Svetlanas Fanclub
Jisses, vad tiden går, ny tråd igen......
förra tråden:
www.familjeliv.se/Forum-11-267/m25006666.html
Jisses, vad tiden går, ny tråd igen......
förra tråden:
www.familjeliv.se/Forum-11-267/m25006666.html
Det kan vi ju även självklart diskutera efterhand.
Ett tips för er som planerar någon övernattning. I Malmö finns Ibis hotell som tydligen har familjepaket med 2 rum intill varandra för runt 700:-/natt. Vet inte ifall det är någon dörr mellan rummen, men det kan man ju fråga om.
Annars närliggande orter är ju Svedala, Trelleborg, Skurup, Ystad o Malmö - De orterna når man inom 30 min från oss (vissa såklart snabbare).Tältning kan ordnas i vår trädgård ifall det inte är en blöt juni.
Vi kan ev ordna några sovplatser för en/två familj/er eller så om det behövs. Vi har inte jättestort hus, men allting går!
Nä dra mig baklänges på en liten vagn!
Ikväll knäckte sonen bokstavskoden.
Vi läste "Rut och Knut tittar ut på skolan" och då läste han först hela alfabetet på en sida, och sen på nästa sida är det som memory med bild av en sak plus på andra kortet ordet utskrivet.
Och han stavade och läste "sol", "yxa", "bil", "båt", "myra", "öga" etc, och tjoade hej vilt och ropade YESS YESS WOHOOOOO varje gång han fick ihop ett nytt ord och sen var det omöjligt att få ungen att somna förrän elva för han var tvungen att ta Nicke Nyfiken- Stora Nyfikenboken och försöka läsa ord där också men dom är skrivna med små bokstäver så det kändes lite svårt men han läste några kroppen-ord och så "POLIS" som stod med stora bokstäver på en bild med en polisstation.
Sanslöst. Visserligen var jag tidig men jag kunde inte läsa förrän efter fyllda fyra. De kommande veckorna ska bli otroligt spännande och självklart kommer vi att fortsätta läsa. Men är det nån som har några tips på bilderböcker med bara stora bokstäver i?
Min stackars kompis hade BF 13/2 och fortfarande ingen bebis i morse. Hon hade så bra värden i fredags och skulle på kontroll på morgonen i dag igen ... Första barnet och hon var lätt förtvivlad nu.
Bimsan;
Häftigt!
Bimsan:
Skithäftigt!
Jakob identifierar ut vissa bokstäver - typ där är ett K , där är ett J men def inte sätta ihop o läsa o han kan inte alla än heller.
Tuva 77: Falsterbo är jättefin o mysigt, ligger ung 1h bilkörning från oss. Vi har pratat om den 14 eller 15 juni.
Förstår ifall din kompis verkligen är förtvivlad... shit det var verkligen lång övertid... hoppas att bebisen kommer ut nu någongång.
Oj Bimsan, det var tidigt! Men han har ju att brås på.
Isak kan några bokstäver, E och A och några till, vi har inte pratat om nokstäver alls, så jag blir helt paff varje gång han identifierar en bokstav. Det måste vara en bra förskola vi har.
Siffror jobbar vi desto mer med, och Isak var ju sen med talet, men nu bubblar han över hela tiden. Han pratar och pratar och berättar och det är så roligt att lyssna på honom. Vissa böcker kan han utantill och läser högt för lillasyster.
Men en sak har han fortfarande inte kopplat och det är gärger! Visserligen räknar jag kallt med att han är färgblind eftersom det ligger i mina gener och han är ju kille, så det är väl 50% risk att han är det (beroende på vilken av mina X-kromosomer han har fått). Men han borde ju kunna skilja på gult och svart liksom, men han har inte kopplat det där. Så det pratar jag mycket om när vi läser saga, vilken färg allting har. Och hittills svarar han fel oftare än rätt...
Jobbet...
I måndags var jag på intervju på ungdomshemmet som ligger på cykelavstånd hemifrån, i fredags ringde de och kollade mina referenser (dvs hit där jag jobbar nu). Avdelningsföreståndaren här berättade idag för mig att han hade sagt till dem att han funderade på att ljuga ihop nåt eftersom han helst ville ha mig kvar! Sen erbjöd han mig heltid från och med nästa vecka! Hejsan hoppsan. Men det är ju inte fast tjänst, utan det blir ju ett tidsbegränsat förordnande, så jag sa att då har jag nåt att fundera på.
Men jag har redan bestämt mig för att prova på det nya stället innan jag bestämmer mig, de behöver folk här och de gillar mig, så de finns kvar om jag upptäcker att jag hade det bättre här. Roligt att kunna välja i alla fall.
Jag pratade med kvinnan som intervjuade mig idag och hon ville boka in en introduktion direkt, men jag sa att vi måste prata pengar först. Så här kaxig har jag då aldrig känt mig förut i jobbsammanhang. Idag mår jag bra.
Härligt, Vero! Så ska det vara - välja och vraka och trissa upp lönen.
Wow, Bimsan! Nu blev jag lite stressad, blir hårdträning här nu då . Linnea känner igen de flesta bokstäverna och skriver en del av dem, men sätta ihop dem är svårare. Men hon kan i alla fall koppla begynnelsebokstäverna till olika namn och ord. T är morfar (Thomas), tumme, traktor etc. Och så blir hon överlycklig när hon ser en bokstav någonstans -"mamma, där är Emmas bokstav!!" Jag tycker att det är såå roligt att följa. Bebisar är ju dötråkiga när man tänker efter
Har inga tips på böcker, men vi har låtit Linnea leka lite med stora bokstäver i Word. Man skulle ju kunna göra en egen liten ordlista, kanske.
Fast treåringar har ju sina sidor de också. I kväll hade vi vårt första matgräl. Jag har haft som ambition att inte bråka om mat, men i dag gick det inte. Först grät och skrek hon för att hon fick för lite gröt. Så hon fick lite till. Nej, det var inte tillräckligt "jag vill ha mycket" skrek hon. Så då bytte jag tallrik med henne. Men det dög inte, så då fick hon tillbaka sin och var trumpet nöjd ändå. Mycket sylt skulle det vara på. Sen äter hon ingenting. Och gråter och skriker att hon inte vill ha. Då tog mammas tålamod slut. Så vi hade en gråtande flicka sittande vid bordet i trekvart för att hon skulle äta upp sin gröt. Vi kom in i köket med jämna mellanrum och förklarade att "säger man att man vill ha mycket, så måste man äta mycket också". Hon åt inget, men jag tror att budskapet gick fram. Blä, så tråkig avslutning på dagen.
Vero, grattis! Vilken trevlig sits
Bimsan, vad kul!
Simon kan flera bokstäver, inklusive sin egen, men att läsa är det lååångt till. Däremot berättar han gärna om räkneexempel och visar fingrarna samtidigt, som i kväll när han spelade basket (?!) Han gjorde mål två gånger och sen sa han att han skulle göra mål en gång till, så det blev tre.
Jag är trött.. måndagar är en mastodontdag. Inte blev det precis roligt heller när Simon bröt ihop fullständigt i saknad efter sin far som nu inte varit hemma på snart en vecka. Han kunde inte ens prata i telefonen med honom, grät så dant att han inte fick fram ett ord..
Mammahjärtat VÄRKER. Så här har det aldrig varit förut när maken varit borta. Och ännu ett tag fortsätter det, men snart är han åtminstone ledig en vecka, som paus.
Nu måste jag duscha, och lägga mig i tid. Den ekvationen går ju inte ens ihop längre.
Natti
Fru H; mitt hjärta värker för Simon med... det är inte lätt med saknad... det är inte lätt att bota heller. När Peter är på sina resor så försöker vi vara väldigt tydliga med när han verkligen kommer hem o om han kommer hem när de sover så säger vi alltid att vi går upp o pussar o kramar dem i när de sover, men visst...
Visst frågas det o det märks att det saknas någon i familjen, det är inte lätt...