Åhh vad kul att det börjar komma lite frågor, jag ska genast svar på dem så gott jag kan.Tack!
Svar till dig Emmchen:
1.Hur talade dina föräldrar med dig om att du är adopterad?
Svar: jag har liksom alltid vetat det eller jag har inte vetat något annat. Jag har äldre kusiner som oxå är adopterade från andra länder samt en lillebror så jag har träffat många adopterade i min uppväxt och i mitt liv. Sedan så har mina föräldar pratat mycket om Indien. Min pappa reste dit när jag var något år för att kunna svar på några frågor som jag skulle ställa i framtiden. Så vi tittade på många bilder mm. Men en period i tonåren ville jag inte kännas vid att jag var adopterad och vill var precis som alla andra bleka svenska ..hiiii skämt och sido, alla vill väl känna att de hör ihop med någon och smälter in och jag hörde inte ihop med någon alls just den tiden.
2. Hur förhöll de sig till Indien? Dvs talade de mycket om landet och visade bilder och så?
Svar: De pratade öppet om hur jag kom till dem med flyg. Hur de hade längtat så efter ett barn och att jag var väldigt speciell för dem och väldigt efterlängtat. Vi pratade om Indien som om det vore "mitt" andra land. Vi hade indiska kokböcker, mamma lagade ibland indiskmat, vi såg på bilder, läste böcker osv.
3. Var det första gången du åkte till Indien när du var 22-23 år? Och var det en lagom ålder att göra en återresa?
Svar: Ja, det var första gången som jag reste tillbaka igen. Vi hade fått förfrågan om vi ville följa med en familj då jag var 10 år men då tyckte mina föräldrar jag inte var redo, och det är jag väldigt glad för idag att vi inte reste då.
Som vuxen hade jag skaffat mig ett eget liv med pojkvän, en lägenhet, hade jobb mm och jag för att gå vidare med mitt liv tycket jag att resan till Indien skulle vara viktig, en pusselbit i mitt livspussel liksom. Det kändes viktigt att få resa dit igen för att få se "mitt" land, känna dofterna, smakerna, se alla fina mäniskor, fattigdomen, de rika allt ville jag se innan jag själv var redo att gifta mig och skaffa barn. ( min pojkvän som reste med mig då är nu min älskade man och pappa till mina två pojkar)
4.Har dina föräldrar talat med dig om sina motiv till adoptionen?
Svar: yes, de har inte hållt något hemligt för mig och min bror, allt har varit öppet och fint.
5. Vad tycker du om adoption generellt idag?
Svar: har faktiskt inte tänkt något på just denna frågan, får återkomma.
Hoppas detta gav dig lite mera om vad jag upplevt.