• Lindchen

Dyrt att äta nyttigt!

Vi är en familj på två vuxna, två barn och en katt. Vi sätter av 4000:- varje månad till mat, hygien och hushåll.

Har länge försökt att äta nyttigt, dvs mycket sallad och grönsaker, bra kött och inga hel- eller halvfabrikat, men det är så dyrt! 4000:- räcker knappt till per månad.

Hur gör ni andra?

Ps. Ska kanske tillägga att vi har blöjbarn och att lilkillen äter några burkar mat i veckan...

• Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!
  • Fru U

Måste bara göra ett inlägg i sidodebatten som pågår. Ja kött innehåller alla vitaminer o sånt om man ÄTER DET RÅTT (ungefår som eskimåer gör)

Live and let live
  • Virriga Vera

rött och guld skrev 2008-02-05 14:20:43 följande:

väldigt bra sagt! det är lättare att få näringsbrist för vegitarianer, det är därför det finns speciella "vegetarian"tabletter
    Var finns de tabletterna och vad heter de?
  • Mint

Virriga Vera skrev 2008-02-06 05:47:00 följande:

rött och guld skrev 2008-02-05 14:20:43 följande:Var finns de tabletterna och vad heter de?
    De finns på apoteket (t ex "mitt val vegetarian"), men det finns ju även speciella tabletter för barn, man, kvinna, fysiskt aktiva och hela familjen.
  • Zone
    Mint skrev 2008-02-06 07:04:31 följande:
    De finns på apoteket (t ex "mitt val vegetarian"), men det finns ju även speciella tabletter för barn, man, kvinna, fysiskt aktiva och hela familjen.
    Vilket bevisar attd et är lättare att få vitaminbrist om du är man, kvinna eller barn
  • humma

Håller med dig TS!
    Vi har en mat + hygien kostnad på 6000 Sek i månaden, jag handlar dock alltid ekologiskt när det finns, närproducerat och väljer bort varor som känns som "skräpprodukt", det är ett aktivt val jag gjort.
    Jag tycker det är dyrt med bra mat och jag önskar att jag hade några bra tips men det har jag inte. Jag köper inte så ofta storpack heller eftersom vi inte har en så stor frys och jag gillar att laga olika sorts mat, inte så duktig på att laga någon form av bas som sedan kan användas till olika måltider, sedan har jag oftast lite ont om tid.
    Lycka till i jakten på tips om bra och lite billigare mat!

• minasöner
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:19:49 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:17:37 följande: han har väldigt låg ämnesomsättning och lägger på sig mycket vikt!
    HAHAHA!! Det här var nog det värsta jag har hört Skrattande . Äta var 3:e dag för att man har låg ämnesomsättning?? Ta honom till en läkare så får han medicin mot det. Det är mer skadligt än nyttigt för kroppen att äta var 3:e dag. hans kropp svälter ju och sen när han äter så suger kroppen åt sig all näring den kan få, snarare därför han går upp
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens underbaraste William ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Virriga Vera
    Mint skrev 2008-02-06 07:04:31 följande:
    Aha, så det är som alla andra vitaminpiller. Bortkastade pengar om du äter enligt kostcirkeln.
  • rött och guld

Bästa jag skrev 2008-02-05 23:42:44 följande:

Ja visst. Det bästa är å äta mkt kött med mkt fett. Skippa grönt. Dom där "vegetarian" tablettarna finns dom brevid "smart i huvudet" tablettarna i affären?
    nä, de finns på apoteket!
    här:¨
    www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&ProductSKU=116837&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo
  • rött och guld

Var finns de tabletterna och vad heter de?
    www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&ProductSKU=116837&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo
  • sanna77

Det står uttryckligen i länken att en vegetarian får i sig allt som behövs förutsatt att kosten är varierad. Veganer kan få brist på b12, och därför brukar veganer ta kosttillskott.

Att det finns särskilda vitamintabletter för vegetarianer är för att vitamintillverkaren vill skapa ett behov och få folk att köpa produkterna så de kan tjäna pengar. Förhoppningsvis kan folk tänka själva och inse att reklam inte är detsamma som vetenskapliga fakta.

rött och guld skrev 2008-02-06 15:12:28 följande:

• Virriga Vera

rött och guld skrev 2008-02-06 15:32:33 följande:

Det är märkligt att du som svar på de flesta frågor länkar till diverse obskyra hemsnickrade siter som du presenterar som sanningar. Du lägger till och drar ifrån så att det passar dig och ditt sätt att se på saker. När du får mothugg i form av vetenskapliga fakta så är du märkvärdigt tyst.
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!