• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Shannara
    Vet ni vad???

Inatt har jag fått sova en hel massa...

Småkillarna somnade 19,10 igår och de stora smög i säng vid 20,00. Lillan somnade klockan 21 efter att ha blivit vaggvaggvaggad i en timme i vagnen...

Vid 22,30 började hon vakna till och då slet jag upp henne och rusade in i sängen och la mej och ammade... 23,00 prick så sov hon lugnt. Sen fick jag sova ända till 01,13 Helt ooootroligt!!!

Då vaknade både lillan och ville amma och tvååringen för att få komma till mamma och få benen masserade och bli tröstad från sina mardrömmar... När det var lugnt och de sov igen hade bara klockan hunnit bli nästan två. Då kunde jag till och med flytta undan tvååringen en bit så jag kunde lägga mej bekvämt och fick sova skönt till 04,30 då mellankillen behövde på toa och sen ville sova hos mamma han också.

Strax efter ville lillan amma... Blev vakna till närmare sex då alla plötsligt somnade om och sov till sju...

Så många timmars sömn har jag inte fått på över tre månader!!! (nästan inte på nära fyra år...)
    ♡Jag har världens fem goaste trollungar!♡
  • Shannara

Jag har märkt de sista dagarna att min lilla busa sover mer om nätterna om hon sover flera gånger på dagen... Konstigt?

Sen har jag upptäckt att om jag vaggar henne till sömns under en till två timmar i vagnen varje kväll och sen lyfter över henne i min säng och ammar henne i halvsömn så sover hon bättre. Helt tvärtemot mina andra fyra barn som gärna ville puppa och puppa helst hela natten...

♡Jag har världens fem goaste trollungar!♡
  • siabellon

är så avis på er som fått sova! men jag unnar er verkligen det! här har det vaknats o vaknats varje halvtimme HELA natten......o eg skulle det vara min sova-själv-natt i natt men gubben måste åka till sin svårt sjuke pappa över natten så det blir jag igen. Men det är okej, jag har en sån där dag när jag tänker att det inte kan bli värre så jag lever på hoppet att det blir en bra natt!
    Ha det bra alla!

• Tvillingmamma2007

Leeena:
    Låter inge kul er situation. Har ni provat familjerådgivning som sagt?

Här har jag fått sova en timme på fm medan svärmor gick promenad med vagnen! Så skönt! Och bra att jag kunde få hit henne då sambon jobbar som vanligt och sen hobbyjobar direkt efter jobbet och är väl hemma vid en 23 eller nåt. Kände att jag behövde sova en timme i lugn och ro efter ännu en dålig natt.

• Pasadena

Skönt för er som fått sova, det är ni VÄRDA!!!

Här pågår just nu strunta-i-sömn-på-dagtid-projektet. Går väl sådär. Hon somnade i vagnen på väg frpn bvc (varit vaken i 4 timmar då) och sen på em i vagnen igen (varit vaken 3 timmar). Nu har hon varit vaken i 1 timme och är sååå tröttgnällig.. Prövade att vagga i famnen men NO WAY att hon somnar. Blundar och öppnar ögonen hela tiden. Jag gav upp så nu sitter hon bredvid mig och gråtskriksgnäller

• Tozza
    Shannara skrev 2008-01-11 10:48:57 följande:
    Jag har märkt de sista dagarna att min lilla busa sover mer om nätterna om hon sover flera gånger på dagen... Konstigt?Sen har jag upptäckt att om jag vaggar henne till sömns under en till två timmar i vagnen varje kväll och sen lyfter över henne i min säng och ammar henne i halvsömn så sover hon bättre. Helt tvärtemot mina andra fyra barn som gärna ville puppa och puppa helst hela natten...
    Nää det är faktiskt inte lustigt (även att det kan låta så) Nått vi fått lära oss nu de sista året när vi utredds för sömnrubbningar är att "sover inte ett barn bra på dagen - sover det inte bra på natten" Barnet blir övertrött av för lite sömn på dagen vilket gör att det har svårare att somna och komma till ro, och vaknar oftare på natten pga att det är så stressad av övertröttheten och hjärnan går på hög varv då så den kommer inte ner i djupsömn. För oss stämmer det, när Alizia får theralen och sover bra på natten sover hon även mkt bättre på dagarna och tvärtom såklart.

Även det här med nattning, att vi absolut inte kan lägga henne när hon har gått förbi vanlig trötthet och sen in i övertröttheten. Är hon övertrött så tar det minst 1-2timmar längre att natta henne än vanligt. Det har tagit lång tid att ta reda på vilken tid som passar Alizia bäst för nattning men med mkt tips och råd så är det nu 18.30 - 18.50 så är det kört. Vi har lärt oss av barnpsykologen att om barnet gäspar då har det egentligen gått för långt, då ska barne tredan ligga och sova. Så man ska leta efter andra tecken hur man ser att barnet är trött (lugnare, gnuggar sig i ögonen osv) För oss var det skit svårt att se tecknen så för oss är det att gå efter klockan.
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Pasadena

Intressant, här är det tvärtom, ju mindre hon sover på dagen desto mer sover hon på natten. Men vi kan ju inte gärna låta henne vara så övertrött och gnällig hela dagarna som hon varit idag. Det är ju tortyyr för stackars bebisen

• Ida och Razmus Mamma

natten till idag har vi haft en bra natt om man jämför med dagen innan.
    inatt var vi bara uppe en gång från 01.45 och fram till 03 med lilla killen.
    sen sov vi hela fam fram till 06.
    stora tjejen kom in till oss vid 23, då hade jag precis lagt mig.

• Tvillingmamma2007

Ja det här med läggningstiden är ju intressant. Ibland tror jag att vi lägger våra 9 mån för sent (19.30) men man är ju "rädd" för att de ska vilja gå upp ännu tidigare om man lägger dem tidigare men det kanske inte stämmer? La dem 19 förut men ville att de skulle vara riktigt trötta så de somnade fortare men det kanske bara är fel de kanske hinner bli övertrötta????

Sen så har de vaknat nu ganska exakt 45 min efter läggning, visst är det då de går upp till ytligare sömn?

• siabellon

nu är klockan kvart över tio o E somande halv sju. Fyra ggr har jag redan varit in till honom.......o jag som är ensam med honom i natt o i morgon.....
    Är det bara jag som får lite halvångest när det är dags för en annan att gå o lägga sig? Jag kan gruva mig rejält när det har varit några riktiga skitnätter på raken.

Ska iaf göra mig klar för natten nu. JAG HOPPAS VI ALLA HÄR INNE FÅR SOVA GOTT I NATT! natti natti!

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!