• Lindchen

Dyrt att äta nyttigt!

Vi är en familj på två vuxna, två barn och en katt. Vi sätter av 4000:- varje månad till mat, hygien och hushåll.

Har länge försökt att äta nyttigt, dvs mycket sallad och grönsaker, bra kött och inga hel- eller halvfabrikat, men det är så dyrt! 4000:- räcker knappt till per månad.

Hur gör ni andra?

Ps. Ska kanske tillägga att vi har blöjbarn och att lilkillen äter några burkar mat i veckan...

• Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!
  • Miramiss

Vi är också två vuxna och två barn här i familjen och vi har samma matkostnad som ni =) Undrar också hur alla andra gör....

• Elinore

måste den minsta äta burkmat? det går väl alldels utmärkt att göra egen mat?
    gör ni storkok av div råvaror.. chili con carne, ärtsoppa, kallops osv...
    äter ni för sässong? mkt rotfrukter nu när det är vinter.. och inte köpa dyraste tomaterna när det inte alls är sässong för dom?

• Asala

Jag tror att man får räkna med den kostnaden. Har ni räknat på hur mycket det skulle kosta om ni köpte den onyttiga" maten istället? För omm man tänker att 1kg äpplen kostar ca 20 kr, och ett 1kg godis ca 79 kr, så är ju just den jämförelsen billig mat att äta nyttigt! Så brukar jag tänka, man köper ofta några hekto godis utan att tänka på vad det kostar, men en bit fint kött så tycker man direkt att det är dyrt!

• Miss Lau

Jag tror inte att det går att handla så mycket billigare. Vi är fem i familjen och vi köper mycket kravmärkt och närproducerad och minst 6000 kr/mån går vår mat på. Men en sak som man kan spara både pengar och miljö på är kött. Byt en del kött mot linser eller bönor istället.

• trollmammsis

grot bröd e ju lite dyrare men det mättar mer så påsen räcker längre...frukt och sallad tycker jag inte är så våldsamt dyrt, vi har mycket sånt!!  willys har billiga frächa grönsaker och frukt!!

• rött och guld

baka själv=billigt, köp potatis=7kr/kg,storpack kött=100kr,frukt,mjölk=9kr
    knäckebröd=20kr,ost 129kr...

• Mozarts Nachtmusik

om man äter mkt baljväxter brukar de inte bli så mkt.
    böner. kikärtor, linser etc brukar finnas billigt och drygar ut de mesta maten =)

att köpa mat efter säsong är oxo bra, mkt äpplen o potatis på hösten tex..
    grönsaker brukar va billigare på sommaren.

vi är 2 vuxna o ett barn ( 9 mån) o vi lägger nog ca4-5000 på hushållskontot, men vi äter ute på de ibland med  Generad

julmust is the shit!
  • hungran

Ensam med en dotter 6 år. Ca 2000:- per månad i matkostnad. Köper färsk lax vid extraprsis typ 69:- kg fryser in en del då. Samma sak med kycklingfilé, köttfärs etc. Handlar dom grönsaker som är billiga, som nästa vecka då blir det mkt vitkål, morötter och lök då det är billigt i affären. Köper bönor och lägger i blöt. Har alltid storpack med ägg hemma för omelett och pannkaka. Frukost brukar bli havregrynsgröt för dottern eller hembakade frallor som hon gör själv, samt tillbehör.

Tycker att jag spar mkt genom att bara handla det vi behöver, dvs inga konstiga majonäser, eller såser i kylen. Sällan kakor, bullar och aldrig chips och annat. Tilläggas kan att jag äter inte kolhydrater i forma av pasta bröd och potatis och ej heller socker. Min kost består tex. av protein (lax), grönsaker, och fett (olivolja). Min dotter äter självklart pasta, potatis etc, och hon får lördagsgodis och glass ibland *ler*..

Ja det var lite från mig Kram

• Mia83

Vi är två vuxna och två barn. Båda barnen dricker välling och den ena använder bljor.
    Vi har inga problem att klara mat, hygien mm på 4000kr i månaden.
    Vi äter en balanserad kost.

• Linda1976

Dyrt?

Bananer 20:-/kg
    Lösgodis 50 :-/kg

Morötter 4:-/kg
    Chips: 75-/kg

Potatis 5:-/kg
    Färdiga pommes: 20:-/kg

Fryst broccoli: 25:-/kg
    Felix paj, pytteliten: 15-20:-/st

Dyrt att äta nyttigt? Inte.... se det som en investering i er hälsa istället. Ät mindre kött och mer fisk.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!