Inlägg från: Mammasknodd |Visa alla inlägg
  • Mammasknodd

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

lärka78: Åh Grattis!!! Ska hålla tummarna att du får gå vidare och till och med platsar
    Skönt att du mår bättre i vart fall...
    ~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • Mammasknodd
    joannakba: Men att de viftade bort en gravid kvinna!!! Med mig så var de i o f mer intresserade av att mina levervärden var förhöjda än av att jag hade ont i tarmarna... Men sen blev jag ju jättedålig och blev tungen att sjukskriva mig... då började de förstå...
    Härligt att det blivit bättre med stomin...är den tillfällig eller? (Du har säkert skrivit det flera ggr förut men det börjar vara många att hålla reda på )

MaddeG: Jag har ätit en låg dos (15mg) prednisolon under graviditetens andra hälft. Har varit ner på 5mg ett par ggr men tvingats gå upp igen. Har inte fått nån annan medecin. Jag blev mycket bättre sen jag fick kortisonet, äter det fortfarande...men nu har jag fått gå upp i dos igen, efter att ha varit nästan helt bra över jul och höll på att avvekla tabletterna helt...suck... ja ja...går väl över nån gång
    Hoppas att det inte blev missfall...blödde du mycket?
  • Mammasknodd

fairyfloss: Kul du har lite kul minnen med
    Ville inte skrämma upp dig... Du behöver nog inte oroa dig, men det är ändå skönt att vara beredd på det mesta
    Ja jag kommer nog att testa många saker om det fortsätter så här i lederna...

Bcsvensk: Hm, jag får väl göra det... men det verkar inte som om det kommer att bli nån kolo än på ett tag...

Nallatala: Oj det är ju inte alls långt borta Skönt att allt går så bra!

• Mammasknodd

Idag ringde jag läkaren och krävde att han skyndade på lite... Jag sa att det blivit värre trots ökningen av kortisonet

(Tycker också att det är lite lite... men men )

Jag berättade också att jag är törstig hela tiden och känner mig lite uttorkad, springer ju på dass och racertömmer tarmen lite nu o då...Och att ledvärken har ökat...

(Hade jättedåligt i handleden i natt och fick väcka gubben för att få hjälp att amma och rapa lilleman. Kändes som om jag hade en clementin under foten också då jag gick)

Läkaren tyckte att det inte lät så bra så han ringde till min VC så jag ska få komma in akut imorgon och ta nå prover... Och så skulle han påskynda reumatalogen i Umeå så jag får komma dit så snart som möjligt Men det lär nog dröja ändå...

Har frågat nu vad han trodde jag hade om det inte var Crohns: Wegener´s Granulomatosis.

När jag letade upp det på nätet och läste så tycker jag inte att jag har "många rätt" där...
    Den sjukdomen drabbar i huvudsak lungorna, bihålerna och njurarna... Och inget av dessa symtom har jag... Visst det är också en autoimun sjukdom där imunförsvaret angriper vävnaderna... Kan också ge ledbesvär, hudbesvär, ögon-öron-näsa och alla inre organ...

Detta trodde han då att jag kunde ha p g a att jag haft ett provsvar som visat lite reumatiskt... Men graviditeten kan missleda sådan prov så jag ska få göra ett nytt nu... 

(Men varför skickar de mig till reumatalogen innan de gjort ett nytt prov??? Nej jag fattar inget)

Någon som hört talas om denna sjukdom? 

• Mammasknodd

Bcsvensk: Ska tänka på dig då!!! Och lycka till imorgon!!! Skål och botten upp

• Mammasknodd

Tindras: Gå in på Allmänna rubriker och sen Hälsa så kan du nog hitta tråden där... Så gjorde jag  

• Mammasknodd

Ja och så har man vart o tagit mer blodprov då... Får höra vad de säger...

Just nu tycker jag jättesynd om mig själv Är jätteuttråkad och kan inte ens tröstäta chokladpudding...Då pajjar både min och Hjalmars mage...suck...Visst äääääääääär det synd om mig

Nån som har nått tipps på nått gott man kan äta när man har skov och som inte river sönder magen? Nått som man kan ha hemma... Det här kan jag inte äta:

*Fet mat
    *Choklad
    *Fibrigt
    *Chips
    *Ostkrokar
    *Popcorn

and so on.....

Måste ha nått...*abstinens*... 

• Mammasknodd
    Grådis: Tack för tipset! Hm om det är den skillnaden mellan Crohns och UC så väljer jag nog hellre UC!!! Ska säga det till min läkare

fairyfloss: Låter inte kul med förstoppning nej...
    Jo det är ju bra att vara förberedd! Jag hade ju inte ens i tankarna att det kunde bli prematur ju...

Nej, socker, mjölk och choklad är ingen hit för mig heller. Kan bara inte acceptera detGråter

Hur lång tid tar det innan man börjar förstå? Innan man börjar acceptera och gå vidare? Innan man hittar en slags balans i tillvaron... nej ursh jag orkar inte med att vara sjuk just nu...

Läkaren ringde idag...Alla prover såg bra ut (men det visste jag redan) Jag sa ju det till honom men jag känner att det börjat gå snabbt utför och vill stoppa det innan jag hamnar i det läget att kroppen påverkas alltför mycket.
    Jag ska nu äta hela 20mg prednisolon Förvånad... Starkaste dosen hitintills...
    Jag kan förstå att jag fick en liten dos när jag var gravid, kan det vara ammningen som hindrar att jag inte får mer nu måntro? Ja ja, bara det hjälper så är jag nöjd...

Trasig Mage: Vad för näringsdrycker äter du? Jag skulle vilja börja äta då får tarmarna vila lite...Köper man dom på apoteket eller gör du själv eller...?

Lärka78: Trist att du blivit sämre, hoppas det inte beror på att du slutat amma (hoppas av egosjäl )... Härligt med jobb!!! Ja visst är det skönt att kunna spara och unna sig lite lyx i tillvaron!!!

Nalla: Hoppas din läkare ringer idag då!

Fru U: Friskt vågat, hälften vunnet!! Nu vet du ju det i allafall...

MaddeG: Ring igen och påstrid dom lite! Tycker inte att de ska vifta iväg dig så lätt...

Till Alla: Sköt om er! Trevlig helg!!!
  • Mammasknodd

Mumlin: Häftig frisyr!! Det är väl bara att fluffa upp håret lite ... Du får lägga in en bild på dig sen med frisyren...

• Mammasknodd

Oj, jag hade ju tänkt skrivar merGenerad

Tack alla för tipsen på godsaker... Ska testa framöver här... Kan fortfarande inte släppa godis, men sen jag ökade kortisonet har det gått riktigt bra... Visserligen tömmer jag med raketfart fortfarande men det gör inte lika ont varje gång

Hinner dock inte skriva så mycket mer just nu men jag skickar lite kramar och hoppas ni fått ha det bra i helgen och att det i så fall håller i sig!!!

Har två små förkylda barn här hemma och måste skynda mig och städa nu när svärmor hämta den äldre av dem

Kramisar!!

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10