• Sofiko

Alla utlandsföräldrars snacktråd 2

Hej alla utlandsföräldrar!

Nu är det dax for en ny tråd da den gamla "gick ut". Denna tråd ska vara för oss mammor (och pappor) som bor utanför Sveriges gränser där vi kan snacka om allt mellan himmel och jord! Skriv på!!

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m22488759.html
                                     www.familjeliv.se/Forum-3-45/m25824791.html

Kram

Sofia
    Stolt mamma till Erik 070513
  • Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd 2
  • Hëllef
    siesus skrev 2008-02-08 20:33:13 följande:
    petrusse:ja det låter ju mkt bättre.... Och det kan mkt väl tänkas att de ligger före i utvecklingen.(jag håller med om svenskarna är väldigt självgoda o lite smått hysteriska ibland...)Jag undrar oxå varför inga andra länder har bakåtvända stolar??Tyvärr går det inte i min bil, jag får hoppas att min e tillräcklig som den är. Tack för infon, det var intressant! :D

Ja man får ju köpa en stol efter de förutsättningar man har. Går det inte så går det inte  Vi har en kombi men jag tycker att bilen är förvånansvärt liten ändå och fruktar att det kommer bli väldigt trångt med en bakåtvänd stol. Men eftersom vi bilar långa sträckor på autobahn med jämna mellanrum vill jag inte ha något annat.

• Hëllef

Har bedrivit lite spaning på Internet och har hittat en bakåtvänd stol från Recaro. Modellen heter Polaric och finns att köpa här: www.babyparadies-shop.de/store/index.php Vet inte så mycket om märket i fråga men har för mig att jag har läst någonstans att det ska vara bra.

• MittAndraJag

Recaro har fått bra domar i olika tester. Vi har ett babyskydd från dem. Det är väldigt litet vet inte om det är genomgående för deras grejer? De tillverkar stolar för tävlingsbilar annars har jag för mig

• Hëllef

MittAndraJag: Hmm, då kanske det kan vara värt att köpa den stolen istället för att släpa med sig en från Sverige. Tack för infon!

• Chama

Tack, nu känner jag mig verkligen hemma!
    ,3+Vi köpte bakåtvänd stol i Sverige (det blev en BRIO) och tyckte ändå att det var svårt att ta beslut, det skulle passa barnet, oss och bilen. Inser nu hur lätt vi egentligen hade det, som kunde gå till närmaste barnbutik och välja bland 10-20 sorter. Jag har inte behövt kolla in utbudet här i Budapest, det finns många stolar, men jag undrar om någon är bakåtvänd.

Jag har gått med i SWEA (kolla in www.SWEA.org), som har en barngrupp här i Budapest, vi är 8 mammor som träffas varje tisdag tillsammans med barnen. Hade jag inte haft det nätverket hade tiden här kännts mycket tyngre tror jag. Förskolorna här är jättedyra, ca 8000 i månaden. Som tur är kommer min mans jobb att betala platsen. De internationella tar in barnen först från ca 2 års ålder, så först till hösten kan Emelie få en plats. Eftersom ungerska är ett så smalt språk funderar vi på antingen engelsk eller tysk förskola. Hur har ni andra tänkt?

Nu tänkte jag gå in på webbradion, snart är det Knattetimmen. Ha det så bra!

• MrsFreckles

Chama: ja har blir det engelskt eftersom vi bor har. svenskan far hon ju fran mig och portugisiska fran pappa.

• MittAndraJag

Hej Chama! Här blir det också den vanliga förskolan. Pappan är härifrån Här får man inte heller plats förän vid 2 år om det inte finns jättespeciella skäl.

• Malounis
    siesus

Det finns en spegel man kan köpa (iaf här i Sverige) att sätta på nackstödet i baksätet, så man ser barnet när det sitter bak i en bakåtvänd stol och man tittar i backspegeln.

Bor inte utomlands men kikade in i tråden ändå för jag var lite nyfiken på hur det är att bo utomlands
  • MrsFreckles

Tittar in har - har varit lugnt ett tag, hur ar det med alla utlandstjejer?

Vi borjade pa babymassage idag, far certifikat och allt, helt gratis genom motsv. BVC. Var jattemysigt! Insag ocksa nar det sjongs nagra barnramsor att jag ju inte kan dem engelska sa bra! Kandes lite konstigt. Har hemma sjunger vi till Astrid Lindgrens sanger samt Barnkammarboken men kommer snart borja pa sangstunder for barn och allt kommer ju vara pa engelska och jag kommer inte kunna sjunga med! Ska forsoka hitta en svensk grupp med, kanske genom kyrkan.

Sofiko - hur var Sverigeresan och din fodelsedag?

• YokohamaNr2

Hej tjejer,
    Tänkte höra om jag får hänga på tråden?

Jag bor i London med man (Engelsk) och son som är 14 månader, har bott här i 10 år nu och vi har precis köpt hus. Ni som bor i England kanske vet hur otroligt krångligt och jobbigt den processen är vi har hållt på sedan Augusti och fick äntligen flytta in i Fredags!!

Olympia - Jag kunde inte en endaste engelsk barnsång men jag började gå på en sångstund med sonen och jag lovar att det inte tog lång tid innan jag kunde de engelska också, dessutom kan du ju nynna med till Imse vimse och Bä bä vita lamm

Tänkte också fråga om knattetimmen på webradion som Chama nämnde, det låter ju jättekul, vilken kanal går det på?

Kallt och burrigt här idag, hoppas det blir vår snart

Kram alla utvandrare/invandrare

Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd 2