• veronicaq

Jag gör världens bästa gärning!

hejsan!!
    måste bara få "skryta".. jag är så glad på mej själv!

Min mama 44år och hennes kille ska få hjälp av mej!

idag var vi i finland på AVA-klinik...
    fick all info o när vi ska starta osv..

jag är så glad/stolt/younameit för att jag gör denna sak!

Det finaste man kan ge någon, ger JAG!!
    Lilla jag men vad gör man inte för sin mamma som man älskar mest i världen och som alltid ställt upp 110% i alla lägen!!

Äntligen har ja fått berättat för "nån"...
    tack för mej!

23/7 kom min lilla Tiger!!
  • Svar på tråden Jag gör världens bästa gärning!
  • Primrose

Dollars matte: Att donera till sina syskon går bra - åtminstone i Storbritannen (och säkert i många andra länder). Jag har en väninna i London som fick ägg av sin syster. Tyvärr lyckades inte behandlingen.

• Dollars matte
    Primrose skrev 2008-02-22 14:33:50 följande:
    Dollars matte: Att donera till sina syskon går bra - åtminstone i Storbritannen (och säkert i många andra länder). Jag har en väninna i London som fick ägg av sin syster. Tyvärr lyckades inte behandlingen.
    Ja, att donera till sin syster är säkert okej. Men jag tror inte att man får donera till sin brors fru, som därmed ska befruktas av broderns spermier. Eller får man det?
  • Carmen80

Primrose;Höll med i allt du skrev där uppe..Det upplägget av alla släktrelationer som inte existerar var lite väl fördömande och att klanka ner..Upplevde det så med.

Härligt ts att du tänker och agerar det blir + på karmakontot!!!!!

Jag genomgår själv ivf och mina ägg är jättebra, tänkte donera dem när vi avklarat vårt faktiskt!!!!

• Guden Gute

Oj, kul ju!
    Men känns det inte lite konstigt att din mamma föder ditt biobarn och det blir ditt halvsyskon?

Jag är med dig alla dagar, intill tidens ände
  • snöstjärna71

Primrose, jag försökte hitta referensen du hänvisade till om att det är "bäraren" mer än "äggdonatorn" som ger upphov till storleken på barnets hjärna, men det var lite svårt. Av det jag hittade verkade det dock vara något man bestämt i en domstol utan några bevis från naturvetenskaplig eller medicinsk forskning. Och det måste ju vara rätt svårt att få fram vetenskapliga bevis för hur det ligger till. Samma barn kan ju liksom inte ligga i två olika livmödrar. Man skulle iofs kunna sätta in två enäggstvillingar i två olika livmödrar och se hur hjärnorna utvecklas, men det är väl knappast etiskt. Det lite lustiga är att folk som använder surrogatmoder tycker det är självklart "deras" barn för det är ju deras ägg som bara vuxit nånannanstans, medan de som får barn genom ÄD tycker att det är "deras" barn för det har ju vuxit i dem, de fick ju bara hjälp med en liten äggcell. Jag lägger absolut ingen värdering i det, jag konstaterar bara att det funnits andra som haft samma upplägg som TS och hennes mor men där var det mamman som var surrogatmor medan dottern som stod för äggen räknades som mor till barnet som kom till på detta sätt.

Jag tycker det är fint att donera ägg för att hjälpa kvinnor i en ålder då man normalt är fertil men som inte kan få barn, t ex för att äggstockarna förstörts av cancerbehandling, förtidigt klimakterium osv. Men för den skull tycker jag inte man behöver vara odelat positiv till alla typer av konstellationer. Att förlänga den fertila perioden för någon som av helt naturliga åldersskäl inte kan få barn längre kan jag t ex vara mer skeptisk till. Och snurriga familjekonstellationer där ens mamma rent biologiskt är ens mormor ÄR kontroversiellt. Det måste man ju vara medveten om när man gör sådana här grejor. Vi kan ju inte veta hur ett barn ser på sin tillblivelse och man kan aldrig veta vad som händer inom en familj i framtiden i form av separationer osv, och hur det kan påverka relationer. Men TS och hennes mamma och mammans kille verkar ju ha diskuterat igenom detta noga och jag hoppas förstås att det går bra för barnet i framtiden.

• Raspberry81

Jag tror inte heller man får det......)

Dollars matte skrev 2008-02-22 17:21:36 följande:

Ja, att donera till sin syster är säkert okej. Men jag tror inte att man får donera till sin brors fru, som därmed ska befruktas av broderns spermier. Eller får man det?
  • Primrose
    Dollars matte skrev 2008-02-22 17:21:36 följande:
    Dollars matte: Att donera till sina syskon går bra - åtminstone i Storbritannen (och säkert i många andra länder). Jag har en väninna i London som fick ägg av sin syster. Tyvärr lyckades inte behandlingen.Ja, att donera till sin syster är säkert okej. Men jag tror inte att man får donera till sin brors fru, som därmed ska befruktas av broderns spermier. Eller får man det?
    Jag vet inte hur det är med det. Troligen inte - därför att det helt enkelt blir för mycket av samma arvsanlag som därmed kan leta till fysiska "defekter". Det blir helt enkelt ett slags inavel.
  • Primrose

snöstjärna71: Självklart är det så att i den takt som genteknik och reproduktionsteknologier går framåt kan det vara svårt att hänga med i svängarna ibland och var en får bromsa in och tänka efter när de själva vill. Men forskningen kommer att fortsätta.

Vad gäller domstolsfallet - det är klart att de har haft medicinsk expertis i domstolen som har redogjort för det här med hjärnans storlek. Man kan ju inte bara "bestämma" i en domstol att det är så att storleken på hjärnan bestäms av surrogatmamman utan att experter har tillfrågats. Vad får dig att tro att det går till så inom rättsväsendet i USA? Det är nog inte så svårt att få fram vetenskapliga bevis på hur hjärnans storlek och form påverkas av bäraren. Genom djurförsök till exempel. Människor och apor sägs dela 96% av sin DNA. Apor har klonats för experiment. Olika surrogatapmammor bär på varsitt klonapfoster - imagine the rest.

En god gärning, Carmen! Skrattande Hur mår du annars - vi kämpade ju på med våra IVF:er i julas. Och nu är det nya friska tag, eller?!

• Primrose

Carmen: Jag läste just i en annan tråd att du ruvar och har testdag på torsdag! Lycka till!
    Jag har BIM på fredag.

TS: förlåt litet OT.Generad

• Carmen80

Tack Primrose!!!!Hoppas hoppas!!!Hur går allt för er?Kan ju mejla svaret?Lite ot, sorry......

Primrose skrev 2008-02-22 22:54:05 följande:
    Carmen: Jag läste just i en annan tråd att du ruvar och har testdag på torsdag! Lycka till!Jag har BIM på fredag.TS: förlåt litet OT.
Svar på tråden Jag gör världens bästa gärning!