• Sofiko

Alla utlandsföräldrars snacktråd 2

Hej alla utlandsföräldrar!

Nu är det dax for en ny tråd da den gamla "gick ut". Denna tråd ska vara för oss mammor (och pappor) som bor utanför Sveriges gränser där vi kan snacka om allt mellan himmel och jord! Skriv på!!

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m22488759.html
                                     www.familjeliv.se/Forum-3-45/m25824791.html

Kram

Sofia
    Stolt mamma till Erik 070513
  • Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd 2
  • memba

Guu va jag har varit inaktiv här .. Hoppas ni alla har det bra, vart ni än befinner er! Här på mallorca skiner solen idag

• Granada

Ang förskola. Här är är det svârt att fâ "kommunal" plats och privat är relativt dyrt. Men det värsta är att jag tycker att det är dâligt. Dâliga lokaler, fâ personal och att det inte finns möjlighet till inskolning utan man ska bara lämna sitt barn där till okända. Det är i princip förbjudet att att gâ in. Nej det blir nog inte förskola för Alonso...och om allt gâr bra med den överraskande graviditeten sâ lär jag väl fâ vara hemma ett tag till...

• lottizm

Granada: det var snabbt jobbat! grattis, va roligt jag tror jag har en onormal längtan efter en till bebis, men det är omöjligt nu så det är väl bara att vänta...

håller med om att privata dagis är dåliga här, vi blev lite chockade när vi var och tittade på 2st här, trodde inte att det var så illa, det brukar se så fint ut på utsidan.

• YokohamaNr2

Olimpia,
    Vår dagmamma har 'emergency cover' men du har en poäng där för hennes egen son blev faktiskt sjuk häromsistens och då kunde inte hennes ersättare ta Alfie så det var bara snällt att vara hemma. Dessutom så skulle det nog inte kännas så kul att lämna Alfie med en 'ny' dagmamma igen...

Det är ju som sagt att väga för och nackdelar, kolla vad du har för alternativ i närheten både dagmammor och dagis, vissa populära dagis och dagmamnmor har ju inte plats heller. Gå sedan på besök och sen är det nog bara att gå på magkänslan.

Usch detta verkar ju vara ett stort problem överallt förutom i Sverige

Lycka till alla som letar dagis!

• YokohamaNr2

Hoppsan missade visst att gratta Granada! GRATTIS jag börjar känna mig rejält sugen på ett syskon nu så blir verkligen avis

• memba
    Granada skrev 2008-02-21 12:49:04 följande:
    ooooopsssss!!!! har precis plussat!!!!
    Va? Ska du ha en bebis till ?!!! Jisses Grattis
  • memba

Vi har ett dagis här i by, 5 minuters gångavstånd, jättegulliga tjejer, mer än så vet jag inte .. Kevin kan få börja när han vill, men jag vill gärna att han blir 1 år först, men man märker att han gillar att vara med andra barn ..
    Inte så jättedyrt här, 120 utan mat och 210 med mat eller ngt liknande, dock dumma öppettider, 8-17, då måste man ju nästan se till och hitta kontorsjobb eller halvtid ...

Jag vill oxå ha fler barn, men jag vill flytta till Sverige först och det vill inte sambon - så knasig sits!!! Annars hade jag kunnat börjat jobba på det redan nu ... Känns nästan bättre att klämma ut ett par stycken nu på en gång, medans magen ändå hänger ..

• Hëllef

Där ser man, jag är inte ensam om dagisdilemmat. Tänk om man hade kunnat se in i framtiden. Jag har ju ingen aning om när jag kommer få jobb vilket rimmar ganska illa med det faktum att man måste boka en dagisplats mer än ett halvår i förväg. Vi diskuterade det igår kväll och kom fram till att vi ska avvakta och eventuellt se om det finns något annat dagis som har halvtidsplatser till hösten. Jag känner att även om jag inte börjar jobba så skulle jag vilja göra något för min egen del - kanske plugga franska.

lottizm: Plugga på distans - intressant! Det kanske skulle vara något för mig Skulle kunna plugga hela livet, det finns så mycket spännande man kan läsa.

Granada: Grattis!! Ena dagen vill jag också ha en liten till, men nästa vill jag vänta ett par år.

Yokohama: Glömde bort igår, välkommen! Dagmamma, vad bra det verkar. Tror dock inte det är så vanligt här. Börjar förstå varför det är så många som har au pair ...

Förresten, Ebba har lärt sig åla!

• Sofiko

Grattis Granada! Kul for Alonso med ett syskon sa nara i aldern.

Petrusse: Vad kul att Ebba alar! Jag tror nu att Erik kommer hoppa over biten med alning (alar korta strackor men ger upp) och krypning och ga direkt pa gangen. Han gar jattebra nar man haller honom i handerna och nar han dragit sig upp med hjalp av en stol eller soffa kan han sta och halla i sig med en hand. Han lir modigare for varje dag sa om 1-2 manader tror jag han gar, men man vet aldrig!

Stolt mamma till Erik 070513
Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd 2