• TuvaLi

    Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för oss som lever med ständig smärta i muskler o leder, som väntar på en diagnos eller redan har fått en diagnos.

    Är en 2-barns mamma på 30 år, som levt med ständig smärta under 7 års tid. Är nu remitterad till smärtrehab och har nu en stor förhoppning om att få ett namn på det som drabbat mig. min läkare har talat om Fibromyalgi, vilket stämmer väldigt bra in på mig, förutom att jag ej är testad för de sk. Triggerpunkterna.

    Hoppas att det finns fler därute som känner igen sig i min historia, som kanske t.o.m som jag är mammaledig. (är hemma med den yngste som nu är snart 9 månader) Som oxå känner hur otroligt påfrestande det kan vara att vara mamma o ha så ont, och ändå vara tvungen att orka med en vardag, med blöjbyten, ständig sömnbrist (trots en underbar man) och tidiga mornar.

    Själv äter jag dagligen smärtstillande medicin, Tramadol / Tradolan i kombination med alvedon. Min dröm är ju naturligtvis att må så bra att jag kan lägga undan värktabletterna.

    Känner du igen dig, vill du oxå ha ngn att bolla tankar och känslor med? Vill du oxå dela med dig av ditt liv.

    Välkommen till tråden för oss som alltid har ont!

    Här är några av oss som hänger här!
    TuvaLi (TS)
    Ulrika
    Petra i Kattland
    Molly7272
    Lakrits
    CissLalia
    Chantelle
    Bellyboo
    Tjorvan
    Kimpossible
    Annapanna1975
    Morotsmamman

    Uppdatering
    TuvaLi (TS)
    Morotsmamman
    CissiLalia
    Molly7272
    Fru U
    Annapanna 1975
    Nybliven lappjänta
    Lakrits
    Kimpossible
    Mawan
    Alsephine
    Gosan2
    Vivaldi
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-26 05:19:37:
    TuvaLi (TS):
    30 år, 2 barn 9år/1år. Endometrios, Utredd på smärtklinik efter ca 7 års ständig värk. Diagnos: "Pain Disorder", generaliserad smärta samt överrörlighet i vissa leder o ligament.

    Fru U:
    crohns sjukdom, endometrios, reumatisk värk och/eller fibro

    NiXxI:
    32 år och två döttrar på 10½ respektive 1½ år.
    Diagnos "allmän ledvärk" sedan 2001, haft värk sedan 1998. Tror själv numera Fibromyalgi. Får se

    stardust:
    29 år, 2 barn 3½ och 1 ½ år. Fick diagnosen fibromyalgi för 3 år sen men har haft värk i kroppen sen jag var 9 år.

    Disan:
    24 år, 1 barn född 070620. Fick diagnosen Sjögrens syndrom vintern 2005/2006, men har haft värk och symtom sedan 9 års ålder. Överrörliga leder och en ryggkota för mycket.

    Razorblade Romance:
    Utredd på reumatologen efter svår värk i ca 7 år.Diagnos:Fibromyalgi 18 av 18 punkter.Har 4 barn.16..7..5 och 10 månader.

    Annapanna1975:
    32 år, inga barn (ännu), diagnos fibromyalgi (16 av 18 punkter) och IBS.

    Kimpossible: 40 år, 2 söner 11 & 5 år, gift m Ä 33 år. Fibromyalgidiagnos sedan -99.

    Lakrits:
    34 år, mamma till 5 killar(14 år, 13 år, tvillingar 9 år, minstingen 7 månader)Diagnos: Fibromyalgi sedan 2001, samt IBS.

    Petra i Kattland:
    36 år, 2 barn Simon 14 år och Rasmus 8 mån (+2 änglar). Fibromyalgi sen 1993, fick diagnos 1998, och sjukpension 2000.

    Plumpa:
    38 år, 2 barn, 14 och 11 år, Fibro diagnos 2007 (april, sjukers 50 %, jobbar 50 %

    CissiLalia:
    22år diagnos som ställdes sommaren 07 =symptom som vid fibromyalgi...kämpar för att få en riktig fastställd diagnos.
    inga barn och planerar inga.
  • Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?
  • JuliaåRonjasmammis

    NiXxI; usch, lider med dig, vet hur det känns såna dagar! Allt är trist och det känns som om man aldrig skulle bli glad igen.

    Det ÄR svårt att acceptera att man har en sån sjukdom som vår, mycket tror jag pga att den är så svårtydd. Bryter man benet säger folk "ååh, vad synd om dig, kan jag göra nåt?", men med fibro och liknande låter de mer "du som ser så pigg ut"!

    Inte konstigt att man t o m tvivlar på sig själv ibland och framför allt saknar den man en gång var!!

    Det pågår forskning om fibro, i Sverige är det väl Robert Ohlin som är mest drivande, men jag vet inte hur det ser ut i dagsläget.

    Skickar en massa kramar till dig och er andra och önskar en god natts sömn!/Kim


    Kim är fortfarande kompis med tomtenissarna!
  • Disan
    Nixxi...och alla andra: Visst är det svårt att ha en värksjukdom som inte syns? Man lider mkt av att behöva förklara för alla hur det egentligen står till... Folk som ser mig ser en ung tjej, normalbyggd och söt (hehe, lite självförtroende har man allt!) som knallar runt med sin barnvagn i centrum.

    I själva verket längtar hon hem eftersom händerna känns som att de är fyllda med glasbitar och benen värker efter att ha småhandlat en stund. Ofta smärtar det på många ställen samtidigt och att behöva förklara sig på bussen när en annan mamma behöver hjälp på med sin vagn kan vara svårt... Oftast orkar man inte med det, utan lyfter iaf, så får man bråka med smärtan senare...

    Det är dock viktigt att man tillåter sig själv att vara ledsen, vi kommer ju att ha ont för resten av våra liv!! hur hemskt det än är så är det här våra liv!! Smärta, smärta och åter smärta. Lika bra att försöka vänja sig!

    Det är inte alltid lätt och man behöver ngn som är stark bredvid ens sida. Som en vän, mamma eller livspartner. Ngn som kan massera och hjälpa och ta hand om barnen när kroppen vägrar röra sig normalt!!

    Jag hoppas att alla här inne har ngn som hjälper en?? Annars önskar jag alla en sådan liten hemhjälp! NU!

    Många kramar till er alla inför natten!!
  • Lakrits
    TuvaLi skrev 2007-12-19 13:13:24 följande:
    Lakrits: aha va det du som skrev! ja iaf, så har jag haft ont i käkarna hela detta året, och huvudvärken kommer därifrån känns det som, eller från nacken. Och det måste ju innebära att det inte är varken stress eller tradolan som gör att jag får migrän, eftersom jag inte åt dessa tabletter då. Jag ammade. Idag har jag en betydligt bättre dag än igår. Skönt! Har pratat med jobbet idag, ska ringa dit igen bara Isaac kunde somna nångång. Jag skulle oxå behöva vila. Har inte sovit så bra inatt. Kom på vid 21 att jag glömt ta Tryptizolen så då vågade jag inte ta dem eftersom jag skulle på 1-års kontrollen idag med min lilla son.
    Huvudvärken som jag får är verkligen jättejobbig, det har nästan blivit en stress i sig. Jag är så rädd att jag ska få ont i huvudet när jag åker bort att det nästan stressar mig och så får jag kanske huvudvärk bara av detta. Jag verkar ha hamnat i en massa onda cirklar som jag ej tar mig ur. Tänk om mina problem är neurologiska??? men det borde de väl ha sett på blodprover o annat...eller...??
    Tack Lakrits för alla varma kramar du skickar mig. Om du visste vad det värmer!!
    Kramar dig tillbaka!Vad är Hortons? har tänkt fråga er länge nu men glömt bort det.
    Vassegod!! jag tycker du verkar vara en pärla, som någon skrev tidigare.. *ler* Följer det du skriver, nickar ofta instämmande när du beskriver hur du mår osvosvosv. Jag lider också med dig eftersom du har det så tungt med all din migrän och med din värk.
    Det räcker ju mer än väl att ha värk i kroppen, man behöver ju inte ha det i knoppen dessutom.
    Nu är det dax för sängen(för länge sedan ser jag nu)..
    Varma kramar till dig TuvaLi och till er andra på tråden!
  • Fru U

    Satt o surfade runt på FL och hittade denna länk om Glutamat och fibro (glutamat är en tillsats i mat)

    http://www.msgmyth.com/fibro.htm

    Tänkte jag slänger in den här eftersom ni pratat om orsaker o forskning o sånt


    Live and let live
  • TuvaLi
    NiXxI skrev 2007-12-19 21:45:53 följande:
    Jag har så många frågor och funderingar just nu.Är väldigt nerstämd och ledesn....kan inte acceptera min smärta alls just nu.Finns det forskning kring Fibromyalgi? Pågående forskning? För vad jag har förstått så finns det inget botmedel, inga svar och ingen direkt medicinering eller behandling som tar bort värken.Ska det vara så här i resten av mitt liv?Varför syns inte det någonstans i kroppen? Varför är en sådan påtaglig värk så osynlig? Ibland känns livet så väldigt inte värt att leva, fast jag aldrig skulle vilja dö.Jag saknar den jag en gång var...pigg...frisk...orkesfull....energisk och positiv.Nu är allt antingen hur bra som helst eller väldigt, väldigt mörkt...aldrig mellanting...aldrig medium...aldrig lagom.Usch....när kommer accepterandet? Är så otroligt ledsen.Vill bara att någon säger att de hittat botmedlet och allt kommer bli som förr.Förlåt för mitt otroligt deppiga inlägg, men jag har verkligen ingen bra dag alls.Var kram till er alla och tack för att ni finns, lyssnar och delar med er

    NiXxi, det du skriver känns så väl igen. Det är som om du sitter och beskriver mina känslor som jag har vissa dagar. Jag tror att det är svårt att lära sig att acceptera sin smärta, men däremot vet jag att det inte är omöjligt. Det finns program att gå via smärtrehab, där man under 4 veckor (kan nog vara olika i olika län) träffar andra med samma eller liknande problem och har dels gruppsamtal och dels enskilda samtal. Tanken är väl där att man ska lära sig hantera sin smärta och på sikt också acceptera den.

    Men visst är det svårt och visst har vi dagar där man känner en hel del hopplöshet inför livet och framtiden. Kanske oxå skuldkänslor över hur vi egentligen "borde vara" för att passa in.
    Jag tror att en början är att ha någon att ventilera med, där man får uttrycka precis det man känner. Sätta ord på känslorna, även på såna känslor som känns "förbjudna", för ibland kan det ju vara så att man tänker "jag orkar inte leva längre om det ska vara så här"... även om man innerst inne VILL leva men inte på det här sättet. Det är som ett rop på hjälp.

    Kanske är det så att vi måste lära oss acceptera smärtan själva innan vi kan begära att de runt omkring oss ska acceptera den.


    Jag saknar oxå den jag än gång var, jag saknar all den energi jag hade då, all ork o allt jag brukade göra. Ett tag hade jag 2 hästar o jobbade heltid. Nu idag förstår jag inte hur jag orkade, men jag kan idag känna att jag har svårt att förstå hur folk kan leva som vanligt. Hur orkar de gå på stan en hel dag o handla, hur orkar de jobba heltid och sen ha en fritid, träna... hur orkar andra mammor ta hand om sina barn, när jag får kämpa varje dag med att bara orka "vara". ??


    Livet är inte alltid rättvist. Kanske mår man lite bättre om man försöker hitta små ljuspunkter att vara glad för.


    Jag kan känna att jag på sätt och vis har blivit stark av allt jag varit med om, att jag fått en insikt som många andra saknar. Man lär sig uppskatta små saker.


    Men samtidigt så vet jag hur hopplöshet känns, så jag förstår dig så väl i det du beskriver, och tyvärr har jag nog inga bra svar att ge. Jag har inga läkande ord, även om jag önskat att jag haft det.


    Däremot finns den här tråden, när jag startade den kände jag mig jättenere, jag hade så ont och kände det som att jag var ensam i världen med att ha det så här. Ensam om att vara så sjuk på insidan men så "frisk" utåt. Ensam om att besöka läkare efter läkare o alla sa samma sak "allt ser bra ut på proverna".


    Kände att jag började tvivla på mig själv, kanske är det jag som är knäpp. Men nu vet jag att jag inte är ensam. Och visst är jag ledsen för er skull, alla ni som har så ont. Men samtidigt så är jag så tacksam för att ni håller denna tråd levande, och att läsa om era öden gör att man känner att det är värt att kämpa vidare, för vi är inte ensamma!


    Alla här inne finns! Och vi förstår dig och vi förstår varandra. Och så länge det inte finns nåt botemedel eller nån läkare som förstår eller dyl, så finns iaf vi.


    Många kramar till dig NiXxi o jag hoppas verkligen att du mår bättre idag än du gjorde igår!


    Och många kramar till er andra oxå!!


    / TuvaLi

  • TuvaLi

    Är det ngn fler som vill lägga till sig på listan?

    TuvaLi (TS):
    30 år, 2 barn 9år/1år. Endometrios, Utredd på smärtklinik efter ca 7 års ständig värk. Diagnos: "Pain Disorder", generaliserad smärta samt överrörlighet i vissa leder o ligament.

    Fru U:
    crohns sjukdom, endometrios, reumatisk värk och/eller fibro

    NiXxI:
    32 år och två döttrar på 10½ respektive 1½ år.
    Diagnos "allmän ledvärk" sedan 2001, haft värk sedan 1998. Tror själv numera Fibromyalgi. Får se

    stardust:
    29 år, 2 barn 3½ och 1 ½ år. Fick diagnosen fibromyalgi för 3 år sen men har haft värk i kroppen sen jag var 9 år.

    Disan:
    24 år, 1 barn född 070620. Fick diagnosen Sjögrens syndrom vintern 2005/2006, men har haft värk och symtom sedan 9 års ålder. Överrörliga leder och en ryggkota för mycket.

    Razorblade Romance:
    Utredd på reumatologen efter svår värk i ca 7 år.Diagnos:Fibromyalgi 18 av 18 punkter.Har 4 barn.16..7..5 och 10 månader.

    Annapanna1975:
    32 år, inga barn (ännu), diagnos fibromyalgi (16 av 18 punkter) och IBS.

    Kimpossible: 40 år, 2 söner 11 & 5 år, gift m Ä 33 år. Fibromyalgidiagnos sedan -99.

    Lakrits:
    34 år, mamma till 5 killar(14 år, 13 år, tvillingar 9 år, minstingen 7 månader)Diagnos: Fibromyalgi sedan 2001, samt IBS.

    Petra i Kattland:
    36 år, 2 barn Simon 14 år och Rasmus 8 mån (+2 änglar). Fibromyalgi sen 1993, fick diagnos 1998, och sjukpension 2000.

    Plumpa:
    38 år, 2 barn, 14 och 11 år, Fibro diagnos 2007 (april, sjukers 50 %, jobbar 50 %

    CissiLalia:

    22år diagnos som ställdes sommaren 07 =symptom som vid fibromyalgi...kämpar för att få en riktig fastställd diagnos.
    inga barn och planerar inga.

  • NiXxI
    TuvaLi skrev 2007-12-20 09:36:49 följande:
    NiXxi, det du skriver känns så väl igen. Det är som om du sitter och beskriver mina känslor som jag har vissa dagar. Jag tror att det är svårt att lära sig att acceptera sin smärta, men däremot vet jag att det inte är omöjligt. Det finns program att gå via smärtrehab, där man under 4 veckor (kan nog vara olika i olika län) träffar andra med samma eller liknande problem och har dels gruppsamtal och dels enskilda samtal. Tanken är väl där att man ska lära sig hantera sin smärta och på sikt också acceptera den. Men visst är det svårt och visst har vi dagar där man känner en hel del hopplöshet inför livet och framtiden. Kanske oxå skuldkänslor över hur vi egentligen "borde vara" för att passa in.Jag tror att en början är att ha någon att ventilera med, där man får uttrycka precis det man känner. Sätta ord på känslorna, även på såna känslor som känns "förbjudna", för ibland kan det ju vara så att man tänker "jag orkar inte leva längre om det ska vara så här"... även om man innerst inne VILL leva men inte på det här sättet. Det är som ett rop på hjälp.Kanske är det så att vi måste lära oss acceptera smärtan själva innan vi kan begära att de runt omkring oss ska acceptera den. Jag saknar oxå den jag än gång var, jag saknar all den energi jag hade då, all ork o allt jag brukade göra. Ett tag hade jag 2 hästar o jobbade heltid. Nu idag förstår jag inte hur jag orkade, men jag kan idag känna att jag har svårt att förstå hur folk kan leva som vanligt. Hur orkar de gå på stan en hel dag o handla, hur orkar de jobba heltid och sen ha en fritid, träna... hur orkar andra mammor ta hand om sina barn, när jag får kämpa varje dag med att bara orka "vara". ?? Livet är inte alltid rättvist. Kanske mår man lite bättre om man försöker hitta små ljuspunkter att vara glad för. Jag kan känna att jag på sätt och vis har blivit stark av allt jag varit med om, att jag fått en insikt som många andra saknar. Man lär sig uppskatta små saker. Men samtidigt så vet jag hur hopplöshet känns, så jag förstår dig så väl i det du beskriver, och tyvärr har jag nog inga bra svar att ge. Jag har inga läkande ord, även om jag önskat att jag haft det. Däremot finns den här tråden, när jag startade den kände jag mig jättenere, jag hade så ont och kände det som att jag var ensam i världen med att ha det så här. Ensam om att vara så sjuk på insidan men så "frisk" utåt. Ensam om att besöka läkare efter läkare o alla sa samma sak "allt ser bra ut på proverna". Kände att jag började tvivla på mig själv, kanske är det jag som är knäpp. Men nu vet jag att jag inte är ensam. Och visst är jag ledsen för er skull, alla ni som har så ont. Men samtidigt så är jag så tacksam för att ni håller denna tråd levande, och att läsa om era öden gör att man känner att det är värt att kämpa vidare, för vi är inte ensamma! Alla här inne finns! Och vi förstår dig och vi förstår varandra. Och så länge det inte finns nåt botemedel eller nån läkare som förstår eller dyl, så finns iaf vi. Många kramar till dig NiXxi o jag hoppas verkligen att du mår bättre idag än du gjorde igår! Och många kramar till er andra oxå!! / TuvaLi
    Tack

    Dina ord lenade så otroligt i mig!!
    Tusen, tusen tack! Och tack för att du startade denna tråden för den delen
    Det är ett stort steg för mig att prata om min värk, för jag har i alla år varit tyst om den...dock vet ju folk att jag har värk, men inte i vilken utsträckning.
    T.o.m så att jag nu har tackat ja till en heltidstjänst trots att jag inom mig känner "gud, hjälp...hur ska detta gå".
    Har inte accepterat än.
    Men skickade brev till läkaren om att få remiss till smärtrehab...så håll tummarna för mig
    JuliaåRonjasmammis skrev 2007-12-19 22:22:33 följande:
    NiXxI; usch, lider med dig, vet hur det känns såna dagar! Allt är trist och det känns som om man aldrig skulle bli glad igen.Det ÄR svårt att acceptera att man har en sån sjukdom som vår, mycket tror jag pga att den är så svårtydd. Bryter man benet säger folk "ååh, vad synd om dig, kan jag göra nåt?", men med fibro och liknande låter de mer "du som ser så pigg ut"!Inte konstigt att man t o m tvivlar på sig själv ibland och framför allt saknar den man en gång var!!Det pågår forskning om fibro, i Sverige är det väl Robert Ohlin som är mest drivande, men jag vet inte hur det ser ut i dagsläget.Skickar en massa kramar till dig och er andra och önskar en god natts sömn!/Kim
    Tusen tack för dina igenkännande ord och omtanke

    Till er alla...ni är änglar som finns och jag är ledsen att vi delar samma öde med värken, men glad för att vi delar den
    Stor varm kram till er alla
    En Loppa och en Räka och mitt livs verk är fulländade
  • Lakrits
    NiXxI skrev 2007-12-19 21:45:53 följande:
    Jag har så många frågor och funderingar just nu.Är väldigt nerstämd och ledesn....kan inte acceptera min smärta alls just nu.Finns det forskning kring Fibromyalgi? Pågående forskning? För vad jag har förstått så finns det inget botmedel, inga svar och ingen direkt medicinering eller behandling som tar bort värken.Ska det vara så här i resten av mitt liv?Varför syns inte det någonstans i kroppen? Varför är en sådan påtaglig värk så osynlig? Ibland känns livet så väldigt inte värt att leva, fast jag aldrig skulle vilja dö.Jag saknar den jag en gång var...pigg...frisk...orkesfull....energisk och positiv.Nu är allt antingen hur bra som helst eller väldigt, väldigt mörkt...aldrig mellanting...aldrig medium...aldrig lagom.Usch....när kommer accepterandet? Är så otroligt ledsen.Vill bara att någon säger att de hittat botmedlet och allt kommer bli som förr.Förlåt för mitt otroligt deppiga inlägg, men jag har verkligen ingen bra dag alls.Var kram till er alla och tack för att ni finns, lyssnar och delar med er
    Hej NixXi!
    Precis samma som du skriver känner jag också ofta.. Man funderar vad det är för mardröm man befinner sig i, allt man vill är att hitta någon botemedel som gör att man få blir frisk.
    Tänk om man vetat att man skulle sitta här sjuk nu, herregud vad mycket jag passat på att göra innan som jag aldrig hann med.
    Att ha en kronisk sjukdom är ju en stor sorg, speciellt eftersom den är livslång.
    Vissa dagar känner jag tydligt att jag försöker motarbeta kroppen, därför att jag är så ARG på den!
    Men det kommer ju surt efteråt, fast just då pressar jag den till max.
    Jag har inte en dag som jag inte gråter över min situation, inte en enda dag då jag vaknar helt utan värk.. den finns alltid där, som en oinbjuden gäst.
    Hoppas du haft en bättre dag än du hade igår!
    Många långa kramar//Lakrits
  • Annapanna1975

    Forskning pågår, det är positivt. Men vad jag har hört så fick de bra resultat i en studie i Göteborg, där man fick små mängder tillväxthormon. Studien las ner trots goda resultat, för behandlingen hade blivit för kostsam!
    Personligen tror jag inte att man räknar med alla kostnader samhället har för den här sjukdomen, uteblivna skatter inte minst! Hade man räknat med allt så hade det lönat sig att behandla...


    NiXxI skrev 2007-12-19 21:45:53 följande:
    Jag har så många frågor och funderingar just nu.Är väldigt nerstämd och ledesn....kan inte acceptera min smärta alls just nu.Finns det forskning kring Fibromyalgi? Pågående forskning? För vad jag har förstått så finns det inget botmedel, inga svar och ingen direkt medicinering eller behandling som tar bort värken.Ska det vara så här i resten av mitt liv?Varför syns inte det någonstans i kroppen? Varför är en sådan påtaglig värk så osynlig? Ibland känns livet så väldigt inte värt att leva, fast jag aldrig skulle vilja dö.Jag saknar den jag en gång var...pigg...frisk...orkesfull....energisk och positiv.Nu är allt antingen hur bra som helst eller väldigt, väldigt mörkt...aldrig mellanting...aldrig medium...aldrig lagom.Usch....när kommer accepterandet? Är så otroligt ledsen.Vill bara att någon säger att de hittat botmedlet och allt kommer bli som förr.Förlåt för mitt otroligt deppiga inlägg, men jag har verkligen ingen bra dag alls.Var kram till er alla och tack för att ni finns, lyssnar och delar med er
  • Annapanna1975

    Lakrits,
    det med sorg känner jag igen. Kan säga att för några år sedan, när jag läste beteendevetenskap, läste jag en bok som heter Kris och Utveckling, av Johan Cullberg. När jag läste kapitlet om ålderdomens sorg insåg jag att det var det jag gick igenom. För en livslång sjukdom handlar inte om att hantera att man fått en sjukdom, som att bryta benet, som läker efter ett tag. Det handlar om sorgen att man förlorat sin kropp, sina möjligheter, FÖR RESTEN AV LIVET. Då först kunde jag förstå varför sorgen var så djup, så smärtsam, varför sorgearbetet tog så lång tid...

    Kram på er alla!

Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?