Inlägg från: Mammasknodd |Visa alla inlägg
  • Mammasknodd

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

Tindras äiti: Jag fick järndropp eftersom jag inte heller fick i mig järntabletter. Och trots att jag åt så nyttigt jag kunde, så reagerade magen på allt... Tidigare gav de järnsprutor som kunde fås på VC men numer ger de dropp och då var jag tvungen att åka in till BB varje gång. Blev rätt dyrt, åkte 16 mil i veckan + att järnampullerna är väldigt dyra... Bättre om du kan få upp värdet med mat, men järndropp är ju en lösning om inget annat fungerar... Bra att de håller koll på dig!

Fru U: Vilken tid hade du tänkt chatta då?

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • Mammasknodd

Om jag har möjlighet så tittar jag in på Chatten då Hoppas fler hakar på!

• Mammasknodd
    Tindras äiti: Jo försök få upp hb själv i första hand, men absolut att du ska be om dropp (fast det får du nog om du går ner i hb) om du inte får upp värdet själv.
    Vernifer (som droppet heter) består av två ampuller/fpk, en fpk kostar ca 7-800:- första gången (har jag för mig)... Jag tror man ska ha ca 6 ampuller... Men det blir ju billigare för varje paket. Man hämtar själv ut dem på apoteket och tar med dem till förlossningen eller vart de nu vill ge droppet. En sköterska blandar ampullen och sen får man ligga och bli droppad i ca en halvtimme... Påverkar inte magen alls, men man känner lite järnsmak i munnen...
    Jag blev alltid så otroligt pigg efteråt

Guslageran: Välkommen hit   Låter inte kul att få ont efter träning. (Har inte tränat direkt nått sen jag blev sjuk, men tänker komma igång nu när jag tillfrisknat ngt) Jag har Crohns dock...
  • Mammasknodd

Jag är redo att chatta om någon fler vill det

• Mammasknodd
    MaddeK81: Vilken fin dikt! Får en att tänka efter...
    Jo du, nog har man försökt dölja ljud på toan alltid men du har rätt i att man inte ska behöva göra det!

Molle72: Gör så ont i mig att ett barn ska behöva gå igenom detta! Det måste vara så tungt för er... Hon verkar vara en stark tösabit er dotter! Läser mellan raderna att du är riktigt stolt över henne . Hoppas att allt löser sig till det bästa för Rebecka! Skickar en styrkekram till er båda...
  • Mammasknodd
    MaddeK: Jo exakt Jag gruvar mig mest till att börja arbeta igen... Där är man ju aldrig ensam en enda sekund och luktar det på toan så får man minsann veta det... Det värsta är att jag inte kan springa på toan i tid och otid   Men jag vill ju inte byta jobb bara för att jag blitt sjuk. Hoppas det finns medecin som håller borta sånna jobbiga situationer...

Ursh och blä!!! Nu har jag sprungit på toa två gånger under en kort tid med gruvsam smärta och racertömning av tarmen...
    VILL INTE:
    * ha ett skov igen (eller så är det gamla inte slut)
    * öka dosen på kortisonet (skulle ju sluta med dem)
    * ringa till läkaren och be han skynda på med alternativa medeciner
    * bli så sjuk att jag hamnar på lassa igen!
    * diarré med inbakat blod  (ursäkta detaljen)
    * ha denna sjukdom!!!!

Någon som känner detsamma

Tar det ALDRIG slut? Är så trött....

Om jag inte ammade skulle jag ta ett glas vin eller fem och utsätta mig för risken att bli alkoholist bara för att slippa smärta...

~ så nu har jag avgett min ranson av klagan för en tid framöver

Kram på er!
  • Mammasknodd

MaddeK: Jag håller med dig. Visst tycker jag synd om mig själv ibland och då luftar jag mig här, men i övrigt känner jag att det bara är att gilla läget och göra det bästa av situationen.

Jag önskar bara att jag någon gång kunde få vädra ut min hjärna från allt som jag inte hunnit bearbeta... men en del saker är för personliga (jo personligare än bajskonsistens ) och det är inte lämpligt att skriva om det här...
    Jag tror jag helt enkelt börjar få korvstoppning i hemskaminnes-banken, men hur får man tag i en psykolog idag... Oftast måste man söka för ngn speciell grej och då fokuserar de bara kring den grejen...men jag måste ut med allt!!!!

Kan ju tillägga att det inte är ett dugg synd om mig! Jag har ju allt jag behöver i livet och allt det hemska har gjort mig stark. Jag är bara lite trött just nu och då blir jag gnällig. Inte utan att mina föräldrar kallade mig "gnällan" som liten

• Mammasknodd

Hej alla tarmisar!

Ja nu sitter jag här igen efter ännu en sömnbefriad natt och väntar på att timmarna ska gå så att jag kan amma min lilla skrikande bebis ( gör jag det nu får han bara mer ont i magen )...

Idag ska jag till BM och göra en sockerbelastning (vet inte varför, jag är ju inte gravid längre och jag tror inte jag har diabetes )

Mumlin: Tack, jag får väl "dra tummarna ur" och försöka få tag på nån
    Jag vet att du skrivit det nånstans (tror jag ) men jag frågar ändå eftersom jag inte minns... Varför blev du tvungen att byta lever? P g a sjukdomen eller annat?

MaddeK: Dum fråga men vad är ILCO för org.?
    Snygg du blev i håret förresten, typ Moviestar ju!!!
    Jag jobbar i en fabrik och det är rätt många arb. kamrater. Just nu är jag ju mammaledig och jag blev sjukskriven innan jag fick den preliminära diagnosen...
    Men om det luktar på toan så kan nån komma in i t ex fikarummet och beklaga sig högt, sen när jag berättat för dem om min sjukdom kommer ju jag att få skullden varje gång... Även om de inte skulle säga det högt så skulle de gå bakom min rygg. Det blir så när man låter en massa unga människor arbeta tillsammans
    Hmm, ja jag kanske ska fråga min läkare på medecin, men det känns så pinsamt... Jag borde ha pratat med en psykolog för flera år sedan men har helt enkelt inte tordas söka ngn och sedan har jag skämts över att jag överhuvudtaget behöver en...men det är ju egentligen ingenting att skämmas över

68an: Skönt att det går åt rätt håll för dig!!! 

Skickar kramar till er alla!!! 

• Mammasknodd
    Tindras äiti: Taskig kompis!! Hade också en sån kompis en gång... Vad jag än gjorde eller hur jag än mådde så hade hon det värre. Och beklagade man sig över ngt så shåpade man sig bara... Vi umgås inte längre dock.

TrasigMage: Kommer inte ihåg vad sjukdom du har? Jag har också värk, men den hoppar mellan handlederna, ena armbågen och under fötterna, för tillfället... Kan inte vara kul att ha ont i höften. Det närmaste höftvärk jag haft är foglossning...
    Du skrev att värken hoppar för dig med... Vart har du mer värk?

Nu har jag i allafall varit hos BM och gjort min sockerbelastning. Före låg mitt socker på 4 (på fastande mage) det tyckte hon såg bra ut för det låg under 7... Efter belastningen låg värde på strax över 7. Hon sa att det var ok men vi får väl höra vad gyn.spec.läkaren säger... Känner inte för att få diabetes just nu Men det kan tydligen vara kortisonet som påverkar...

Kram på er!
  • Mammasknodd

JennyF: Jo jag håller med     Härligt med ett bad! Brukar jag också ta till med när det gör ont.   Men du, låter inte kul med förgiftning och leukemi!!

MaddeK81: Du skrev att du blitt fotad för nån artikel?  Har jag missat nått?

Idag ringde min läkare. Han har glömt att skicka hit provtagningslistan. Jag som väntat den hela veckan... Skulle få ta nått avföringsprov, kolla att levervärderna inte gått upp igen..m.m. Men anledningen varför han ringde var att han skickat en remiss till reumatalogen i Umeå... Han surrade något i att bla..bla..bla.. angriper blodkärlen i tarmen och lederna och orsakar inflamationerna... Alltså inte Crohns...
    Men jag tycker fortfarande det låter som Crohns... är det jag som är ute och cycklar eller han?!
    Eller så kunde det vara Crohns och någonting annat som jag inte kommer ihåg namnet på... Allt p g a att nå prover som jag tagit tidigare visat lite reumatiskt...
    Någon som förstår vad han dillar om?
    Jag lovar att de inte kommer hitta ngt på reumatalogen och så får jag skämmas för att ha tagit upp onödig tid!!

Varför O varför går de som katten kring het gröt??? Varför så många omvägar som kan kortas ner med några enkla prov.

Nu har jag i allafall fått gå upp till 10mg kortison igen...suck... Börjar bli så rund i anskiktet. Passar föga till mina blå påsar under ögonen.

När man äntligen är smal med stora fylliga bröst så ser man ut som en gris i ansiktet

Var och klippte mig igår: finns en bild i min bilddagbok
    mammasknoddar.bilddagboken.se

Här finns lite bilder på lite av varje om ni vill kika

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10