• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Pernilla J

min linne pojk är nu 1.5år och har fortfarande kraftiga sömnbesvär..han kan vara vaken flera timmar varje nett om jag har rejäl otur..eller så vaknar han 100gånger varje natt...vi har provat allt..och får nu läkar vård..dom skrev ut tevalgyl till oss och det funka i början.. men nu 3 flaskor senare har jag gätt upp...har en tös på 3år..som, alltid sover som en gris!!

• Mamasnest
    Applemum skrev 2008-01-12 09:58:41 följande:
    nu tror jag att vi går i dina fotspår mamasnest....i natt sov hjalmar för första gången i sitt 19 månader långa liv fr läggning till kl 6:30!!!!det känns som om jag vunnit på lotto! MEN Majken 10 åringen, har hållt mig vaken, hon har spytt å spytt å spytt å ligger nu med hög feber! År inte det ironiskt? Det är väl helt enkelt meningen att jag ska va vaken?
    USch vad jobbigt med magsjuka. Du äter väl vitpepparkorn hoppas jag.
    Du ser, när de närmar sig 2 år så börjar många sova bättre, snart är det mer en regel än ett undantag att han sover hela nätter.

Vår natt var ok, men jag tror att vi halkar mer och mer från kuren vilket innebär omkurning. Lillan vaknade kl 01.45 och skrek och skrek, vad jag än gjorde. Jag avvaktade, jag ramsade, avvaktade mer och till slut buffade jag men hon skrek så att hon tappade andan. Efter 25 minuter tog jag upp henne. Det är andra dagen efter att hon blivit bra från magsjukan och jag blev orolig att hon kanske var jättetörstig eller hungrig nu när hon hämtar ikapp. Hur som helst så ammade jag henne och sedan sov hon till 05.30 då jag ammade igen. Vi gick upp kl 7 efter att ha gosat en stund i min säng.
    Det är verkligen supersvårt att kura när man är ensam hemma och har två små barn som vaknar/kan vakna. Börjar båda skrika är det helt kört och då vet jag inte vad jag gör...
    Ni som har kurat, hur mycket skada tror ni att det gjorde att jag tog upp henne igen? Det var inga problem att lägga henne nu på lunchen, borde det inte ha varit det om hon tror att skrika = mamma tar upp mig?
    Trebarnsmamma på heltid
  • destino

Socialombud
    ojdå det låter som min tjej som är faktisk 3,5 år, oj vad tiden går...
    min sover också så lite, även då vi var på semester och hon badade hela dagarna, somnar hon sisst, vi var som galningar ute vid vattnet vid midnat och kastar sten i vattnet, för man vet inte vad mer man skall göra, så nu kan ingen säga till mig prova det, prova det, vi har ju all tid i världen att bara göra roliga saker, men trött blir hon inte så ofta, ehehe
    men vi turas om och sover i skift så att säga, det har vi lärt oss nu, och vi kommer bara att ha det så skönt och njuta av livet, för den dagen då hon sover 4 timmar i sträck kommer vi att vara så oroliga...

• Tozza
    Pernilla J skrev 2008-01-12 12:06:14 följande:
    min linne pojk är nu 1.5år och har fortfarande kraftiga sömnbesvär..han kan vara vaken flera timmar varje nett om jag har rejäl otur..eller så vaknar han 100gånger varje natt...vi har provat allt..och får nu läkar vård..dom skrev ut tevalgyl till oss och det funka i början.. men nu 3 flaskor senare har jag gätt upp...har en tös på 3år..som, alltid sover som en gris!!
    Tavegyl är väldigt milt om man har svåra sömnbesvär, vår vanliga läkare sa först att vi skulle testa tavegyl eller theralen mot sömnbesvären (min dotter är oxå 1½år och har svåra sömnrubbningar) men barnpsykologen och läkaren på barnklinken sa att tavegyl hjälpte inte mot sånt så vi fick theralen, vilket iof inte alltid heller hjälper men vi har haft några nätter då hon iaf sovit 4-5tim/sträck Glad
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Tozza
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-11 21:35:33 följande:
    Ja det här med läggningstiden är ju intressant. Ibland tror jag att vi lägger våra 9 mån för sent (19.30) men man är ju "rädd" för att de ska vilja gå upp ännu tidigare om man lägger dem tidigare men det kanske inte stämmer? La dem 19 förut men ville att de skulle vara riktigt trötta så de somnade fortare men det kanske bara är fel de kanske hinner bli övertrötta????Sen så har de vaknat nu ganska exakt 45 min efter läggning, visst är det då de går upp till ytligare sömn?
    Det är ju jättesvårt att veta vilken tid som är rätt att lägga, men vi har märkt att det faktiskt oftast nu efter en tid att det går snabbare för Alizia att somna om hon inte är övertrött, och att hon ibland har lättare att sova längre perioder. Men som du säger så är man livrädd att de ska vakna ännu tidiagre då Skrattande De bra nätterna när sömnmedlet biter på Alizia så vaknar hon alltid runt 05.00 och har morgon, men det har vi sagt att det får vara okej för då har hon ju sovit iaf 4-5timmar i sträck och ofta vi medGlad

Tänk om man sagt innan man fick barn att det skulle vara underbart att iaf få sova 5 timmar isträck NÅN natt i veckanRäcka ut tungan

Igår somnade Alizia 19.00 vid 22.00 hade hon vaknat 8ggr - och så fortsatte natten men i vår säng då vi inte orkade springa mer. Inatt är Alizia hos mormor, vi kände att vi ska se hur hon sover där, och så ska vi få SOVA!!!!! Skrattande
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Röding
    Mamasnest skrev 2008-01-12 12:30:07 följande:
    USch vad jobbigt med magsjuka. Du äter väl vitpepparkorn hoppas jag. Du ser, när de närmar sig 2 år så börjar många sova bättre, snart är det mer en regel än ett undantag att han sover hela nätter. Vår natt var ok, men jag tror att vi halkar mer och mer från kuren vilket innebär omkurning. Lillan vaknade kl 01.45 och skrek och skrek, vad jag än gjorde. Jag avvaktade, jag ramsade, avvaktade mer och till slut buffade jag men hon skrek så att hon tappade andan. Efter 25 minuter tog jag upp henne. Det är andra dagen efter att hon blivit bra från magsjukan och jag blev orolig att hon kanske var jättetörstig eller hungrig nu när hon hämtar ikapp. Hur som helst så ammade jag henne och sedan sov hon till 05.30 då jag ammade igen. Vi gick upp kl 7 efter att ha gosat en stund i min säng. Det är verkligen supersvårt att kura när man är ensam hemma och har två små barn som vaknar/kan vakna. Börjar båda skrika är det helt kört och då vet jag inte vad jag gör... Ni som har kurat, hur mycket skada tror ni att det gjorde att jag tog upp henne igen? Det var inga problem att lägga henne nu på lunchen, borde det inte ha varit det om hon tror att skrika = mamma tar upp mig?
    På vilket sätt skulle det skada ditt barn att du tog upp och tröstade henne? Det är snarare så att de barn som får sina behov snabbt tillfredsställda blir mer harmoniska.
  • Mamasnest
    Röding skrev 2008-01-12 17:28:42 följande:
    På vilket sätt skulle det skada ditt barn att du tog upp och tröstade henne? Det är snarare så att de barn som får sina behov snabbt tillfredsställda blir mer harmoniska.
    Jag menade inte skada henne utan skada kuren. Även när hon är sjuk behöver hon sova och vi hade kommit så långt i kuren att hon skrattade när jag la ner henne i sängen, somnade bums och vaknade bara en gång per natt. Detta tyckte jag var ypperligt särskilt när hon var sjuk eftersom hon då kunde hämta kraft under natten, istället för att vakna varje timme och vara orolig. Jag kände att jag var tviúngen att ta upp henne i natt men är orolig att det ska ha skadat kuren och att hon ska sova sämre och vara tröttare och gnälligare på dagen. Innan hon blev sjuk (när hon sov bra) så åt hon mängder på dagen och utvecklades jättemycket motoriskt eftersom hon inte var trött hela tiden. Jag föredrar en glad bebis på dagen än en halvsur bebis som inte lyckas få sin skönhetssömn.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Röding: Även om du säkert har svårt att tro det så är jag lite av en AP-förälder på dagarna. Här kånkas det bebis från morgon till kväll och hon hänger i brösten flera gånger i timmen om hon vill. Detta orkar jag eftersom jag får sova hyfsat på nätterna, fick jag inte det skulle jag vara lättirriterad och trött på dagen. Eftersom jag är ensam med tre barn i flera veckor i sträck så behöver jag all energi jag kan få för att orka leka med barnen hela dagarna. Som AP-förälder (light) har jag naturligtvis inte barn på dagis då jag är hemma.

Trebarnsmamma på heltid
  • Applemum

mamasnest
    tror inte att det skadade kuren.
    min kille lyfte ju hjalle härom natten 'grrr' men tack o lov har det inte blivirt ngt av det!!! Jag trtor dessutom att du gjorde rätt! är barnet sjuk o man "hör" att det behöver lyftas så behöver det ju det ! (pekfingervals här = kortfattat å stavfel)
    Destino
    pernilla j
    socialombud
    å andra nya skriv upp er på listan i trådstarten... Där kan man matcha de med barn i samma ålder

• Pasadena
    MartinaE skrev 2008-01-12 07:32:40 följande:
    Räknas det som att inte sova om hon fortfarande äter 2-3 ggr varje natt fastän hon är 14 månader? Jag vill klaga någonstans, men ni kanske har det mycket värre?
    Välkommen till klagomuren
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!