• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • Leos och Vincents mamma
    kvinna 86 skrev 2008-03-04 20:29:38 följande:
    ja det kan man väl säga eftersom det betyder att man har högre bakteriehalt. det är iaf större risk för barnet
    Ok. Ännu mera oro från min sida nu
    Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 36 nu.
    Full av förhoppning skrev 2008-03-04 20:30:25 följande:
    då finns en ökad risk för att smitta barnet vid förlossningen ja, men det är därför du ska få antibiotika intravenöst vid förlossningen.Jag fick cefadroxil efter min sista odling, och det tog batkerierna ur urinen så nu har jag det "bara" på livmodertappen.
    Hur vet man att man har det på livmodertappen då?
    Vad har man för symtom då?
    Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 36 nu.
  • Full av förhoppning
    Leos Mamma 05 skrev 2008-03-04 20:31:06 följande:
    Ok. Ännu mera oro från min sida nu
    nej du ska få intravenös antibiotika vid förlossningen för att INTE smitta bebisen. Det du behöver vara uppmärksam på är om ditt vatten går för då måste du in DIREKT och få antibiotikan
    Snälla Elias kämpa. Stanna kvar!
  • Full av förhoppning
    Leos Mamma 05 skrev 2008-03-04 20:32:20 följande:
    Hur vet man att man har det på livmodertappen då?Vad har man för symtom då?
    alltså man har det på tappen om man har det i urinen... man kan inte "Bara" ha det i urinen, utan det är ju att man har extra mycket bakterier i slidan som det syns i urinen.

Ofta har man inte symptom om man "bara" har det på tappen, men annars är det samma som annars, Sammandragningar, urinvägsinfektion, tidig vattenavgång etc....
  • Full av förhoppning

om du inte får antibiotika vid snitt så innebär ju det att det inte är risk att smitta barnet vid ett snitt. Ska fråga läkaren om det i morgon på ronden och skriva här direkt sen, jag lovar

Full av förhoppning skrev 2008-03-04 20:35:53 följande:
    alltså man har det på tappen om man har det i urinen... man kan inte "Bara" ha det i urinen, utan det är ju att man har extra mycket bakterier i slidan som det syns i urinen.Ofta har man inte symptom om man "bara" har det på tappen, men annars är det samma som annars, Sammandragningar, urinvägsinfektion, tidig vattenavgång etc....
    Ok. Så om det försvinner från urinen så kan man fortfarande ha det på tappen?
    Brukar de kolla det då, om man inte har det i urinen längre?

Kan man få väldigt ont vid livmodertappen om man har GBS där? Jag har nämligen haft jätteont de ggr som nån läkare har känt på den.
    Full av förhoppning skrev 2008-03-04 20:37:36 följande:
    om du inte får antibiotika vid snitt så innebär ju det att det inte är risk att smitta barnet vid ett snitt. Ska fråga läkaren om det i morgon på ronden och skriva här direkt sen, jag lovar
    Ja, det vore jättesnällt.
  • Full av förhoppning

Nej de kollar inte om man inte har några symptom och de behandlar endast om man har det i urinen eller har några symptom.

att de kollade min livmodertapp är ju för att jag ligger inne och läcker fostervatten och då är det fritt blås för bakterierna att vandra in i livmodern.

• kvinna 86

leos mamma 05
    jag har alltid haft känslig livmodertapp tror inte så mycket det har med gbs att göra...

jag har haft gbs påvisat på tappen innan, men de senaste 2 gångerna har jag inte haft det... så det kan iaf minskas så mycket att det inte kan påvisas.. om man har det i urinen och man behandlas mot det tror jag att det kan försvinna/minska på tappen också. så var det för mig iaf!!

Full av förhoppning skrev 2008-03-04 20:44:00 följande:
    Nej de kollar inte om man inte har några symptom och de behandlar endast om man har det i urinen eller har några symptom.att de kollade min livmodertapp är ju för att jag ligger inne och läcker fostervatten och då är det fritt blås för bakterierna att vandra in i livmodern.
    Ok. Vilken tur på sätt o vis att du är så påläst så att jag kan få stilla min oro lite
  • Full av förhoppning

ja det kan komma och gå så det är inte säkert att man har kvar det på tappen om det försvinner från urinen, men på mig var det kvar + en kompis till GBS, E-coli (en annan ändtarmsbakterie) De vandrar lätt från bakvägen till framsidan tyvärr.

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten