräldrar tänk er för.

Jag tänker på er bonus föräldrar som inte trivs med era bonusbarn, ni som bär på känslor som tex livet skulle vara perfekt om detta barn inte fanns.

Har ni förstått att ni knuffar bort det barnet från dennes naturliga rätt till en bra och harmonisk barndom?
    Tänk det själv att vara 4 år och inte känna sig hemma, som en gäst i sitt eget hem. Tänk er själva att upptäcka att man är jobbig och inte räknas in av styvmamman i den övriga familjen.
    Förstår ni som gör detta vilka hål i det barnets liv NI skapar? Förstår ni att det är ni som lägger grunden till en dålig självkänsla som denne person kanske har med sig livet ut?

Förstår ni att det kommer finnas minst en människa som kommer vara bitter på er för alltid?

Till ert självförsvar så säger ni att ni aldrig skulle visa detta barn era verkliga känslor. Men jag lovar er att barnet märker det ändå. Barnet hör och ser era reaktioner i vardagen. barnet kommer veta att du blir argare på denne om något händer eller glöms än på ditt egna barn.

Jag är så ledsen för alla barns skull som inte får lov att växa upp med sin mamma och pappa. Men jag blir förtvivlad när jag ser att den nya familjen utesluter det redan skadade och ledsna barnet. Fy skäms på er.

• Svar på tråden Styvföräldrar tänk er för.
  • Anonym (inlägg 35)

min sambo har lagen på sin sifa, men det har mamman också! alltså två vanliga friska människor, men det räcker inte för att få gemensam vårdnad! inte om mamman inte vill och det vill hon inte i detta fallet. vad kan man mer göra? det finns ingen i tingshuset som bara kör över en förälder, alltså ska det gå genom soc och där jobbar bara sniglar (tydligen) och då står man i min sambos situation. gilla mammans sjuka beetende eller träffa inte ditt barn!

lolalamba: talar du inte om för en förälder med ensam vårdnad vart du tar barnet så om det bara gäller en utflykt till en park finns risken att du förstör ditt egna umgänge. då kan mamman i detta fallet ställa in och avbryta direkt. inte så kul kanske att hon dyker upp på ett trädgårdskalas och skriker att vi har tagit hennes unge, fast det är vår helg?!

• lolalamba

Anonym (inlägg 35) skrev 2007-11-07 18:33:33 följande:

lolalamba: talar du inte om för en förälder med ensam vårdnad vart du tar barnet så om det bara gäller en utflykt till en park finns risken att du förstör ditt egna umgänge. då kan mamman i detta fallet ställa in och avbryta direkt. inte så kul kanske att hon dyker upp på ett trädgårdskalas och skriker att vi har tagit hennes unge, fast det är vår helg?!
    *Drara efter andan*

Är det verkligen så? Så hemskt?
    Näää.. kan jag inte i min vildaste fantasi få ihop att det kan vara så!

Har ni kollat upp med tingsrätten om det går till så eller är det mammans ord?
    Enligt föräldrarbalken om ensam vårdnad så får väl umgängesföräldern gör vad den vill med barnet under umgänget bara det inte är en fara för barnet?!
  • Anonym

Anonym (inlägg 35) skrev 2007-11-07 18:33:33 följande:

Nej, det där har du/ni nog fått om bakfoten??
    Det ni SKA tala om för mamman är när ni kommer och lämnar barnet, likaså måste ni höra av er om ni av någon anledning blir sena. Annars kan hon anmäla för kidnappning.
    Men vad ni sedan gör under eran umgängestid har hon inte med att göra. Så länge ni inte skadar barnet såklart.
  • Millis1981

Håller med dig TS! Jag är själv bonusbarn och min son oxå, som tur är e både min bonuspappa och sambo underbara föräldrar!
    Har skrivit en tråd som heter "ur ett "bonusbarns" synvinkel" för ett tag sen,ligger här nånstans.

Om min sons far hittar en kvinna nån gång så hoppas jag hon är lika underbar

• Anonym (inlägg 35)

man kan ju hoppas jag fått det om bakfoten, men det är socialens ord. vi ringde dom vid ett tillfälle och beklagade oss om hur jobbigt det var att inte ens få åka till ett köpcentra i närheten och handla lite till barnet (mamman påpekade efter umgänget att hon inte accepterade sånt i fortsättningen utan vi skulle ringa innan vi körde då hon vill veta ifall hennes barn sitter i en bil eller befinner sig i ett hus) vilket socialsekreteraren förstod men dock ändå menade att mamman hade rätt så länge det inte är gem.vård. min sambo måste också hålla tät telefonkontakt med mamman under hans umgänge annars ställer mamman in näst kommande pga opålitligt uppförande! vilket hon tydligen har rätt till enligt soc och fam. rätt. tragiskt?

• Lillan7704

Oavsett om man som bonusbarn blir behandlad med respekt, så är känslan av att vara oälskad totalt vidrig! Så att man lätt kan leva så, det är inget jag kan hålla med om!

• Anonym

Jag har bara läst ts, men skulle vilja säga att jag tycker att det är samhällets fel som låter barnen få inpräntat att man blir lossasmamma/styvmamma/bonusmamma/extramamma osv.

Jag tror att sånna här relationer skulle gå mycket smidigare från alla parter ifall den nya partner var just det..det nya partnern/pappas nya fru/en kompis till barnen etc.

ALLA människor som barnet har en vardaglig relation med och som skadar barnet på något sätt Psykiskt eller fysiskt gör att barnet kanske mår dåligt och får framtida men.

varför ska det läggas så himla mycket fokus på "styvmammor"?

Barnen är föräldrarnas huvudansvar men påverkas givetvis av omgivningen dagispersonal, kompisar, släktingar.

Jag hade en elak farmor! HON har gjort så jag fått "men".. vem f*n sa till henne???

• Anonym (mormor)

Jag kan hålla med föregående talare, jag hade en vedervärdig mormor, som fick fortsätta att säga, hur mycket hon hatade mig?!!

Men nu till styvmammor.
    Hur kan ni säga att ni älskar en man, men hatar hans barn?
    Ingen har sagt att ni behöver älska hans barn, men dom är ju en del av mannen ni påstår er älska?
    Varför är det ok att spy galla över ens bonusbarn, vi snackar ju barn?!!
    Barnen då, som förlorat allt dom känner till, sen tillråga på allt bli bortskuffade av en ny sk. vuxen kvinna, som ser dom som konkurent?
    skulle ni vilja att era barn kände sig oälskade, oönskade?
    Hur kan man behandla barn så illa?

• lolalamba

Inlägg 35! Det låter hemsk vilket bemötande soc har mot er, men jag vill trösta dig med att säga att du inte ska lyssna på dem allt för mycket! De är IDIOTER om man nu inte råkar stöta på en vettig människa!

Jag tycker ni ska kontakta tingsrätten och fråga vad det är som gäller eller en advokat ivf! Gå in på www.juristakuten.se och rådfråga! De är underbara mot en där... När jag ringde så blev jag lite nervös eftersom det är gratis rådgivning o tänkte att man skulle få 5 minuter på sig, men jag satt i 1½ timme med en advokat! Underbar var hon!

Snacka om att mamman inte vill släppa kontrollen! Snart kanske ni ska ringa när ni har borstat tänderna?
    Det får inte gå till så här...

Ett umgänge är ju inte att barnet ska träffa pappan utan barnet ska ju leva hos er o vara en del i familjen o hur ska det bli naturligt om ni inte får göra nått utan att gallrena dras för fönstrena så fort det är hos er?

Får jag vara nyfiken och fråga hur relationen mellan dig och barnet är?
    Jag läste nog bara att relationen med den nya familjen inte blir så bra pga biomamman... Men hur är relationen mellan er?

Bara en nyfiken fråga utan någon baktanke... förutom kanske då att jag hoppas att barnet blir lidandes känslomässigt då!

*Kram*

Svar på tråden Styvföräldrar tänk er för.