• veronicaq

Jag gör världens bästa gärning!

hejsan!!
    måste bara få "skryta".. jag är så glad på mej själv!

Min mama 44år och hennes kille ska få hjälp av mej!

idag var vi i finland på AVA-klinik...
    fick all info o när vi ska starta osv..

jag är så glad/stolt/younameit för att jag gör denna sak!

Det finaste man kan ge någon, ger JAG!!
    Lilla jag men vad gör man inte för sin mamma som man älskar mest i världen och som alltid ställt upp 110% i alla lägen!!

Äntligen har ja fått berättat för "nån"...
    tack för mej!

23/7 kom min lilla Tiger!!
  • Svar på tråden Jag gör världens bästa gärning!
  • Raspberry81

Procren sprutan man tar innan ÄD, som sänker östrogenet och sätter äggstockarna i vila på bara ett par dagar, gav mig en superond urinvägsinfektion. Det kan vara en bra sak att tänka på som mottagare (ni som donerar till ngn kan säga det till er mottagare). Slemhinnorna blir tydligen så torra att man åker på det direkt om man tex har sex. Sex=mkt bakterier har jag lärt mig. Men som Primrose skrev, efter nedreglering (även som mottagare) blir allt bättre när östrogenet höjs igen.

Primrose skrev 2008-03-06 12:19:21 följande:
    Vilken fantastisk person du är,du med, LisaCh! Du gör en god gärning för livet - bokstavligen!Grissvettningar och monsterhumör brukar man ha i samband med nedregleringen mest (dvs under sprayningen) det brukar gå över i och med att man börjar med sprutorna. veroniqac har ju sluppit nedregleringen (det är i stället hennes mamma som har gått igenom det).
  • Raspberry81

Fast jag redan är en klimakteriekossa har jag liv i mina äggstockar (konstigt nog, men det är ett helt annat kapitel) därför blev jag jättedeppig av sprutan när östrogenet sjönk så drastiskt. Kan säkert vara samma vid spray

• veronicaq

det gick bra! ökat dosen lite,, hade 8 blåsor.. så nu kör jag både Gonal-f och den spruton som hindrar ÄL.. 2 sprutor varje kväll
    ska på bytt VUK på måndag och kolla läget igen!

Primrose skrev 2008-03-07 14:19:11 följande:
    Hur gick det i dag veroniqac, på VUL:et?
    23/7 kom min lilla Tiger!!
  • Primrose

Åtta blåsor - vad bra, det är ju nästan perfekt!! Man brukar säga att tio är det optimala. Många får färre och en del får många fler (vilket oftast inte är så bra pga överstimulering etc). Goda nyheter!Glad

Ha en skön och vilsam helg!

• Sleepingbeuty

Tydligen något som vill tystas ner! Eller?
    Du som skrev tråden..vi undrar hur du och ni mor resonerar.Det är ju klart intressant, men du tycker kanske inte att vi har med det att göra.I så fall så lägger inte jag mig i.Barara undrade då andra har tänkt tanken , men aldrig gjort det.

snöstjärna71 skrev 2008-03-07 11:24:14 följande:
    Det undrar jag också! Hur ni ser på detta ur barnets perspektiv? Hur kommer ni att göra om barnet t ex säger till din mamma "Du är inte min riktiga mamma!"? Hur skulle det i så fall kännas för dig, din mamma och hennes sambo? Även om ni är helt på det klara med ert upplägg nu är det inte alltid det resonemanget håller när något så stort händer som att ett barn på riktigt kommer in i bilden. Och det är inte alltid barn resonerar som man tycker att de borde.Hur ni kommer att göra när andra påpekar att barnet faktiskt rent genetiskt är ditt och din mammas sambos? För ute i stora vida världen är det inte säkert att omgivningen är lika lovordande som på ett ÄD-forum. Jag blev väldigt kritiskerad när jag tog upp sådana saker här tidigare, och det är möjligt att jag uttryckte mig klumpigt. Förhoppningsvis går allt jättebra men jag tycker i alla fall att det finns många potentiella "risker" och jag är nyfiken på hur ni resonerar kring detta.
  • Jag är Sma

När jag läste tråden från början tyckte jag att det var en märklig situation TS försatt sig i men sedan jag tänkt ett tag kom jag på att det kanske man skulle kunna säga om min situation också. Därför tar jag mig friheten att hoppa in i tråden då jag har tänkt en hel del kring en liknande frågeställning och gärna berättar hur jag har resonerat.

Min situation (för att ta det från början) är att jag har en genetisk sjukdom, sjukdomen påverkar inte mig men om den går i arv (50% risk) kan den bli mycket värre. Jag har därför valt att försöka få barn via ÄD. Nu väntar jag barn med hjälp av ägg från min syster.

För mig har det hela tiden varit självklart att det är min systers ägg jag ska använda, om det av någon orsak inte hade varit en möjlighet vet jag inte om jag hade valt Ä.D. Korsdonation har aldrig varit något alternativ för oss. Min syster är ju så nära mig genetiskt som det kan bli. Jag har också tänkt mycket på barnets perspektiv - jag kommer från första början berätta för barnet om dess genetiska ursprung och barnet kommer när han/hon vill kunna jämföra sig med min syster, ställa henne frågor etc och behöver aldrig fundera över sitt genetiska ursprung. På så vis tror jag att detta är bättre för alla inblandade än en okänd donator. Min syster har heller inte kunnat tänka sig att donera till någon annan kvinna - hon menar att hon då skulle grubbla över vad resultatet blev, om barnet skulle söka upp henne i framtiden och mycket annat. Jag förstår hennes resonemang fullt ut jag hade nog tänkt på samma sätt även om jag har den största respekt för det kvinnor som väljer att donera till någon okänd.

Om barnet någon gång skulle säga "du är inte min riktiga mamma" vet jag inte hur jag kommer att reagera. Inte särskilt annorlunda än om barnet varit adopterat eller tillkommit med hjälp av en okänd donator antar jag. Just nu är jag verkligen glad att jag inte är dess genetiska mamma - då hade barnet ju med stor sannolikhet varit allvarligt sjukt.

Hur människor utanför vår familj kommer att reagera på vårt arrangemang bekymrar mig inte. Om barnet när det blir större vill berätta för andra om hur det kommit till är en sak, men jag ser ingen anledning till att berätta för andra om detta. Ingen jag känner berättar exakt om hur det gick till då deras barm kom till - så varför skulle jag och min man göra det.

Jag fortsätter gärna att diskutera frågor av liknande karaktär. Jag tycker det är intressant med olika perspektiv och tror inte att det jag har valt är rätt för alla - men för mig känns det som det bästa valet just nu

snöstjärna71 skrev 2008-03-07 11:24:14 följande:
    Det undrar jag också! Hur ni ser på detta ur barnets perspektiv? Hur kommer ni att göra om barnet t ex säger till din mamma "Du är inte min riktiga mamma!"? Hur skulle det i så fall kännas för dig, din mamma och hennes sambo? Även om ni är helt på det klara med ert upplägg nu är det inte alltid det resonemanget håller när något så stort händer som att ett barn på riktigt kommer in i bilden. Och det är inte alltid barn resonerar som man tycker att de borde.Hur ni kommer att göra när andra påpekar att barnet faktiskt rent genetiskt är ditt och din mammas sambos? För ute i stora vida världen är det inte säkert att omgivningen är lika lovordande som på ett ÄD-forum. Jag blev väldigt kritiskerad när jag tog upp sådana saker här tidigare, och det är möjligt att jag uttryckte mig klumpigt. Förhoppningsvis går allt jättebra men jag tycker i alla fall att det finns många potentiella "risker" och jag är nyfiken på hur ni resonerar kring detta.
    [/citat]
    Sleepingbeuty skrev 2008-03-08 09:41:15 följande:
    [citat]
    Tydligen något som vill tystas ner! Eller?Du som skrev tråden..vi undrar hur du och ni mor resonerar.Det är ju klart intressant, men du tycker kanske inte att vi har med det att göra.I så fall så lägger inte jag mig i.Barara undrade då andra har tänkt tanken , men aldrig gjort det.
  • Längtansmamman

Intressant att läsa hur olika vi tänker och känner i så här djupa frågor som vem donatorn är, känd/okänd, blodsband eller ej.

Jag skulle aldrig vilja att min dotter donerade ägg åt mig (hon är vuxen nog att kunna göra det), men skulle kunna hantera tacksamhetsskulden och ta emot av min syster om hon hade varit ung nog och erbjudit sig (hon är lite för gammal nu).

Ens barn är ju något alldeles alldeles speciellt och jag skulle inte stå ut med att något slet på hennes kropp för min skull, bara p g a min egoistiska önskan efter fler barn.
    (Det finns trots allt risker kopplat till äggplock, har själv drabbats av en komplikation vid en av mina många IVF).

För mig vore det lika omöjligt som att välja mellan barn ungefär.

Men man har sin fulla rätt att tycka och känna olika.

Lycka till!

• Sleepingbeuty

Jag tycker ju att bandet med en syster är lättare att hantera än att hantera att ens egen mamma skulle föda mitt genetiska barn.
    SEdan har du ju också en sjukdom som du inte vill föra vidare och det är ju helt rätt.

Men ens relation med ens mor är ju så annorlunda än vad man har tillsina syskon t.e.x

Tror också det är lättare för barnet att hantera en syster än sin mammas dotter.

Du som har skrivit tråden.Hur har ni resonerat?

Du kanske inte ville att vi skulle undra utan bara gratta dig för att du gör världens bästa gärning ,som tråden har som rubrik.

• Primrose

Eftersom TS är mitt i behandlingen nu och ska på sitt andra VUL på måndag och ha ÄP några dagar senare, så kan man kanske förstå att hon har annat att tänka på just nu .... Hon och hennes mamma är nog mitt uppe i det rent fysiska de närmaste dagarna, skulle jag tro.

Vi har dock diskuterat den "etiska" litet grann  tidigare i tråden - även om kanske inte den här konkreta frågan kom upp då, jag kommer inte ihåg. Ni kan ju gå tillbaka och läsa så länge om ni vill.Glad

Svar på tråden Jag gör världens bästa gärning!