• Sofiko

Alla utlandsföräldrars snacktråd 2

Hej alla utlandsföräldrar!

Nu är det dax for en ny tråd da den gamla "gick ut". Denna tråd ska vara för oss mammor (och pappor) som bor utanför Sveriges gränser där vi kan snacka om allt mellan himmel och jord! Skriv på!!

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m22488759.html
                                     www.familjeliv.se/Forum-3-45/m25824791.html

Kram

Sofia
    Stolt mamma till Erik 070513
  • Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd 2
  • Sofiko

Hej hej!

Granada: Hoppas du mar bra och att graviditeten och en liten busig bebis inte tar for mycket pa krafterna. Tar sig Alonso fram sjalv sa du slipper bara sa mycket?

Petrusse: Trevlig resa och njut av solen! Kul for Ebba att ha varit utanfor Europa redan innan hon fyllt aret!

Har har det hant mycket! Erik tog sina forsta tva steg igar och kan sta utan stod i nastan en minut nu. Han kryper inte an men alar lite smatt om han maste, annars drar han sig helst upp med hjalp av soffan och tar sig runt den. Han pekar aven pa saker som man fragar var de ar och har borjat "spela musik" pa underlappen (om ni forstar vad jag menar). Hahahaha, det ar nu det roliga borjar! Men han ar aven mer hogljudd och skriker for full hals om det ar nagot som han inte gillar eller om man tar bort saker fran honom. Han haller pa att fa kindtander sa det ar aven mycket bit och gnall. Hur gar det for er andra?

Stolt mamma till Erik 070513
  • Chama

Har inte varit inne på jättelänge, men försökt läsa ikapp. Välkommen Yokohama, Knattetimmen går på måndagar halv tio, men man kan lyssna i efterhand också, se: www.sr.se/cgi-bin/stockholm/program/artikel.asp&artikel=1230349

(Jag har inte PLUS, hoppas att du kan kopiera länken.)

London låter härligt, min svåger bor där sen 3 år tillbaka, men vi har bara besökt honom en gång. Senaste månaden har vi hunnit med en resa till Egypten och skidor i Österrike (men det ligger bara 3 timmar bort.) Det var tre år sen jag stod på skidor, men så jag längtat. Och nästa vecka kommer min syster med familj på besök, det ska bli så otroligt kul. Deras dotter är jämngammal med vår och jag har bara sett henne en gång sen i september! Det blir två 1,5-åringar som kommer tävla om uppmärksamhet, eller?
    Grattis Granada och lycka till!
    Nu har vi bestämt oss för att stanna åtminstone ett år till. Får se hur det året blir, jfr med det gamla.
    Glada hälsningar till er alla.

• Granada

Jo tack Sofiko! Jag mâr bra och graviditeten gâr framât. Om 2 veckor har jag första UL. Ska bli skönt att se jur det stâr till där inne Alonso är ju en väldigt glad och "lätt" kille som sâ gott som aldrig "gnäller", och jag hoppas det hâller i sig , sâ än sâ länge är allt OK. Han har fâtt en gâstol sâ han ska kunna ta sig fram lite själv. Han är tung omkring 11 kg och jag har ont i rygg och höfter sâ det är lite jobbogt att bära. Kryper gör han inte, kan âla lite bakât. Vi fâr se hur det blir när magen kommer haha . Ja tänk vad tiden gâr, Erik är snart ett âr, stora karln som börjat gâ!. Alonso kan ocksâ gapa rejält men det gör han när han är glad. Tänder syns inte till men nu kan de komma dâ jag inte ammar längre. Hade tänk amma längre men sedan jag blev gravid sâ har Alonso tappart intresset för bröstmjölk och det verkar dom produktionen minskade snabbt. Läste senare att mjölken ändrar smak pga av graviditetshormonerna och att en del barn dâ helt enkelt inte gillar den och slutar amma. Hur gör ni andra? Ammar ni fortfarande?

• Tovaliten

Hej alla!

jag har läst här ett par dagar och hoppar gärna in i tråden. Jag, min man och vår dotter på 13 månader bor i Israel sedan ca 2 månader. Vi kommer stanna här ett år. Mannen jobbar, jag är "lyxhustru". Har en barnvakt som kommer några gånger i veckan så att jag får träna.

jag ammar faktiskt morgon och kväll fortfrande, men ska sluta... Just nu måste jag bara bestämma mig. Det har liksom blivit en del av morgon- och kvällsrutinen och är mest mysigt nu. Någon som har något tips hur man kan sluta?

• Schnuckums

Hej!
    Tittar in!
    Jag bor sen tre och halvt år tillbaks i staten Vermont i USA.
    Min make är amerikansk och vi har en dotte Matilda som den 23 april blir 1 år.

Jag önskar er alla en trevlig helg.
    Vi har haft en snöstorm så jag ska ut och skotta snö.
    Kram Bodil.

• MrsFreckles

Valkomna ska ni vara, ni nya utlandsmammor!

Granada - ja den har veckan for ett ar sedan gjorde jag mitt forsta UL, sa haftigt!

Varen har kommit till London efter en kall pask. M fyller 6 manader pa fredag, redan...vad tiden gar. Kommer ihag att nar jag traffade min kollegas 6-manaders nar M var nagon manad sa tyckte jag det var en jattebaby, kunde inte fatta att M skulle bli sa stor och ja, nu ar hon det och fortfarande en bebis..men ocksa en liten flicka med personlighet! Hon kan sitta sjalv nu i flera minuter men vanda pa sig ar inget for henne

Har nu registrerat M pa 3 dagis, vantelistor pa alla, billigast ar motsv ca 460 kr per dag Men det far ga, far ju spara in pa all lyx kannse det som. Trivs sa bra med att vara mammaledig, har traffat sa manga trevliga mammor ocksa. Fast ska nog bli lite kul att komma tillbaks till jobbet ocksa i aug/sept - har nu ansokt om deltid den forsta tiden och sk childcare vouchers (skatteavdrag for barnomsorg).

Lite kul, satt och fikade med nagra mammor idag och vid bordet bredvid satt en familj med ett barn. Vi borjade prata och sa kom det fram att pappan (britt) hade bott i Sverige i 8 ar och borjade prata svenska med mig, hans fru var portugis, men uppvaxt i Sau Paulo, precis som min man! Gillar sadana sammantraffanden och en av anledningarna jag gillar London sa mycket anda, alla dessa familjekonstellationer Har ocksa traffat en mamma som ar britt men med italiensk pappa, gift med en svensk med spanskt pabra!

Ha en fortsatt skon kvall!

• justlia

Hejhej

Jag skulle också vilja hoppa på den här tråden. Jag bor i Montreal, Kanada men min fransk-kanadensiska man och vår 9 månader gamla son Wilhelm som förhoppningsvis kommer bli 3 språkig.

Ska flyga till Sverige själv med Wilhelm om två veckor och jag ser inte fram emot det alls. Vi flög med honom när han var 4.5 månader och det var hemskt. Han skrek så mycket att han tappade rösten och vi fick ingen sömn alls och var som 3 zombies när vi kom fram. OCh den här gången är det bara jag och Wilhelm ingen pappa som kan ta över när tålamodet försvinner och tröttheten kommer över en.

Någon som har något bra tips?

• Granada

Välkomna alla nya!

Justlia: Har tyvärr inga tips. Ska själv resa om 1,5 vecka min nästan 9-mânaders men det är bara 4,5 timmar, lite skillnad

Har min mamma pâ besök sâ vi far runt hela dagarna och slösar MASSOR av pengar!! Konstigt, sâ fort man aviker frân vanlig vardag sâ bara ryker det pengar. Äta ute nân dag, en fika här en fika där, lite shopping och sâ var man pank. Skönt med sällskap men jag blir trött ocksâ av att aldrig ta det lugnt. Tur att jag inte är gravid-trött i alla fall. Har nu gâtt in i vecka 13 och ska pâ UL pâ fredag. Spännande och lite nervöst samtidigt förstâs.

• Granada

Välkomna alla nya!

Justlia: Har tyvärr inga tips. Ska själv resa om 1,5 vecka min nästan 9-mânaders men det är bara 4,5 timmar, lite skillnad

Har min mamma pâ besök sâ vi far runt hela dagarna och slösar MASSOR av pengar!! Konstigt, sâ fort man aviker frân vanlig vardag sâ bara ryker det pengar. Äta ute nân dag, en fika här en fika där, lite shopping och sâ var man pank. Skönt med sällskap men jag blir trött ocksâ av att aldrig ta det lugnt. Tur att jag inte är gravid-trött i alla fall. Har nu gâtt in i vecka 13 och ska pâ UL pâ fredag. Spännande och lite nervöst samtidigt förstâs.

Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd 2