• Sofiko

Alla utlandsföräldrars snacktråd 2

Hej alla utlandsföräldrar!

Nu är det dax for en ny tråd da den gamla "gick ut". Denna tråd ska vara för oss mammor (och pappor) som bor utanför Sveriges gränser där vi kan snacka om allt mellan himmel och jord! Skriv på!!

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m22488759.html
                                     www.familjeliv.se/Forum-3-45/m25824791.html

Kram

Sofia
    Stolt mamma till Erik 070513
  • Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd 2
  • lottizm

grattis på 30-årsdagen sofiko

jag har också lite dåligt samvete för att vi bor så långt bort så att släkten i Sverige inte får träffa Guillermo. men sambons släkt bor i Ecuador och har aldrig träffat honom (och inte mig heller för den delen, fast det är väl inte lika intressant ), det är väl ännu värre.

jag känner mig också väldigt isolerad, känner ingen här, det blir ganska ensamt i längden. nu har vi bestämt att Guille ska vara hemma ett år till (tills han är 3) eftersom dagis är alldeles för dyrt för oss, så det är lång tid kvar med lekplatser dagarna i ända.. känns lite tråkigt, men man borde väl kanske ta sig i kragen och försöka ta kontakt lite mer.

kanske skulle ringa svenska konsulatet och höra om dom inte anordnar något nångång, man vet aldrig.

• MittAndraJag

Grattis Sofiko på födelsedagen! Nu har vi också börjat nedräkningen för Sverigeresan så smått.

Idag var jag på ambassaden och fixade pass till sonen. Vad kul det var! Har inte riktigt fattat vilken "ice breaker" det kan vara att ha barn innan. Ambassaderna brukar ju vara ganska opersonliga med skottsäkert glas och låsta slussar för att komma in och ut och så. Alla verkligen smälte när de fick se S och så glömde de mikrofonen på och höll på och skämta om att nu fick sekreteraren minsann pallra sig ut på andra sidan för att få S att titta in i kameran. (De har ju som ett fotobås nu för passen.) Sedan lyckades de få till en jättebra bild på andra försöket där S tittade rakt in i kameran och skrattade (!) och så var de tvungna att visa hur bra det blev för två andra ambassadtjänstemän De tyckte det var så kul att jag fick påminna dem om att jag nog skulle betala för passet.

Jag har nog också kännt mig lite isolerad ibland speciellt när jag slutade skolan och började jobba. Men det känns som om det släpper nu. Man blir ju väldigt bunden vid hemmet första månaderna. Nu har vi börjat på bebissim och det är ju så avslappnat och roligt och vi har fått jättebra kontakt med de andra föräldrarna där. Sedan har jag börjat träffa andra septembermammor från ett internetforum och även sambosarna till pojkvännens knasiga bilkompisar brukar träffas när killarna håller på och mekar och har sig. Jag är jätteglad för det för trots att jag bott här i 10 år har det mest blivit att jag träffat andra utlänningar. Jag har aldrig riktigt haft några inhemska kompisar förut som inte har varit min pojkväns kompisar från början!

• MrsFreckles

Sofiko: hoppas du far en fin 30-arsdag! min egen var ganska vild vill jag minnas men det var fore barn

MittAndraJag: roligt med besoket pa ambassaden! nar vi avr dar fick jag vacka Maya for att ta det dar kortet och hon var sa arg, ser ursur ut pa kortet, tror inte hon kommer gilla det nar hon ar 4 ar! Kul att fa lite fler sk inhemska kompisar. da jag pluggade i England 95/96 larde jag kanna en hel del engelsman och de ar dem jag fortfarande umgas med, kanner inte sa manga svenskar men det finns gott om dem har i London. Har traffat ett par genom FL sa det ar lite kul. Inte manga av mina nara kompisar dock som fatt barn och bor nara.

Min oro ar framst det hela med att vi bor har. Jag trivs ju bra, har ett kul jobb mm men samtidigt kanns det som allt ar sa dyrt har och livskvaliteten inte lika bra. Men sa ar ju min man inte svensk heller sa det ar inte bara att dra till Sverige.

Och sa far jag lite angest, speciellt efter att surfat pa FL om att de verkas sa manga som kan stanna hemma med barnen flera ar...att man inte skulle skaffat barn da man inte kan vara hemma typ...men sa ser det ju nastan bara ut i Sverige, fast far anda daligt samvete.

• lottizm

olimpia: jag känner nästan tvärtom, att vi är dåliga föräldrar som inte har råd att ha sonen på dagis! här är det lite sån mentalitet, iaf bland dom jag har pratat med, att det är synd om barn som inte får gå på dagis för dom lär sig inte lika mycket som andra barn och blir efter sen när dom börjar förskolan.

men nu är vi fattiga och eftersom jag pluggar på distans i 2,5 år till så får Guillermo stanna hemma med mig tills han blir 3 då det är gratis förskola.

• lottizm

olimpia: jag känner nästan tvärtom, att vi är dåliga föräldrar som inte har råd att ha sonen på dagis! här är det lite sån mentalitet, iaf bland dom jag har pratat med, att det är synd om barn som inte får gå på dagis för dom lär sig inte lika mycket som andra barn och blir efter sen när dom börjar förskolan.

men nu är vi fattiga och eftersom jag pluggar på distans i 2,5 år till så får Guillermo stanna hemma med mig tills han blir 3 då det är gratis förskola.

• siesus

hej,

nu satt jag o läste om bilbarnstolarna och fick genast lite ångest... Jag har ju faktiskt köpt en framåtvänd, utan att ha en tanke på det. Men jag tycker även det känns som om man har en bakåtvänd stol kan du ju inte se barnet alls om det sitter i baksätet??? (som den gör på min bil då vi inte kunde koppla ur airbagen.)

GRATTIS Sofiko och välkommen till tant-klubben (jag fyllde oxå 30 i januari...)

• lottizm

siesus: jag har en framåtvänd stol till sonen i Sverige, den är från 9-18kg och funkar jättebra, eftersom den är godkänd så borde den ju vara lika säker som en bakåtvänd.

• siesus

lottizm: skönt att höra, jag håller dessutom med dig, är den godkänd så bör det vara tillräckligt....

• Hëllef

Grattis Sofiko! Själv har jag ett par år kvar till 30

siesus och lottizm: Jag vet att bakåtvända stolar är svåra att få tag på om man inte bor i Sverige och man kanske inte har möjlighet att ta sig till Sverige för att köpa en. Jag vill inte predika eller ge dåligt samvete men om ni vill se en demonstration över skillnaden mellan framåtvända och bakåtvända stolar så kan ni klicka på den här länken http://www.folksam.se/testergodarad/barnet/sakerhetibilen/enfilmomhurduskyddardittbarn . Jag tycker normalt sett att vi svenskar är självgoda och tror att allt vi gör är "rätt" men i det här fallet så kan jag inte riktigt förstå att det är så ovanligt med bakåtvända stolar i resten av världen.

• siesus

petrusse:
    ja det låter ju mkt bättre.... Och det kan mkt väl tänkas att de ligger före i utvecklingen.(jag håller med om svenskarna är väldigt självgoda o lite smått hysteriska ibland...)
    Jag undrar oxå varför inga andra länder har bakåtvända stolar??

Tyvärr går det inte i min bil, jag får hoppas att min e tillräcklig som den är. Tack för infon, det var intressant! :D

Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd 2