• Svar på tråden Svetlanas Fanclub
  • Mumu

Mejram, jag tror att din syn på att äta dåligt skiljer sig markant från min . Linnea har ju alltid varit matglad, medans Abbe alltid har varit petig och liten i maten. Och därför har det kännts jättebra att veta att han i alla fall får i sig något innan han somnar. Visst är barnen duktiga på att reglera hur mycket energi de behöver, men mer än en tugga behöver de för att inte vara hungriga, så är det bara. Det är nog svårt att sätta sig in i hur det är att ha ett barn som ingenting äter när man har ett barn som äter bra.

Abbe blev lite ledsen när han inte skulle få nån välling. Men jag tror det var mest för att han blev lite besviken, inte för att han var vrålhungrig. Imorgon bitti vet jag i alla fall en som kommer att vilja gå upp okristligt tidigt och äta frukost!

Som tur är så har vi inte samma problem med Milla. Hon gapar och mumsar och smackar och njuter av varenda tugga. Altid hungrig och vill alltid ha mer. Det är helt underbart! Jag hoppas det håller i sig, för det är fruktansvärt att ha ett barn som inte äter. Man är ständigt orolig.

Bäst just nu: Super Mario Galaxy
  • Themis

Åh åh åh, KAN det verkligen bli så lyckligt så vi kan få en social helg till mellan sjukorna? Vi har rena lappsjukan här alltså efter förra månaden.

Så i morgon ska vi dels förbi svärmor, lämna Alex där och sen dra iväg på äventyr söderut-vi har nämligen blockat fram en dubbelgarderob på exotisk ort och jag och mannen är kanske tramsiga men vi gillar att åka bil tillsammans med musik på som båda uppskattar, det är väldigt avkopplande. Och på söndag är det ny fika planerad men då får jag prestationsångest för då får en pedant se vårt nya hem.

Så kan jag bara hinna få gardinerna i sovrummet upplagda, nya garderober på plats, inköpa ett hallmöblemang och ett matsalsmöblemang och fixa upp en ljuskrona på plan 3 "i nocken" innan dess så skulle jag bara behöva städa hela stället och addera lite valfria dekorationer och tavlor så skulle det nästan duga åt henne... eller nä, det gör det nog inte ändå.

Tur att det är vi som ska bo här men oj vad avundsjuk jag är på mänskor som liksom bara flyttar in och så efter en vecka så är ALLT färdigt-hur gör dom?

• Vero

Mumu Isak är likadan som Abbe. Hans middag brukar bestå av en tugga ris eller två. Och då skojar jag inte. Om det vankas köttbullar och makaroner så kan han faktiskt äta hela 5 köttbullar, men inte en enda makaron. Men jag vägrar servera köttbullar varenda dag bara för att han ska äta.

I och för sig så kan Isak ha nån ljus dag så han äter hyfsat, men oftare äter han inte alls.

Men vi har heller aldrig serverat välling eller kvällsfika på kvällen, och Isak verkar klara sig bra ändå. Isak slutade självmant att amma på kvällen när han var 9-10 månader så då blev det ju inte att jag gav honom något annat, han var ju inte hungrig. Sen äter vi middag ca kl 17.00-17.30 och sen är det läggdags kl 19.00 efter bolibompa, så då hinner man ju bara diska undan efter middagen så ska man dra fram fika. Nä det blir det inget av med här i alla fall.

• Fru H

Här kvällsfikas inte heller. Vi äter middag redan 16:30-17 och sen äter inte Simon igen förrän till frukost nästa dag, och han petar också i maten, för det mesta. Men då äter vi ju frukost direkt när vi vaknar på morgonen sen också. Frukost äter han mycket av, sen frukt på fm, mycket lunch, särskilt på dagis, och så mellamnål. Han verkar lägga sitt krut på första delen av dagen, och det verkar fungera bra.           

Kvack, kvack, kvack. Så säger ankan.
  • Pejo

Hos oss kvällsfikas det o äts middag.
    Typ middag vid 17,30 o välling eller kvällsfika vid 19.

Mumu du tror inte det är en period då, med middagen? Jakob har varit lite sådan nu, men vi har inte gjort någon affär av det utan han har fått äta det han vill. Däremot börjar middagsätandet komma igång igen. Det märks dock när mellisen varit extra god hos dagmamman.... då är det inte mkt mat som kommer in...

• Jo79

Vi äter oxå middag vid 17-17.30-tiden, om hon får kvällsmat eller inte beror på om hon för det första har ätit något till middag, vilket kan vara lite si och så, och om hon ska lägga sig tidigt (18.30) eller senare vid 19.30. Oftast blir det inte mer än lite youghurt om det blir något. Hon är lite rund om magen så vi vill inte ge henne för mycket på kvällen...

Idag har jag bokat in maken och mig på profylaxkurs. Jag kände förra förlossningen att jag inte hängde med alls, jag gick in med inställningen "det ordnar sig alltid" och hade egentligen inte förberett mig alls. Det vill jag göra den här gången, och att träna andning och avslappning tillsammans känns jättebra. Har lånat en bok, "Innan du föder" som jag verkligen tyckte om. Just nu känner jag mig jätteinspirerad att andas mig igenom förlossningen!

• mejram

Nä, det är klart att det är svårt att sätta sig in i matvägran och minimala portioner. Men faktum är att Linnea också börjat bli petig och äter inte mer än en eller två tuggor ibland. Jag tror att lite av petigheten "jag tycker inte om lök", "jag är allergisk mot tomat" etc. kommer från dagis. För innan har det aldrig varit tal om att något skulle vara äckligt. Eller så utvecklas smaklökarna helt enkelt.

Frukost direkt på morgonen fungerar inte här - vare sig för mamma eller barn . Jag brukar vara uppe först och tar en frukt eller lite juice och läser tidningen. Sen kommer Linnea upp och vill leka eller titta på tv. Sen kommer pappa upp någon timme senare och då äter vi frukost. Det blir väl ändrade rutiner när man går ner på deltid på dagis och måste äta frukost hemma även i veckorna.

Sen är vi rätt duktiga på att kvällsfika maken och jag, men det är ju knappast för att vi behöver....

Jo - jag har läst lite om "dyktekniken" och den känns som något för mig. Mindre än hälften kvar, tiden rusar.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • Vero

Jo, jag hänger inte riktigt med i graviditeterna längre känner jag, när var det du hade BF?

Jag andades genom Noras förlossning, lustgasen var värdelös, och det var bland det häftigaste jag har gjort. Den upplevelsen var jätte positiv för mig, men det hjälper säkert till att jag var så himla tacksam över att jag fick föda vaginalt överhuvudtaget.

Det första vi ska göra när mina anställningspapper är påskrivna är egentligen två saker, 1. gå och jämföra banker och se vart vi kan få förmånligast bolån 2. slopa preventivmedlen

Vilken otrolig lättnad att äntligen ha fått jobb. Och fy vad hårt jag kommer falla om jag nu inte får tjänsten, för det har jag ju redan tagit ut i förskott nu. Maken kom till och med hem med en bukett rosor igår och ville fira. Vi får väl fira en gång till sen när jag har skrivit på alla papper.

• Vero

Marajjah skulle du kunna skicka mejlet en gång till? Jag har inte fått det.

Svar på tråden Svetlanas Fanclub