• Lindchen

Dyrt att äta nyttigt!

Vi är en familj på två vuxna, två barn och en katt. Vi sätter av 4000:- varje månad till mat, hygien och hushåll.

Har länge försökt att äta nyttigt, dvs mycket sallad och grönsaker, bra kött och inga hel- eller halvfabrikat, men det är så dyrt! 4000:- räcker knappt till per månad.

Hur gör ni andra?

Ps. Ska kanske tillägga att vi har blöjbarn och att lilkillen äter några burkar mat i veckan...

• Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!
  • LillaLinan

oJ hoppar in i denna tråd efter att bara läst TS och jaaa det är dyrt me dnyttig mat, frukt är ju hur dyrt som helst tycker jag...men å andra sidan är det ju ännu dyrare med snabbmat om man jämför de tvåFundersam

• Zone

rött och guld skrev 2008-02-05 14:20:43 följande:

väldigt bra sagt! det är lättare att få näringsbrist för vegitarianer, det är därför det finns speciella "vegetarian"tabletter
    hahahahahahahahaha....hahahahaha .... hahahaha!
    ursäkta men, det finns speciella kvinno och mans tabletter med, så det betyder alltså att det är lättare att få vitaminbrist om man är kvinna, eller man! hahaha

Det är iallafall fel. Du har fel.
  • Isolde

Rött och guld, en vegetarian kan få i sig allt nödvändigt utan att äta piller. (Om man utesluter mjölprodukter helt från kosten bör man dock äta kalcium i tillägg.) Det var inte vad jag menade.

Min poäng var att det faktum att någon specifik vegetarian är tjock (eller underviktig eller vad det nu kan vara) inte är ett bevis för att vegetarisk kost i allmänhet är dålig på ena eller andra sättet. Chips och pommes frites och pizza kan beredas vegetariskt – ja till och med veganskt om man ersätter osten på pizzan. Vegetarisk kost är inte nödvändigtvis detsamma som kalorisnål mat.

Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m27894250.html
  • 1111111
    Isolde skrev 2008-02-05 16:08:15 följande:
    Rött och guld, en vegetarian kan få i sig allt nödvändigt utan att äta piller. (Om man utesluter mjölprodukter helt från kosten bör man dock äta kalcium i tillägg.) Det var inte vad jag menade.Min poäng var att det faktum att någon specifik vegetarian är tjock (eller underviktig eller vad det nu kan vara) inte är ett bevis för att vegetarisk kost i allmänhet är dålig på ena eller andra sättet. Chips och pommes frites och pizza kan beredas vegetariskt ? ja till och med veganskt om man ersätter osten på pizzan. Vegetarisk kost är inte nödvändigtvis detsamma som kalorisnål mat.
    Kalcium går att få i sig från broccoli och annat (tex havregryn). Det är främst B12 om inte går att få i sig i en strikt vegansk kost.
  • JLS

Ja det är faktiskt väldigt dyrt med nyttig mat,vi spenderar mkt pengar på frukt, grönsaker och bra kött varje månad. För mig är det värt det helt klart men det är skandal att det är så dyrt med t ex frukt, det borde uppmuntras istället och godiset borde bli dyrare om något

Vårt lilla mirakel...Bf 080621
  • Lindchen

TS här (suck...).

Tack alla ni som svarat på mitt inlägg med tips och råd. Tyvärr är det lite svårt att hitta tipsen bland alla stickspår som uppkommit.

• Evenstar

TS,

Jag kollade hur konsumentverket räknar och för 2 vuxna + 2 barn så räknar de på matkostnader 4850 kr minus luncher.

Så ni har nog ganska bra matkostnader ändå :)

• ninanell

väldigt bra sagt! det är lättare att få näringsbrist för vegitarianer, det är därför det finns speciella "vegetarian"tabletter
    Va?

*s*
  • Bästa jag

Ja visst. Det bästa är å äta mkt kött med mkt fett. Skippa grönt.
    Dom där "vegetarian" tablettarna finns dom brevid "smart i huvudet" tablettarna i affären?
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!