• Sofiko

Alla utlandsföräldrars snacktråd 2

Hej alla utlandsföräldrar!

Nu är det dax for en ny tråd da den gamla "gick ut". Denna tråd ska vara för oss mammor (och pappor) som bor utanför Sveriges gränser där vi kan snacka om allt mellan himmel och jord! Skriv på!!

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m22488759.html
                                     www.familjeliv.se/Forum-3-45/m25824791.html

Kram

Sofia
    Stolt mamma till Erik 070513
  • Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd 2
  • YokohamaNr2

Glömde förresten Olimpia att Svenska kyrkan i Marylebone har sångstund på tisdagar, 13-15 tror jag det är, tror att sjömanskyrkan har det också men vet inte vilken dag

Kram

• MrsFreckles
    YokohamaNr2 skrev 2008-02-20 16:10:03 följande:
    Glömde förresten Olimpia att Svenska kyrkan i Marylebone har sångstund på tisdagar, 13-15 tror jag det är, tror att sjömanskyrkan har det också men vet inte vilken dagKram
    Valkommen! Tack for tipset! Ska forsoka masa mig dit, sa jobbigt med vagn pa tag/t-bana
  • YokohamaNr2

Ja visst är det, har bara varit två gånger själv men det var riktigt trevligt faktiskt!

• Hëllef

Igår var vi och tittade på ett dagis. Det var helt ok - inte som i Sverige förstås men bra för att vara här. Till skillnad från många andra dagis har det en trädgård och barnen är ute mycket. Dessutom serveras inga kakor eller dylikt. Men vad dyrt det är! Usch, jag tycker det här är så svårt. Jag skulle väldigt gärna vilja börja jobba så småningom men vill inte att hon ska behöva gå så långa dagar på dagis. Samtidigt tror jag att hon skulle behöva lite stimulans och skulle så gärna vilja att hon kunde gå på dagis bara ett par timmar kanske två-tre ggr i veckan. Till hösten fanns det dock bara heltidsplatser och, nej, det känns inte bra. Vet inte hur jag ska vända eller vrida mig för hur jag än gör blir det fel. Gaaaah!

• MrsFreckles
    Hëllef skrev 2008-02-20 20:52:36 följande:
    Igår var vi och tittade på ett dagis. Det var helt ok - inte som i Sverige förstås men bra för att vara här. Till skillnad från många andra dagis har det en trädgård och barnen är ute mycket. Dessutom serveras inga kakor eller dylikt. Men vad dyrt det är! Usch, jag tycker det här är så svårt. Jag skulle väldigt gärna vilja börja jobba så småningom men vill inte att hon ska behöva gå så långa dagar på dagis. Samtidigt tror jag att hon skulle behöva lite stimulans och skulle så gärna vilja att hon kunde gå på dagis bara ett par timmar kanske två-tre ggr i veckan. Till hösten fanns det dock bara heltidsplatser och, nej, det känns inte bra. Vet inte hur jag ska vända eller vrida mig för hur jag än gör blir det fel. Gaaaah!
    Samma dilemma som vi har da! Inte an dock, vi ha ju en 5-6 manader kvar fast man maste ju bestamma sig innan dess.
  • lottizm

petrusse: vi hade samma dilemma för ett tag sen, fast dom dagisen vi var och tittade på såg ganska otrevliga ut, här får barnen nästan inte gå ut alls, på sin höjd på en liten asfalterad innegård. dyrt är det också, och långa dagar hade det blivit så vi bestämde faktiskt att det inte blir något dagis till hösten utan vi väntar till nästa höst när sonen är 3 och får börja förskolan (=gratis!). jag pluggar på distans nu och det går (med nöd och näppe) att klara av det med sonen hemma, så vi fortsätter så, det känns ändå bäst.

hur som helst, jag vet hur svårt det är! jag funderar fortfarande på det, men nu finns det inga dagisplatser kvar till hösten så det är för sent.

• Sofiko

Yokohama: Valkommen! Klart du ska hanga har med oss andra utlandsmammor!

Tack alla for gratulationerna! Det varmde!

Olimpia: Sverigeresan var bra forutom att Erik fick tredagarsfeber, borjade mat och flaskvagra samt att vi fick aka hem en dag senare p.g.a strejk har i Grekland (da aven flygplatse) . Skamt o sido sa var det en fantastisk fodelsedag med familj och vanner. Kunde inte bli battre aven om det blev ganska tidigt, 2.30 masade vi oss hem till mamma (hade festen hos min morbror). Det gick jattebra att ha Erik dar. Han sov sa gott i rummet intill.

Vi har haft sno har i Athen i 3 dagar nu! Fantastiskt! Nu borjar det tyvar smalta bort, men Erik fick sin dos av vintervader. Det komiska ar att sno har innebar inte bara snobollskrig och pulkaakning utan trafikkaos, stangda skolor och jobbvagran (de flesta foretag fick stanga pa mandagen da de anstallda vagrade ga ut genom dorren). Jag behover val inte tala om att Erik var den enda bebisen ute i snon?

Stolt mamma till Erik 070513
  • YokohamaNr2

Sofiko -

Det är ungefär som här i London, lite snö så stannar allt vi har faktiskt inte haft någon snö denna vinter bara frost och råkallt!

Angående dagis så började Alfie hos dagmamma i Januari, jag har börjat jobba 3 dagar i veckan och det har funkat jättebra faktiskt. Jag kollade dagis också men kände att dagmamma är lite mer flexibelt och det hade jag nog rätt i, hon är jättegullig och har några andra barn också så Alfie får verkligen leka av sig. Så fort han började där så började han gå också!

Dagmamma är dock lika dyrt som dagis så min lön täcker typ bara barnomsorgen, riktigt trist ....

• MrsFreckles

Yokohama: Kul att din lille trivs! Hade tankt fraga dig hur du gjort med barnomsorg. hade ocksa tankt dagmamma men sa undrar jag hur dem gor om dem blir sjuka osv. Pa dagis kan dem ju ersatta personal osv. men for en som sjalv inte gick pa dagis kanns dagmamma bra bara man far tag pa en som har samma ideer om barnuppfostran. Svart det dar, och attans DYRT!

Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd 2