Inlägg från: Mammasknodd |Visa alla inlägg
  • Mammasknodd

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

AngelEye: Välkommen!

Nalla o Jenny: Klaga på bara

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • Mammasknodd

Nalla: Ja det är ju så skönt att man får "lufta" sig lite här

FundersamNågot som bekymrar mig lite (fast inte så värst mycket ) är att jag går ner i vikt...Jag rasar inte direkt men jag går ner... fast det syns ju inte så mycket eftersom kortisonet gör mig lite svullen... Jag hoppas läkaren hör av sig snart och att jag får göra bort den där ***** Koloskopin... Och att jag kanske kan få nån medecin som tar bort det onda... Men som jag förstår det när jag läser här, så blir jag aldrig av med smärtan....
    Är det så?Skrikandes

• Mammasknodd

Hej alla!
    Hjälp behöves... har en sån molvärk i nedre delen av magen som inte ger med sig... Tror ni ipren eller alvedon eller magnecyl hjälper? Någon som vet....

• Mammasknodd

Stellamamma:  *gråter en skvätt* Så trist att ni förlorade er flicka!!!Beklagar verkligen!!
    Jag har mest troligen Crohns men har inte fått diagnos ännu så jag kan nog inte hjälpa när det gäller medeciner...
    Äter Prednisolon sen okt. Har en liten son på två månader (hade också skov under grav o Hjalmar föddes prematur, men allt gick jättebra)...
    Nej inte är det trevliga sjukdomar direkt!! 

• Mammasknodd

Hej hopp alla...oj vad det skrivs!!! Jag hittar inte ens igen vart jag själv skrev sisst

Grådis: Du är ju helt fantastisk på att hitta bra länkar!!! Kram på dig!

68an: Märker att du skriver lite längre texter nu, känns det bättre i armen?

Kram på er allihopa!!

• Mammasknodd

Hej allihopa!!

Ger mig in i lite i diskusionen ...

Klart att går det att lindra sin sjukdom genom matförändringar så kommer jag att göra det...med tiden...så här i början så är det nog med att man fått en sjukdom, känns det som. Men något som läkarna frågade mig massor med gånger i början av sjukdomen var om jag ändrat mina matvanor...De menade på att magen kunde fara illa av det också...
    Men det kanske handlade om fibrerna?

fairyfloss: Nog kan kosten vara en bidragande orsak (kanske främst socker) men när man från att ena dagen tålt det mesta man ätit till att nästa dag reagera på det mesta...trots att man inte ätit ngt konstigt eller konstiga kombinationer...så måste det ju bero på annat än kosten...
    Min sjukdom bröt ut av ingen anledning alls... Ingen maginfluensa eller så och det hade gått 2½ år sen jag fått barn så jag tror inte det var anledningen heller...Jag började bara få tarmsmärtor... Körde med vanlig husmanskost... Fast i o f sig så åt jag nog lite väl mycket fet/stekt mat, men egentigen så har ju det gått bra tidigare...

Jag funderar på om det kanske är så att psyket är inblandat... Jag hade haft det riktigt jobbigt med bl a en massa dödsfall runt i kring mig och så... och när saker och ting äntligen började lägga sig och jag kunde slappna av....då kom sjukdomen...

Hur bröt sjukdomen ut för er andra?

• Mammasknodd

Vanligast är väl att det bryter ut när man är magsjuk eller har influensa eller nått sånt... men jag är också övertygad om att det "psykiska besvären" bröt ut sjukdomen för min del med... Jag var ju så frisk som jag bara kunde bli.

• Mammasknodd

Hi hi, vilken intressant matdiskusion det blev!!

FundersamTja...laktos vet jag inte om jag är känslig mot...märker inget större skillnad nu när jag minskat ner.
    Nötter däremot verkar vara något som verkligen river i tarmarna...jag får jätteont och blöder mycket av nötter...men annars är jag ju inte allergiskt, de bara river...

grådis: Recepten verkar jättegoda    Synd bara att inte ens hälften av alla ingridienser finns att köpa här i Lövånger... Och jag är så sällan i stan...

Förutom att jag inte är ett dugg intresserad av matlagning (tyvärr ) så är nog vår närbutik det största problemet. Den klarar ju knappt av att ha hemma basvaror ju... (tydligen för att de stora butikerna ska ha först och tar det slut nån vara så blir de små lidande) men sen har de inte möjlighet att hålla hemma saker som cantaloupe och så för det blir dåligt eller går ut ur datum...
    Visst storhandlar vi när vi väl är i stan, men ska man ha ngt färskt så måste man ju planera så lång tid i förväg och det är jag urusel påRäcka ut tungan

• Mammasknodd
    Lindis: Lycka till med koloskopin!!! Förstår precis hur du känner! Men tänk ändå att du äntligen får göra bort det! Och sen behöver du inte ägna det en tanke... Lyllost!

fairyfloss: Du har rätt i att man nog skulle skärpa sig i kosten om man bevisligen märkte att det gjorde nån skillnad. Det svåra är att få kroppen/hjärnan att släppa sitt gamla liv

Just nu känns det nog att försöka vänja sig vid att ha fått en kronisk sjukdom o vara tvåbarnsmamma... Men planera mat hör ju till det så jag får helt "enkelt" skärpa mig!!

Jag försökte att vara utan allt mjölkprotein en gång (2v) men ack så mycket mat som innehåller det! Å ska man då också undvika stekt mat, fet mat, pasta mm. Tja då måste jag nog leva på kosttillskott
    Kanske skulle man börja läsa på ordentligt vad olika saker innehåller i näringsvärde och så... Jag tror att det är viktigt med en bra näringssammansatt kost...Speciellt när våra tarmar inte kan ta upp all näring. Då borde vi väl försöka ha så näringsspeckat som möjligt?
    Men vart ska man hitta orken?
    Kanske blir det bättre bara man kom i väg och började träna... Imorgon hoppas jag på att få fara till vattengympan... Hemma är jag så dålig på att träna (latheten igen)...

Eller vad tror ni?
  • Mammasknodd

Lällas: Tack
    Jo jag kör nu med att dricka så lite mjölk som möjligt och köper laktosfritt ibland (när det finns på affären). Och visst har det börja bli lite bättre. Kör med Proviva och 20mg prednisolon till frukost så det hjälper nog till lite ...

Jag har bara lyckats sluta med socker en gång (o varför började jag om?). Det var när jag bara åt nutrilett i två veckor... efter det hade jag inget sötsugbegär alls och jag började äta nyttigt och motionerade regelbundet. Men jag törs inte äta nutrilett nu... Tror ni man kan göra det? Jag behöver verkligen inte gå ner i vikt (även om jag nu är rund som en boll av prednisolonet)...men det har hjälpt mej att skärpa min diet...
    Jag önskar att det här skovet kunde gå över nån gång, tror jag skulle få mer ork då kanske?

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10