• Lindchen

Dyrt att äta nyttigt!

Vi är en familj på två vuxna, två barn och en katt. Vi sätter av 4000:- varje månad till mat, hygien och hushåll.

Har länge försökt att äta nyttigt, dvs mycket sallad och grönsaker, bra kött och inga hel- eller halvfabrikat, men det är så dyrt! 4000:- räcker knappt till per månad.

Hur gör ni andra?

Ps. Ska kanske tillägga att vi har blöjbarn och att lilkillen äter några burkar mat i veckan...

• Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!
  • sniwa

Chips är ju potatis = stärkelse = kolhydrater
    Havregryn = säd = kohydrater

Kolhydrater är kolhydrater, men det är bättre med havregryn eftersom de höjer inte blodsockret lika snabbt, men det höjs likväl.

Ju mer maten är förädlad, desto onyttigare är den. Vi har ju samma genuppsättning som i tidernas begynnelse och jag tror knappast att de åt pasta, chips, margarin t ex. på den tiden.

Jag vet inte om det finns nåt sånt test

Mint skrev 2008-02-04 14:09:58 följande:
    Definiera "bös".Finns det ingen urskiljning? Gör ni kolhydratfobiker ingen som helst skillnad på chips och havregryn? Båda innehåller ju kalorier och bös. Det blir lite svårt att ta på allvar. Det är knappast farligt med havregryn, att påstå något sådant _kan_ inte leda till något bra.Havregryn är fantastisk mat. Späckat med nyttigheter, mineraler och vitaminer och havregrynsgröt är både gott, milt och mättande. Men visst, är man allergisk mot kolhydrater ska man såklart se upp. Kan man allergitesta sig mot kolhydrater?
  • Ammi82

Jag förstår inte hur man kan få igång bråkiga diskussioner om nyttigheter Hur lyckas ni?

Jag håller med om att havregryn är väldigt nyttigt. Om ni ska ungdå kolhydrater helt, också i nyttiga maträtter, finns det inte mycket kvar att välja mellan..

Nya bilder i galleriet
  • Zone
    Mint skrev 2008-02-04 14:15:26 följande:
    Jag tycker inte det verkar som om din argumentation funkar så bra, om du menar att man lika gärna som mat som innehåller mer än 5g kolhydrater/100 gram kan äta dammråttor. Det är ju inte sant, det är snarare rent ohederlig argumentation som inte leder någonvart.
    Jag tycker att din motargumentation är skrämmande dålig om den ens får kallas motargumentation. Du kommer inte med någon kall fakta direkt. Jag blandar iallafall min kalla fakta med diverse glada tillrop om dammråttorna.

Det är förresten lika mycket fibrer i en banan 100g som i havregrynsgröt 100 gram men mer energi i bananen...
  • Zone

dubbelt så mycket kolhydrater i en banan....

juzze skrev 2008-02-04 14:16:19 följande:
    Mat utan betydliga mängder kolhydrater diskuterar ni. Vad det betyder är olika för var och en. Varför inte acceptera det? Alla mår inte bra av kolhydratrik mat, alla mår inte bra utan en betydlig mängd kolhydrater. Hursomhelst så var frågan inte hur man lär sig äta mat utan kolhydrater, utan hur man kan dra ner på kostnaderna när man vill äta bra och nyttig mat.
    Jag har inget emot kolhydrater jag diskuterar inte kolhydrater alls, jag diskuterar näringsinnehåll. Jag skiter i hur mkt kolhydrater det är i en maträtt.
  • Mint
    sniwa skrev 2008-02-04 14:18:09 följande:
    Chips är ju potatis = stärkelse = kolhydraterHavregryn = säd = kohydraterKolhydrater är kolhydrater, men det är bättre med havregryn eftersom de höjer inte blodsockret lika snabbt, men det höjs likväl.Ju mer maten är förädlad, desto onyttigare är den. Vi har ju samma genuppsättning som i tidernas begynnelse och jag tror knappast att de åt pasta, chips, margarin t ex. på den tiden. Jag vet inte om det finns nåt sånt test
    Jag skulle inte ta stenålderns kostvanor som normerande, med tanke på att människor helt enkelt levde väldigt mycket kortare tid då. Jag strävar i varje fall mot att bli äldre än 35, och tittar hellre på vad - och hur - friska nu levande gamlingar ätit.

Apropå diabetes orsakad av insulinresistens beror det (väl?) på att det är fetma som orsakar insulinresistens? Jag läste det på Annika Dahlqvists hemsida. Då borde det inte vara något problem om man håller sig från att bli fet?
  • Zone
    Mint skrev 2008-02-04 14:29:38 följande:
    Jag skulle inte ta stenålderns kostvanor som normerande, med tanke på att människor helt enkelt levde väldigt mycket kortare tid då. Jag strävar i varje fall mot att bli äldre än 35, och tittar hellre på vad - och hur - friska nu levande gamlingar ätit.Apropå diabetes orsakad av insulinresistens beror det (väl?) på att det är fetma som orsakar insulinresistens? Jag läste det på Annika Dahlqvists hemsida. Då borde det inte vara något problem om man håller sig från att bli fet?
    jag skulle absolut ta den ålderns mat som något att sträva efter eftersom kroppen fortfarande är byggd för den fördelningen av näringsämnen.
  • Mint

Zone skrev 2008-02-04 14:22:20 följande:

Jag tycker att din motargumentation är skrämmande dålig om den ens får kallas motargumentation. Du kommer inte med någon kall fakta direkt. Jag blandar iallafall min kalla fakta med diverse glada tillrop om dammråttorna.Det är förresten lika mycket fibrer i en banan 100g som i havregrynsgröt 100 gram men mer energi i bananen...
    Okej, jag erkänner att jag inte är så himla kunnig.

Jag väljer dock gröt framför banan eftersom gröten mättar mer, och jag har inte förrän senaste veckan och här på Familjeliv läst några som helst rön som talat mot havregrynsgröt som en vettig frukost.
  • en glad

"Apropå diabetes orsakad av insulinresistens beror det (väl?) på att det är fetma som orsakar insulinresistens?"
    Diabetes är en komplicerad sjukdom (handlar inte bara om att kroppen tillverkar för lite insulin!)och även smala diabetiker lider av insulinresistens som en del av själva sjukdomen...

• sniwa

Ja, först blir du fet för du äter mycket kolhydrater och sen när bukspottkörteln inte orkar längre får du diabetes.

Mint skrev 2008-02-04 14:29:38 följande:
    Jag skulle inte ta stenålderns kostvanor som normerande, med tanke på att människor helt enkelt levde väldigt mycket kortare tid då. Jag strävar i varje fall mot att bli äldre än 35, och tittar hellre på vad - och hur - friska nu levande gamlingar ätit.Apropå diabetes orsakad av insulinresistens beror det (väl?) på att det är fetma som orsakar insulinresistens? Jag läste det på Annika Dahlqvists hemsida. Då borde det inte vara något problem om man håller sig från att bli fet?
    [/citat]

Det finns visst smala diabetiker och de har säkert haft en ganska dålig bukspottkörtel från födseln, men inte varit vana att äta mycket kolhydrater."Apropå diabetes orsakad av insulinresistens beror det (väl?) på att det är fetma som orsakar insulinresistens?"Diabetes är en komplicerad sjukdom (handlar inte bara om att kroppen tillverkar för lite insulin!)och även smala diabetiker lider av insulinresistens som en del av själva sjukdomen...
  • sniwa

Oj, blev lite fel där...

Det finns visst smala diabetiker och de har säkert haft en ganska dålig bukspottkörtel från födseln, men inte varit vana att äta mycket kolhydrater.

en glad skrev 2008-02-04 14:45:03 följande:

"Apropå diabetes orsakad av insulinresistens beror det (väl?) på att det är fetma som orsakar insulinresistens?"Diabetes är en komplicerad sjukdom (handlar inte bara om att kroppen tillverkar för lite insulin!)och även smala diabetiker lider av insulinresistens som en del av själva sjukdomen...
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!