Primrose, jag försökte hitta referensen du hänvisade till om att det är "bäraren" mer än "äggdonatorn" som ger upphov till storleken på barnets hjärna, men det var lite svårt. Av det jag hittade verkade det dock vara något man bestämt i en domstol utan några bevis från naturvetenskaplig eller medicinsk forskning. Och det måste ju vara rätt svårt att få fram vetenskapliga bevis för hur det ligger till. Samma barn kan ju liksom inte ligga i två olika livmödrar. Man skulle iofs kunna sätta in två enäggstvillingar i två olika livmödrar och se hur hjärnorna utvecklas, men det är väl knappast etiskt. Det lite lustiga är att folk som använder surrogatmoder tycker det är självklart "deras" barn för det är ju deras ägg som bara vuxit nånannanstans, medan de som får barn genom ÄD tycker att det är "deras" barn för det har ju vuxit i dem, de fick ju bara hjälp med en liten äggcell. Jag lägger absolut ingen värdering i det, jag konstaterar bara att det funnits andra som haft samma upplägg som TS och hennes mor men där var det mamman som var surrogatmor medan dottern som stod för äggen räknades som mor till barnet som kom till på detta sätt.
Jag tycker det är fint att donera ägg för att hjälpa kvinnor i en ålder då man normalt är fertil men som inte kan få barn, t ex för att äggstockarna förstörts av cancerbehandling, förtidigt klimakterium osv. Men för den skull tycker jag inte man behöver vara odelat positiv till alla typer av konstellationer. Att förlänga den fertila perioden för någon som av helt naturliga åldersskäl inte kan få barn längre kan jag t ex vara mer skeptisk till. Och snurriga familjekonstellationer där ens mamma rent biologiskt är ens mormor ÄR kontroversiellt. Det måste man ju vara medveten om när man gör sådana här grejor. Vi kan ju inte veta hur ett barn ser på sin tillblivelse och man kan aldrig veta vad som händer inom en familj i framtiden i form av separationer osv, och hur det kan påverka relationer. Men TS och hennes mamma och mammans kille verkar ju ha diskuterat igenom detta noga och jag hoppas förstås att det går bra för barnet i framtiden.