• Lindchen

Dyrt att äta nyttigt!

Vi är en familj på två vuxna, två barn och en katt. Vi sätter av 4000:- varje månad till mat, hygien och hushåll.

Har länge försökt att äta nyttigt, dvs mycket sallad och grönsaker, bra kött och inga hel- eller halvfabrikat, men det är så dyrt! 4000:- räcker knappt till per månad.

Hur gör ni andra?

Ps. Ska kanske tillägga att vi har blöjbarn och att lilkillen äter några burkar mat i veckan...

• Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!
  • sniwa

Alla människor är olika. En del föds med en perfekt bukspottkörtel som håller livet ut, en del föds med en halvtaskig och några med en dålig (ärvtligt) Alla äter dessutom olika, men de som är överviktiga har med all säkerhet en mindre bra fungerande bukspottkörtel som spottar ut insulin i tid och otid, och därmed stoppar fettförbränningen i kroppen - därav övervikten. Fortsätter man då med en vanlig kost med mycket kolhydrater på en redan dålig bukspottkörtel kan den lägga av helt och du får diabetes. Vi lever dessutom längre och längre så den ska ju hålla längre tid...
    Det blir fler och fler överviktiga och fler och fler som får diabetes, men det kanske du har missat?

De som redan har diabetes och bytt till denna kost (LCHF) har fått dra ner på medicinering och i vissa fall t.o.m fått sluta med sitt insulin.

Hur många lider inte av olika sjukdomar som är kolhydratorsakade eftersom kolhydrater är inflammationsframkallande?
    Det ä ju hur många som helst som har ont i armar, axlar, nacke och leder, fibromyalgi, gallbesvär, hjärtproblem, dålig mage och en massa annat. De som bytt kost har fätt en märkbar förbättring av sina besvär.
    Själv hade jag ont i händer, armar axlar och nacke men nu är jag så gott som besvärsfri. Fuskar jag och äter mer kolhydrater under en tid (som i julas) så får jag ont igen.

Att äta en kolhydratfattig kost är att rekomendera till alla då det är en sjukdomsförebyggande kost. Därmed inte sagt att man måste ligga på noll i kolhydratintag (vilket är jättesvårt)
    Det varor jag handlar ska helst inte ha mer kolhydrater än 5g/100g. Äter man en frukt om dagen så kommer du ju ändå rätt högt i intag.

Mint skrev 2008-02-04 07:53:16 följande:
    Det där faller ju på sin egen orimlighet. Om nu kolhydrater är så himla livsfarligt, varför har inte alla människor diabetes? Det är ju ändå så att de allra flesta går genom livet utan att drabbas av diabetes eller andra kolhydratsorsakade sjukdomar. Visst, har man eller riskerar diabetes eller övervikt är det helt klart läge att se över sitt energiintag, men att påstå att kolhydrater är farligt för alla människor och att det är nödvändigt att helt ta bort kolhydrater för att kunna hålla sig frisk är inget annat än löjligt. Blodsockerhöjning är ju inte heller den enda hälsofaktorn att ta hänsyn till. Den här kolhydratfobin känns rätt destruktiv, den är så orimlig att den snart kommer att ta död även på det i lowcarb-tänket som ändå är ganska vettigt (för vissa).Det där med insulinpåslag och fettbildning av kolhydrater är dessutom högst marginellt vad gäller friska människor.
  • sniwa

Håller med dig här, havregryn är inte nyttigt.
    MEN...
    av sädesslagen vi har är havregryn det minst onyttiga.

Zone skrev 2008-02-04 13:16:01 följande:
    Havregryn är inte alls nyttigt.... en frukt är nyttig, havregryn som innehåller bös och kalorier enbart är inte nyttigt.
  • fairyfloss

Havregryn är inte alls nyttigt.... en frukt är nyttig, havregryn som innehåller bös och kalorier enbart är inte nyttigt.
    Jo, havregryn är nyttigt. Innehåller en massa vitaminer och mineraler, och jättebra med fibrer!! De har dessutom inte högt GI, utan håller blodsockernivån på en stabil nivå läänge. Efter en skål gröt med bär, lite hackade nötter och mjölk (sojamjölk) på morgonen är jag inte hungrig på 4-5 timmar! Självklart kan man inte leva på BARA havregryn, men de har defininivt plats i en hälsosam kost.

Här kan du läsa mer om fördelarna med havregryn:
    whfoods.com/genpage.php&dbid=54
  • Zone
    fairyfloss skrev 2008-02-04 13:33:51 följande:
    Jo, havregryn är nyttigt. Innehåller en massa vitaminer och mineraler, och jättebra med fibrer!! De har dessutom inte högt GI, utan håller blodsockernivån på en stabil nivå läänge. Efter en skål gröt med bär, lite hackade nötter och mjölk (sojamjölk) på morgonen är jag inte hungrig på 4-5 timmar! Självklart kan man inte leva på BARA havregryn, men de har defininivt plats i en hälsosam kost. Här kan du läsa mer om fördelarna med havregryn:whfoods.com/genpage.php&dbid=...
    det innehöll en vitamin(?) en massa vitaminer vardå?
  • fairyfloss

Zone skrev 2008-02-04 13:46:58 följande:

det innehöll en vitamin(?) en massa vitaminer vardå?
    Ja fast där står inte alla vitaminer, bara de som de innehåller mest utav. Men klart, det är mer mineraler än vitaminer, därför man äter frukt eller bär till också . Men bra energikälla, bra fiberkälla, bra mineralkälla, det räcker gott och väl för mig! Mycket nyttigare än mackor i alla fall!!
  • Zone
    fairyfloss skrev 2008-02-04 13:52:36 följande:
    Ja fast där står inte alla vitaminer, bara de som de innehåller mest utav. Men klart, det är mer mineraler än vitaminer, därför man äter frukt eller bär till också . Men bra energikälla, bra fiberkälla, bra mineralkälla, det räcker gott och väl för mig! Mycket nyttigare än mackor i alla fall!!
    Jag har uppe en komplett förteckning och det är faktiskt det det innehåller, en vitamin.... allt annat är försummbart och kommer inte att göra varken till eller ifrån i kroppen.
  • Zone
    fairyfloss skrev 2008-02-04 13:52:36 följande:
    Jag sitter med livsmedelsdatabasen helt enkelt den är mer tillförlitlig än en färgglad sida och dessutom en macka av grov typ, med ost på och en paprikabit är nyttigare än gröten. Du tränar inte tänder eller käkmuskler eller magen eller något ooch du får i dig mer näring av mackan faktiskt än vad du får på ett par bär och din gröt.
  • Zone
    sniwa skrev 2008-02-04 13:33:18 följande:
    Håller med dig här, havregryn är inte nyttigt. MEN...av sädesslagen vi har är havregryn det minst onyttiga.
    Helt rätt
  • en glad

"Havregryn är inte alls nyttigt.... en frukt är nyttig, havregryn som innehåller bös och kalorier enbart är inte nyttigt."
    Havregryn innehållar förvisso många kolhydrater (56 %) men med bra GI-värde (10 % kostfibrer)

Men havre gryn innehåller också 7 % fett (det mesta fleromättat!) och 12 % protein. Så det är absolut inte bara bös (vad nu det är?) och kalorier!

• sniwa

Alla kolhydrater höjer blodsockret om än i olika takt.

Gröt är egentligen bara en bukfylla. Det är vad man ger djur för att de ska bli riktigt tjocka och feta.

en glad skrev 2008-02-04 14:01:45 följande:

"Havregryn är inte alls nyttigt.... en frukt är nyttig, havregryn som innehåller bös och kalorier enbart är inte nyttigt."Havregryn innehållar förvisso många kolhydrater (56 %) men med bra GI-värde (10 % kostfibrer)Men havre gryn innehåller också 7 % fett (det mesta fleromättat!) och 12 % protein. Så det är absolut inte bara bös (vad nu det är?) och kalorier!
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!