• Lindchen

Dyrt att äta nyttigt!

Vi är en familj på två vuxna, två barn och en katt. Vi sätter av 4000:- varje månad till mat, hygien och hushåll.

Har länge försökt att äta nyttigt, dvs mycket sallad och grönsaker, bra kött och inga hel- eller halvfabrikat, men det är så dyrt! 4000:- räcker knappt till per månad.

Hur gör ni andra?

Ps. Ska kanske tillägga att vi har blöjbarn och att lilkillen äter några burkar mat i veckan...

• Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!
  • josefsmamma
    rött och guld skrev 2008-02-03 23:14:04 följande:
    och jag HATAR nötfä Men fett är smakbärare. Kött med fett smakar helt enkelt mycket mer och godare.
    Nej verkligen inte!Absolut inte när det gäller köttfärs, då förstör fettet smaken helt... det är ju skitäckligt med sådan köttfärs... det ska MAX vara 10% om det ska räknas som ätligt anser jag
    Josef 050703 ... Elise och Fiona 070408
  • rött och guld
    Mia83 skrev 2008-02-03 23:19:56 följande:
    rött och guld skrev 2008-02-03 23:19:10 följande:
    Varför ska han till en läkare om ni inte tror att någo är fel?
    därför att man inte ska må dåligt(bli uppsvälld) av att äta, det är ju därför han är rädd för att äta för ofta!
  • rött och guld
    josefsmamma skrev 2008-02-03 23:27:09 följande:
    Nej verkligen inte!Absolut inte när det gäller köttfärs, då förstör fettet smaken helt... det är ju skitäckligt med sådan köttfärs... det ska MAX vara 10% om det ska räknas som ätligt anser jag
    läs här:

www.ellematochvin.se/&tid=print&print=yes
  • Butterscotch

rött och guld skrev 2008-02-03 23:30:44 följande:

därför att man inte ska må dåligt(bli uppsvälld) av att äta, det är ju därför han är rädd för att äta för ofta!
    Nu är jag ju i och för sig ingen läkare, men om jag inte äter på länge och sen trycker i mig mat så får jag också ont i magen och kan känna mig uppsvälld. Han kanske kan prova att äta bara lite grann men ofta, och se om det hjälper?
  • josefsmamma
    rött och guld skrev 2008-02-03 23:32:03 följande:
    läs här:www.ellematochvin.se/
    Var står det att man ska välja den färs med mest fett i?
  • Arga Klara

Men köttfärs är ju kantbitar, rester och fett. Det är INTE en köttbit.

• josefsmamma
    rött och guld skrev 2008-02-03 23:30:44 följande:
    och äta mer grönsaker- mindre kött för det gör stor skillnad.
  • rött och guld

svarar på TS: JA det är dyrt att äta nyttigt.
    sedan vad nyttigt är, det är olika i allas ögon.

• Kenzie
    rött och guld skrev 2008-02-03 23:32:03 följande:
    läs här:www.ellematochvin.se/
    Syftar du på detta? "Frånsett oxfilé är det möraste och smakrikaste köttet marmorerat (med insprängt fett). Ganska mycket i till exempel entrecote, mindre i utskuren biff"

Eller detta? "Tyvärr har de senaste årtiondenas antifettpropaganda fört med sig att det avlats fram grisar med mindre fett, vilket har gjort att konsumenterna tycker att fläskkött är torrt."

Det handlar nog mer om rent kött, inte fläskfärs där en massa äckligt fett mals ner.
    Älskade Theodor 060329
  • rött och guld
    josefsmamma skrev 2008-02-03 23:34:47 följande:
    Var står det att man ska välja den färs med mest fett i?
    gud va du har hakat upp dig på färsen...

Några ord om fett
    Intensivt uppfödda djur som slaktas så snart som möjligt hinner inte bygga upp några fettdepåer att tala om. Det kan ju låta positivt. Men fett är smakbärare. Kött med fett smakar helt enkelt mycket mer och godare.
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!