Alla människor är olika. En del föds med en perfekt bukspottkörtel som håller livet ut, en del föds med en halvtaskig och några med en dålig (ärvtligt) Alla äter dessutom olika, men de som är överviktiga har med all säkerhet en mindre bra fungerande bukspottkörtel som spottar ut insulin i tid och otid, och därmed stoppar fettförbränningen i kroppen - därav övervikten. Fortsätter man då med en vanlig kost med mycket kolhydrater på en redan dålig bukspottkörtel kan den lägga av helt och du får diabetes. Vi lever dessutom längre och längre så den ska ju hålla längre tid...
Det blir fler och fler överviktiga och fler och fler som får diabetes, men det kanske du har missat?
De som redan har diabetes och bytt till denna kost (LCHF) har fått dra ner på medicinering och i vissa fall t.o.m fått sluta med sitt insulin.
Hur många lider inte av olika sjukdomar som är kolhydratorsakade eftersom kolhydrater är inflammationsframkallande?
Det ä ju hur många som helst som har ont i armar, axlar, nacke och leder, fibromyalgi, gallbesvär, hjärtproblem, dålig mage och en massa annat. De som bytt kost har fätt en märkbar förbättring av sina besvär.
Själv hade jag ont i händer, armar axlar och nacke men nu är jag så gott som besvärsfri. Fuskar jag och äter mer kolhydrater under en tid (som i julas) så får jag ont igen.
Att äta en kolhydratfattig kost är att rekomendera till alla då det är en sjukdomsförebyggande kost. Därmed inte sagt att man måste ligga på noll i kolhydratintag (vilket är jättesvårt)
Det varor jag handlar ska helst inte ha mer kolhydrater än 5g/100g. Äter man en frukt om dagen så kommer du ju ändå rätt högt i intag.
Mint skrev 2008-02-04 07:53:16 följande:
Det där faller ju på sin egen orimlighet. Om nu kolhydrater är så himla livsfarligt, varför har inte alla människor diabetes? Det är ju ändå så att de allra flesta går genom livet utan att drabbas av diabetes eller andra kolhydratsorsakade sjukdomar. Visst, har man eller riskerar diabetes eller övervikt är det helt klart läge att se över sitt energiintag, men att påstå att kolhydrater är farligt för alla människor och att det är nödvändigt att helt ta bort kolhydrater för att kunna hålla sig frisk är inget annat än löjligt. Blodsockerhöjning är ju inte heller den enda hälsofaktorn att ta hänsyn till. Den här kolhydratfobin känns rätt destruktiv, den är så orimlig att den snart kommer att ta död även på det i lowcarb-tänket som ändå är ganska vettigt (för vissa).Det där med insulinpåslag och fettbildning av kolhydrater är dessutom högst marginellt vad gäller friska människor.