• veronicaq

Jag gör världens bästa gärning!

hejsan!!
    måste bara få "skryta".. jag är så glad på mej själv!

Min mama 44år och hennes kille ska få hjälp av mej!

idag var vi i finland på AVA-klinik...
    fick all info o när vi ska starta osv..

jag är så glad/stolt/younameit för att jag gör denna sak!

Det finaste man kan ge någon, ger JAG!!
    Lilla jag men vad gör man inte för sin mamma som man älskar mest i världen och som alltid ställt upp 110% i alla lägen!!

Äntligen har ja fått berättat för "nån"...
    tack för mej!

23/7 kom min lilla Tiger!!
  • Svar på tråden Jag gör världens bästa gärning!
  • snöstjärna71

Det är absolut en jättefin gåva du ger! Äggdonatorer är värda sin vikt i guld, deras gåvor har gjort att många människor kunnat gå från djupaste förtvivlan till största lycka.

Men jag blir lite förbryllad över ert upplägg faktiskt. För din mamma ska alltså föda sitt eget barnbarn? Din sons moster/morbror är alltså egentligen hans eget halvsyskon? Och du ska ha barn med din mammas nya kille? Jag trodde inte man fick göra så, för det måste ju finnas en del risker för förvecklingar för alla inblandade (dig, din mamma, hennes kille och så barnet förstås....).

• veronicaq
    snöstjärna71 skrev 2008-01-29 20:15:38 följande:
    Det är absolut en jättefin gåva du ger! Äggdonatorer är värda sin vikt i guld, deras gåvor har gjort att många människor kunnat gå från djupaste förtvivlan till största lycka.Men jag blir lite förbryllad över ert upplägg faktiskt. För din mamma ska alltså föda sitt eget barnbarn? Din sons moster/morbror är alltså egentligen hans eget halvsyskon? Och du ska ha barn med din mammas nya kille? Jag trodde inte man fick göra så, för det måste ju finnas en del risker för förvecklingar för alla inblandade (dig, din mamma, hennes kille och så barnet förstås....).
    genetiskt ja.. Känslomässigt NEJ

ja kan ju säga att de här har pratats om LÄNGE och MYCKET...
    de görs inte i sverige som du ser ovan utan utomlands.. alltså privat...

och jag kommer göra det senare här i sverige,, till sjukhusen/svenska kvinnor!

Tack för alla positiva o glada inlägg!!!
  • magikatt
    snöstjärna71 skrev 2008-01-29 20:15:38 följande:
    Men jag blir lite förbryllad över ert upplägg faktiskt. För din mamma ska alltså föda sitt eget barnbarn? Din sons moster/morbror är alltså egentligen hans eget halvsyskon? Och du ska ha barn med din mammas nya kille? Jag trodde inte man fick göra så, för det måste ju finnas en del risker för förvecklingar för alla inblandade (dig, din mamma, hennes kille och så barnet förstås....).
    Precis så funderade jag också.
    Men nu fick vi ju det förklarat.
  • Primrose

Man får inte glömma att barnet kommer att vara mammans och hennes killes - inte TS. Eftersom det är mamman som bär barnet kommer hennes kropp att påverka barnets utveckling - inte TS. Hjärnans storlek t ex bestäms av den som bär barnet, inte av den som donerar ägget. Det är ju inte så att TS och hennes "styvfar" "får barn tillsammans". Det är några celler som blandas och sedan är resten upp till mammans kropp att ta hand om, nära och föda. Det är en jättefin sak du gör för din mamma och du kommer att få ett litet sladdsyskon!Skrattande

Jag har en engelsk väninna vars syster donerade ägg till henne.

• Raspberry81

Precis! Och donatorn och mottagaren har säkerligen redan analyserat sig igenom allt detdär. Det sker mycket funderande vad gäller äggdonationer och spermadonationer. Det är inget beslut man bara tar.

Du är en tillgång i det annars så donationsfattiga sverige!! Jag kan inte med ord beskriva hur tacksam jag är för människor som Du!

Primrose skrev 2008-01-30 13:43:53 följande:
    Man får inte glömma att barnet kommer att vara mammans och hennes killes - inte TS. Eftersom det är mamman som bär barnet kommer hennes kropp att påverka barnets utveckling - inte TS. Hjärnans storlek t ex bestäms av den som bär barnet, inte av den som donerar ägget. Det är ju inte så att TS och hennes "styvfar" "får barn tillsammans". Det är några celler som blandas och sedan är resten upp till mammans kropp att ta hand om, nära och föda. Det är en jättefin sak du gör för din mamma och du kommer att få ett litet sladdsyskon!Jag har en engelsk väninna vars syster donerade ägg till henne.
  • veronicaq
    Man får inte glömma att barnet kommer att vara mammans och hennes killes - inte TS. Eftersom det är mamman som bär barnet kommer hennes kropp att påverka barnets utveckling - inte TS. Hjärnans storlek t ex bestäms av den som bär barnet, inte av den som donerar ägget. Det är ju inte så att TS och hennes "styvfar" "får barn tillsammans". Det är några celler som blandas och sedan är resten upp till mammans kropp att ta hand om, nära och föda. Det är en jättefin sak du gör för din mamma och du kommer att få ett litet sladdsyskon!Jag har en engelsk väninna vars syster donerade ägg till henne.
    bra förklarat
    tack
    Raspberry81 skrev 2008-01-30 14:31:38 följande:
    Precis! Och donatorn och mottagaren har säkerligen redan analyserat sig igenom allt detdär. Det sker mycket funderande vad gäller äggdonationer och spermadonationer. Det är inget beslut man bara tar. Du är en tillgång i det annars så donationsfattiga sverige!! Jag kan inte med ord beskriva hur tacksam jag är för människor som Du!
    exakt.. det är ju inge impulsgrej direkt

jag ska senare donera till "sveriges kvinnor" tänker alltid, "tänk om ja va den som behövde,hur kan man itne vilja hjälpa!"
  • xanni

Bra jobbat TS, du är modig! All heder till till dig!

• Calylite
    veronicaq skrev 2008-01-30 16:00:06 följande:
    exakt.. det är ju inge impulsgrej direktjag ska senare donera till "sveriges kvinnor" tänker alltid, "tänk om ja va den som behövde,hur kan man itne vilja hjälpa!"
    Kanke man själv ska göra efter den här inspirationen du gett
    Ingen är så tom som den som är full av sig själv!
  • snöstjärna71
    Jag vill inte klanka ner på TS, det är ju jättefint det hon gör och jag tror säkert att alla inblandade (utom barnet av naturliga skäl) diskuterat igenom detta noga. Men jag tycker inte heller att det är konstigt om man höjer lite på ögonbrynen när man hör om nåt sånt här för lite utöver det vanliga i barnalstringsväg är det ju faktiskt.

Sen undrar jag var uppgiften om att storleken på barnets hjärna skulle bestämmas av bäraren, och inte av generna i ägget, kommer från. Om graviditeten är okomplicerad styr generna mycket mer än själva graviditeten vem barnet blir. Om graviditeten vore så viktig skulle ju pappans bidrag vara helt ointressant, det är ju bara lite gener i en spermie.

Sen tror jag absolut inte att gener har någon avgörande betydelse för vem som är ett barns mamma. Vid adoption delar man ju inte en enda liten gen med sitt barn, men nog blir man mamma och pappa ändå! I TS fall har man bestämt att bäraren blir mamma och då blir det säkert så. I fallet i artikeln nedan gör man som TS men där har man bestämt att det är "donatorn" som är mamma, och då är det så för dem.

www.aftonbladet.se/foraldrar/forlossning/article897559.ab
  • Ammi1970

Men surrogat mamma är inte lagligt i Sverige, så vad har vi för val vi som inte kan få egna barn då på "normal" väg???

Jag e STOLT över TS och alla andra som går genom detta för oss ofrivilligt barnlösa..... Och så grymt TACKSAM.....

Hur är ett liv utan en HEL familj (utan barn) ?
Svar på tråden Jag gör världens bästa gärning!