• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • lillasnövit
    Mamasnest skrev 2008-01-10 12:53:04 följande:
    Nu sover båda tjejerna så du ser att det finns hopp. *viskar en hemlis* Jag och sambon håller på att planera inför att gifta oss i sommar men har inte gått ut med det än. En av planerna kring det är att ta in på hotell och båda var mest ivriga över tanken på att få sova en hel natt. Ha ha, det säger allt.
    ÅH grattis vad roligt!!! Haha...förstår det där med längtan efter sömn, skulle jag gift mig nu hade jag garanterat ägnat bröllopsnatten åt sömn
  • leeena

En DÅLIG natt-igen..Har knappt fått sova alls inatt,Tilde var vaken,somnade inte föränn jag bar henne..När hon väl somnat så vaknade Lova..Däremellan så vaknar båda och är hungriga.Jag sov inte mer än 20 minuter då och då under hela natten.Väckte sambon halv 8 och sen fick jag sova en HEL timme innan han skulle till jobbet...Märker att min dåliga sömn går ut över våran relation.Sambon tyckte att jag skulle åka och handla,och därför först komma bort till hans jobb och byta bil " för då kunde jag ju ha bilen och göra andra saker oxå"..Då hade jag nyss sagt att jag har inte sovit NÅNTING -jag VILL inte handla jag vill SOVA!!!..Hade vaccinationstid på bvc kl 13,tyckte det räckte med EN tid att passa...Blir bara så trött på allt ibland och det känns så orättvist att han får sova nätterna igenom medan jag knappt får sova alls..Önskar att han själv insåg att han måste avlasta mej mer,tycker inte att jag ska behöva BE om hjälp,det är ju ändå hans barn oxå..Nu sover tjejerna ute i vagnen,borde väl gå och lägga mej jag oxå...

• leeena

Glöm det där med att sova...Tilde vaknade precis.Dom sover så bra så länge som jag GÅR med vagnen,men vaknar när jag stannar..Men hur 17 ska jag orka gå och gå i flera timmar när jag aldrig får sova????...Är så TRÖTT..

• Pasadena

är jag en dålig mamma om jag struntar i att försöka få min dotter att sova på dagarna? Är så less på dessa brottningsmatcher som kan hålla på i evighet och hon sen ändå bara sover 20 minuter och är astrött ändå. Funderar på att låta henne vara så slipepr hon skrika och gråta varje gång hon ska sova.

• siabellon
    Pasadena skrev 2008-01-10 14:58:39 följande:
    är jag en dålig mamma om jag struntar i att försöka få min dotter att sova på dagarna? Är så less på dessa brottningsmatcher som kan hålla på i evighet och hon sen ändå bara sover 20 minuter och är astrött ändå. Funderar på att låta henne vara så slipepr hon skrika och gråta varje gång hon ska sova.
    Men prova om det funkar! inte är du väl en dålig mamma för det heller! Jag skulle ha gjort det iaf.
    Jag har ju gett upp det där med flera tim sömn för E varje dag.
    Han sover max 40 min på fm o 40 på em o så blir det kämpa kämpa att hålla honom glad till sovdags......MEn hör man med andra här hemikring(tack o lov för FL där det finns föräldrar som har det som vi!) så verkar alla ndras ungar sova minst två tim på fm o lika på em, somna för natten vid 19, sover HELA natten till 8 på morgonen.....
  • Pasadena
    siabellon skrev 2008-01-10 15:50:51 följande:
    Men prova om det funkar! inte är du väl en dålig mamma för det heller! Jag skulle ha gjort det iaf.Jag har ju gett upp det där med flera tim sömn för E varje dag. Han sover max 40 min på fm o 40 på em o så blir det kämpa kämpa att hålla honom glad till sovdags......MEn hör man med andra här hemikring(tack o lov för FL där det finns föräldrar som har det som vi!) så verkar alla ndras ungar sova minst två tim på fm o lika på em, somna för natten vid 19, sover HELA natten till 8 på morgonen.....
    JA men visst. JAg tycker också att alla överallt skriver att deras  bebisar blir sååå trötta och orkar inte flera timmar i streck. Hallå, min dotter förstår inte ens att hon ÄR trött och att man sover när man gäspar och gnuggar ögonen. Hon kan vara vaken 7-8 timmar i streck om det så  behövs.
    Kanske skulle testa att ha EN lång vila mitt på dagen istället...Hmm fast njä hon vaknar ändå efter 20 eller 30 min.

Tycker bara så synd om henne när hon är så trött och dessutom blir hon JÄTTEgnällig och gråtig när hon är trött, men sover likförbannat inte. Vi får se imorgon hur jag gör, vi ska till bvc och sen iväg även på eftermiddan också så då blir det inte många tillfällen till sömn ändå.
  • Tvillingmamma2007

leeena:
    Lider med dig! Förstår att du inte vill behöva be om hjälp men om han nu inte fattar så måste du väl prata med honom! Det är tufft att ta hand om twins själv på natten som inte sover! Här delar vi på nätterna och har gjort så nu i 9 mån utan att jag har behövt sagt nåt så jag har haft tur. Hoppas även din karl tar sitt förnuft till fånga!

• leeena

Tvillingmamma2007 : Här delar vi oxå,han sover och jag är vaken!!nää det är inte särskilt roligt faktiskt,tycker att de flesta säger som du -att de DELAR på nätterna..Men inte vi. Jag HAR pratat med honom,flera gånger...Men det hjälper inte..Under julöedigheten så var han uppe med dom till 3,de turades om att vara vakna till 2-3 våra små tjejer,så jag kunde gå o lägga mej vid 1 kanske när ena tjejen somnat,så jag fick sova två timmar..Sen ville ju han sova ,vilket jag förstår..Men det är bara det att efter att ha varit vaken till 3 på natten så var han ju SÅ trött att han sover till misnt 12 på dagen,oftast ända till 1-2...UTAN att gå upp däremellan..Själv fick jag då ta resten av natten,plus morgonen plus hela förmidagen...Så han sover 8-10 timmar varje natt,jag sover mellan 2-3timmar.
    DEssutom så sover han alltid från det att han går o lägger sig,han behöver inte upp och springa och fixa välling som jag får göra varje natt..Då är det väl ingen match att vara uppe till 3 på natten om man får sova ostört sen...Vi har pratat/diskuterat detta så många gånger men det leder ingenstans..Han måste sova för att orka jobba påstår han...SJälv måste jag sova för att orka leva,men det förstår han inte...

• Röding
    Svar på #618
    Pasadena skrev 2008-01-10 14:58:39 följande:
    Låter som en mycket god idé.
  • Pasadena
    leeena skrev 2008-01-10 17:19:56 följande:
    Tvillingmamma2007 : Här delar vi oxå,han sover och jag är vaken!!nää det är inte särskilt roligt faktiskt,tycker att de flesta säger som du -att de DELAR på nätterna..Men inte vi. Jag HAR pratat med honom,flera gånger...Men det hjälper inte..Under julöedigheten så var han uppe med dom till 3,de turades om att vara vakna till 2-3 våra små tjejer,så jag kunde gå o lägga mej vid 1 kanske när ena tjejen somnat,så jag fick sova två timmar..Sen ville ju han sova ,vilket jag förstår..Men det är bara det att efter att ha varit vaken till 3 på natten så var han ju SÅ trött att han sover till misnt 12 på dagen,oftast ända till 1-2...UTAN att gå upp däremellan..Själv fick jag då ta resten av natten,plus morgonen plus hela förmidagen...Så han sover 8-10 timmar varje natt,jag sover mellan 2-3timmar.DEssutom så sover han alltid från det att han går o lägger sig,han behöver inte upp och springa och fixa välling som jag får göra varje natt..Då är det väl ingen match att vara uppe till 3 på natten om man får sova ostört sen...Vi har pratat/diskuterat detta så många gånger men det leder ingenstans..Han måste sova för att orka jobba påstår han...SJälv måste jag sova för att orka leva,men det förstår han inte...
    Hur är det på helgerna? DÅ kan han ju inte komma undan med att han ska jobba.
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!