• Sofiko

Alla utlandsföräldrars snacktråd 2

Hej alla utlandsföräldrar!

Nu är det dax for en ny tråd da den gamla "gick ut". Denna tråd ska vara för oss mammor (och pappor) som bor utanför Sveriges gränser där vi kan snacka om allt mellan himmel och jord! Skriv på!!

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m22488759.html
                                     www.familjeliv.se/Forum-3-45/m25824791.html

Kram

Sofia
    Stolt mamma till Erik 070513
  • Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd 2
  • MrsFreckles

Chama/3 barn i familjen - välkomna! Både Budapest och Bulgarien låter spännande!

lottizm: din resa låter lite jobbig, hoppas allt går bra, du kan säkert be om lite bärhjälp! är också lite nervös då jag ska flyga hem själv men det är ju inga byten i alla fall.

petrusse: åker också med käre gamla Ryan Spyan ja man kan se att din tjej har glimten i ögat! väldigt fina blå ögon, är pappan svensk också?

Sofiko: tror att Erik är en riktigt charmkille!? och ett litet bustroll kanske? och jättego! har jag rätt?

• Anouschka

Hejsan!
    Jag bor i Winterthur, utanför Zurich sedan ett par år tillbaka med min schweiziske sambo som jag träffade i Ryssland och sedan bodde ihop med i USA och Tajikistan i några år innan vi bosatte oss här i Schweiz (internationellt värre). I november 2006 föddes vår dotter, Siri - världens sötaste busunge

Hälsningar,
    Anna

• Hëllef

Olimpia: Jepp, pappan är svensk också. Vi är båda stolta smålänningar så Ebba är egentligen en liten bonnjänta  Håller på att leta upp ett bra dagis nu så hon får chansen att lära sig något annat språk än svenska. Tänk om man hade fått den chansen när man var liten! Hur har ni det, är din man svensk? Känns som de flesta här i tråden är av olika nationaliteter.

Anouschka: Välkommen! Wow, nu börjar vi snacka exotiskt. Tajikistan, hur är det att bo där?

• Hëllef

Hur är det med dagis hos er andra förresten? Här finns det både privata och kommunala och det är dyrt. Det finns de som lämnar sina barn redan när de är tre månader men de flesta barn börjar när de är runt 8-9 månader (perfekt, mitt i separationsfasen). Tänkte eventuellt försöka få plats framåt hösten så Ebba får träffa andra barn och leka av sig några timmar om dagen.

• Granada

Chama och 3 barn i familjen: Välkomna och tack för svar Chama.

Sofiko: Erik ser ut att var en som skrattar mest hela tiden men jag vet att du sagt att han är ganska "krävande" utan negativ klang. Kanske han har tvära kast som Alonso, ena stunden allt toppen för att helt plötsligt vända till botten? Fast för det mesta är han superglad och nöjd Alonso.

Alonso har dragit pâ sig en förkylning och tycker att allt är eländes elände. Inte sâ mycket sömn för min del, nu när Alonso äntligen hade börjat kunna sova mellan 4-5 timmar i taget under natten. Han var förkyld för en mânad sedan men det gick snabbt över sâ jag hoppas pâ samma den här gângen.

• MrsFreckles

Välkommen Anouschka!

Petrusse: ja min tjej ar hälften ölanning och hälften portugis! så här blir det tre språk!

Angående dagis mm, det är svindyrt i London fast finns en del kommunalt och ska kolla upp vad det kostar. Lutar mer åt dagmamma. OM jag får ett nytt jobb, mitt CV håller på att cirkulera lite, och med en bättre lön så kanske min man kan ta tjänstledigt och vara hemma ett tag - här finns ju ingen pappaledighet/delad föräldrapeng. Vill inte alls börja jobba i augusti som det känns nu, usch, vill inte lämna bort mitt lilla troll. Jag som trodde det skulle vara så jobbigt att gå hemma

Måste bara säga att ibland när man läser i trådar här på FL så slår det mig att svenskar har det sååå bra vad det gäller barnomsorg mm och ÄNDÅ klagas det! Och då bor vi knappast i ett u-land...

• Sofiko

Kul med era gissningar: Ja, charmig ar han allt! Kan vekligen se honom som flortig nar han blir aldre, haha! Go ar han oxa da han vill kramas och "pussas" hela tiden. Som Granada sager sa ar han lite "kravande" da han vill ha standig uppmarksamhet. Han gillar inte att leka sjalv utan vill leka ihop med nagon hela tiden. Ar han i gastolen sa springer han runt ett tag men kommer sedan till mig och lamnarinte min sida . Kul vad man kans efran en bild!

Vad gor era bebisar just nu gallande utveckling? Erik kryper inte an men forsoker ala lite. Han gillar att ga nar man haller handerna eller sta vid soffan och leka med leksakerna, sa kanske hoppar han over krypningen. Han vill val se allt, helt enkelt. Jag tror att han sager sitt forsta ord: hej! Han har i en veckas tid sagt hej varje gang man sager det nar man kommer in i ett rum eller nar han sjalv kommer till oss i gastolen. Eftersom det alltid ar vid ratt tillfalle sa tror jag han sager det med "flit".

Petrusse: Gallande barnomsorg sa ar den komunala forskolan inte sa dyr har ca 100 Euro i manaden och privat nagot dyrare, kanske 300 Euro/manad. Har kan man oxa lamna barnet fran 3 manader, men de flesta tar barn fran 9 manader. Vi har inte bestamt oss annu vilket dagis vi ska valja. Jag skulle vilja att han gick pa ett internationellt dagis med engelska som sprak, men det blir nog for manga sprak for honom da. Jag tror jag ska borja jobba deltid som freelansare om ca 4 manader sa Erik bara behover vara dar ca 4 tim per dag, sen sa har svarmor lovat att ta hand om honom nagra timmar per dag sa han inte behover ga hela dagar de forsta 2 aren.

Stolt mamma till Erik 070513
  • Hëllef

Olimpia: Hälften ölänning och hälften portugis låter ju som en strålande kombination! Dagmamma hade varit toppen men det verkar inte så vanligt här (vad jag vet iaf). Om jag får komma tillbaka till mitt gamla jobb i höst skulle jag vilja kombinera halvdagar på dagis med en barnflicka. Allra helst skulle jag vilja jobba halvtid men jag känner att jag inte riktigt kan kräva det om jag får komma tillbaka till jobbet. Här kan pappan vara föräldraledig men reglerna är snåriga och i vårt fall skulle det inte gå p.g.a. att jag inte hade fast jobb innan jag gick på mammaledighet. Dessutom skulle vi inte ha råd då det är väldigt stor skillnad på våra löner. Jättetrist men tyvärr inget att göra något åt.

Sofiko: Det är svårt det där med språken. Har hittat ett dagis här där man får välja så antagligen blir det tyska eller franska. Luxemburgska och svenska känns ju inte som någon internationellt fördelaktig kombination Vad skönt att ha svärföräldrarna i närheten så att det finns någon som kan ta hand om Erik några timmar då och då. Det är den stora nackdelen för oss med att bo här. Vi har många vänner som kan vara barnvakt på kvällstid men på dagarna jobbar ju alla.

När det gäller utveckling så har Ebba precis börjat kunna sitta utan stöd lite längre än 2 sekunder åt gången. Åla har hon försökt ett tag men hon har inte kommit underfund med att hon måste använda både armar och ben för att ta sig framåt. Hon är väldigt snacksalig men inga ord ännu såklart. Det har börjat komma något som liknar bababa. Försöker prata och sjunga mycket för att hon inte ska bli som jag som bara sa några enstaka ord fram till två års ålder

• MittAndraJag

Hej på er! Nu har jag också hittat nya tråden.

Här är föräldraledigeheten bara 9 månader men samtidigt är det helt omöjligt att få dagisplats före 1,5 års ålder ungefär. Så jag hade också gillat det svenska systemet Nu sprider jag ut mina 6 månader på 9 månader och får en kassare ersättning och sedan är sambon hemma i 3 månader + semestern. Efter det får vi pussla lite. Jag kan gå ner på deltid om jag vill och sambon har ganska fria händer när det gäller arbetstiderna. Det funkar ju men det hade ju varit bättre ekonomiskt om man hade kunnat vara föräldraledig hela tiden.

Vi skall åka till Sverige i mars jså jag har också börjat fundera över hur jag skall göra när jag flyger ensam Har bokat oss med ett riktigt flygbolag så jag hoppas det inte är fullt på planet!

• MrsFreckles

Ang. utveckling så har Maya verkligen börjat "prata" de senaste dagarna, måste vara öländskan... Små ljusa skrik av glädje, låter så härligt, just nu ialla fall...

Vi pratade med pappa över Skypen i torsdags och hon måste ha känt igen både röst och utseende för som hon hoppade och skrek av skratt i mitt knä, sååå gulligt och pappa blev så glad!

Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd 2