Primrose skrev 2008-01-30 13:43:53 följande:
Man får inte glömma att barnet kommer att vara mammans och hennes killes - inte TS. Eftersom det är mamman som bär barnet kommer hennes kropp att påverka barnets utveckling - inte TS. Hjärnans storlek t ex bestäms av den som bär barnet, inte av den som donerar ägget. Det är ju inte så att TS och hennes "styvfar" "får barn tillsammans". Det är några celler som blandas och sedan är resten upp till mammans kropp att ta hand om, nära och föda. Det är en jättefin sak du gör för din mamma och du kommer att få ett litet sladdsyskon!Jag har en engelsk väninna vars syster donerade ägg till henne.
Jag vill inte klanka ner på TS, det är ju jättefint det hon gör och jag tror säkert att alla inblandade (utom barnet av naturliga skäl) diskuterat igenom detta noga. Men jag tycker inte heller att det är konstigt om man höjer lite på ögonbrynen när man hör om nåt sånt här för lite utöver det vanliga i barnalstringsväg är det ju faktiskt.
Sen undrar jag var uppgiften om att storleken på barnets hjärna skulle bestämmas av bäraren, och inte av generna i ägget, kommer från. Om graviditeten är okomplicerad styr generna mycket mer än själva graviditeten vem barnet blir. Om graviditeten vore så viktig skulle ju pappans bidrag vara helt ointressant, det är ju bara lite gener i en spermie.
Sen tror jag absolut inte att gener har någon avgörande betydelse för vem som är ett barns mamma. Vid adoption delar man ju inte en enda liten gen med sitt barn, men nog blir man mamma och pappa ändå! I TS fall har man bestämt att bäraren blir mamma och då blir det säkert så. I fallet i artikeln nedan gör man som TS men där har man bestämt att det är "donatorn" som är mamma, och då är det så för dem.
www.aftonbladet.se/foraldrar/forlossning/article897559.ab