• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Tozza
    ThatsHot skrev 2008-01-13 19:08:31 följande:
    jag har själv tagit teralen är 27 , det funkar men jag som vuxen blev väldigt trött dan efter=(
    Jo det hörde vi med att det kan vara en biverkning att man blir trött dagen efter, typ som en baksmälla, men på min dotter har vi inte märkt nått sånt, inga biverkningar alls mer än att när hon vaknar trots att hon fått theralen så är hon "lullig" och tycker det är otäckt, vilket är helt förståligt. Det är alltså tex när hon fått theralen 18.30 och vaknar igen 21.00 då det verkar för fullt (eller det gör det ju egentligen inte då men men... )
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Mamasnest
    Pasadena skrev 2008-01-13 13:56:35 följande:
    Hon kanske tar igen sig för närvarande? Är hon fortfarande hungrig kanske?
    Nej, nu börjar hon bli som vanligt igen. Idag fick jag till och med i henne lite mat. Tyvärr totalratar hon gröt och välling och jag har inte kommit på något annat hon kan få innan hon går till sängs så här är det bara puppen som gäller. Herregud vilken tutlisa hon är, jag får väl komma på lunchrasten i skolan och amma henne antar jag.

Resten av lurarna gick bra idag så det hjälper tydligen att gnälla här.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Helt OT, men jag sitter här livrädd. Pratade med sambon i telefon nyss och vi var tvugna att lägga på för brandlarmet gick....på en oljerigg!!! Nu väntar jag bara på att han ska ringa tillbaka.

Trebarnsmamma på heltid
  • Pasadena

Vår bvc-läkare sa att han kunde skriva ut sömnmedel (vet dock ej om det var theralen han menade) när V är 6 månader. Bu har vi bytt bvc och ny läkare som vi ska träffa om en vecka så får vi se vad han säger. Jag vill dock INTE ge sömnmedel i första taget (lägger ingen värdering i vad andra gör, har full respekt för era val!. Iså fall testar jag hellre SHN först. Visst min dotter vaknar allt från 5 till 10 ggr/natt men hon är RELATIVT lättomsövd (just nu). Det är dagarna som är värst tycker jag. Då är det ett h**te att få henne att somna. Likaså nattningen. Då vaknar hon varannan minut i en halvtimma och sedan var 30:e minut i ett par timmar (i värsta fall).

Och på tal om det undrar jag om fler har samma problem, dvs att barnet somnar men vaknar igen efter 2 min, somnar om igen(efter hjälp) men vaknar efter 2 min och håller på så i typ en halvtimma innan hon/han somnar in en längre stund för natten? SÅÅ frustrerande!
    Har aldrig hört förut att barn somnar/vaknar stup i ett, de flesta verkar somna in och somnar för gott en längre stund?

• Pasadena

Mamasnest, oj hoppas ni hittar tillbaka till den goda sömnen, kör på med ramsan så ska du se att ni kommer tillbaka. Har hört det förut att kuren kan få bakslag vid sjukdom så du gör inget fel!

Vad läskigt med branden! Hoppas de har ordentlgia säkerhetsanordningar??

• Burmakatten

Igår natt sov jag sammanlagt ca 3-4 timmar uppdelat på sjuttioelva tillfällen...bläää. Inatt har jag sovit lite mer dock..men sonen måste ändå ligga i vår säng för att jag ska få någon sömn öht. Det är det där många uppvaknaden med snuttning som påföljd som gör en galen. Det lustiga är att när han somnar för kvällen vid typ 8 så kan han sova i typ 2-3 timmar utan att vakna...det är alltid efter att vi gått och lagt oss runt halvelva som det vaknas hela tiden...undrar om han har sovit sin bästa sömn de där timmarna...

För övrigt träffade jag en i min mammagrupp iadg som berättade att deras son vant sig av med nattmål och sov hela natten fram till 7....avundsjuk...

• Fusion

Vi har haft gäster här hela helgen och vi hade hoppats på lite avlastning , men suck vad fel jag hade...ett skrikigt barn om nätterna och 5 gäster att serva om dagarna , så nu när dom har åkt hem känns det som en avlastning istället...

Natten som var hade jag ingen aning om hur Anton var , fick fråga min sambo.. jag var så trött och jag somna in så hårt att en bomb inte hade väckt mig ..

• Mamasnest
    Burmakatten skrev 2008-01-13 20:46:11 följande:
    Igår natt sov jag sammanlagt ca 3-4 timmar uppdelat på sjuttioelva tillfällen...bläää. Inatt har jag sovit lite mer dock..men sonen måste ändå ligga i vår säng för att jag ska få någon sömn öht. Det är det där många uppvaknaden med snuttning som påföljd som gör en galen. Det lustiga är att när han somnar för kvällen vid typ 8 så kan han sova i typ 2-3 timmar utan att vakna...det är alltid efter att vi gått och lagt oss runt halvelva som det vaknas hela tiden...undrar om han har sovit sin bästa sömn de där timmarna...För övrigt träffade jag en i min mammagrupp iadg som berättade att deras son vant sig av med nattmål och sov hela natten fram till 7....avundsjuk...
    Den ungen är säkert kanonjobbig eller riktigt blyg så hon måstye bära på honom tills han är 5 år och de aldrig kan gå till ställen med mycket människor på. Räcka ut tungan 
    Jag försöker se fördelar med det som är besvärligt nu med mina barn, även om det är tungt ibland. Mina barn är väldigt framåt men alltid snälla och lyhörda mot andra. Livet går i turbo här hemma, men man behöver å andra sidan aldrig sysselsätta dem.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Shannara
    Pasadena skrev 2008-01-13 20:28:37 följande:
    Vår bvc-läkare sa att han kunde skriva ut sömnmedel (vet dock ej om det var theralen han menade) när V är 6 månader. Bu har vi bytt bvc och ny läkare som vi ska träffa om en vecka så får vi se vad han säger. Jag vill dock INTE ge sömnmedel i första taget (lägger ingen värdering i vad andra gör, har full respekt för era val!. Iså fall testar jag hellre SHN först. Visst min dotter vaknar allt från 5 till 10 ggr/natt men hon är RELATIVT lättomsövd (just nu). Det är dagarna som är värst tycker jag. Då är det ett h**te att få henne att somna. Likaså nattningen. Då vaknar hon varannan minut i en halvtimma och sedan var 30:e minut i ett par timmar (i värsta fall).Och på tal om det undrar jag om fler har samma problem, dvs att barnet somnar men vaknar igen efter 2 min, somnar om igen(efter hjälp) men vaknar efter 2 min och håller på så i typ en halvtimma innan hon/han somnar in en längre stund för natten? SÅÅ frustrerande!Har aldrig hört förut att barn somnar/vaknar stup i ett, de flesta verkar somna in och somnar för gott en längre stund?
    Min lillsnurpa håller på så... Jag får vissa kvällar hålla på att vagga henne i två timmar... Kör henne i vagnen. När hon sen somnar ordentligt så sover hon ett par timmar oftast innan hon vill ha mat igen...
    ♡Jag har världens fem goaste trollungar!♡
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!