• NK80

Aprilmammor 2005 [tråd 12]

Vattkoppor hos fostret och det nyfödda barnet
    Vattkoppor kan överföras till fostret vilket är vanligare i slutet än i början av graviditeten.

En liten risk finns för fosterskador (neurologiska) om den gravida kvinnan får vattkoppor under de 20 första graviditetsveckorna, vilket dock är ovanligt. Under senare delen av graviditeten föreligger det ingen risk för fosterskada.

Blir kvinnan sjuk i vattkoppor i tiden runt barnets födelse finns däremot en mycket hög risk för svår vattkoppsinfektion hos barnet.

Får den gravida kvinnan utslag 5 eller fler dagar innan barnets födelse är risken mindre att barnet får en allvarlig vattkoppsinfektion då antikroppar från modern gått över till barnet och ger ett skydd.

Om modern tidigare haft vattkoppor och det nyfödda barnet utsätts för vattkoppssmitta från omgivningen har barnet som regel fått antikroppar från modern och är därigenom skyddad.

Barnet får ammas.

Bältros hos kvinnan utgör ingen risk för foster eller barn.

http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=9

Verkar som om det inte är SÅ farligt iaf?!

Min älskade son ska bli storebror! Lillfisan är beräknad 16 mars -08
  • NK80

Bessie, Jag har haft vattkoppor så på den fronten är det lugnt - med det står ingenstans att det är farligt för nyfödda att få men hoppas ju att hon slipper få det så tidigt och att jag kan ge henne ett visst skydd genom ammning och att jag har haft det.

Verkar som om det är så olika angående detta så om jag frågar min bm så kommer hon säkert med ett annat svar.

• NK80

emejo: Tips! Kopiera all text och sen posta inlägget, speciellt om du skrivit långt Gör det för vana nu eftersom jag vet att det finns en viss risk att inlägget försvinner.

• NK80

Först en STOR kram till Malin! I ditt läge hade jag nog gått och hotat förlossningen eller nått haha.. Du är tuff!

Mom, Uscha - hoppas att barnen mår bättre nu! Lät inge vidare det där.

Emejo, vad duktig du är med köttet och allt det där! Impad! Jag hade antagligen inte fixat det där med att mala kött, är alldeles för vek för det.

Bessie, så det där med att låta systrarna sova i samma rum var ingen höjdar idé då?

Jas, om jag hade lagat ett hål på Johans kläder hade han nog fått slag, haha - inget jag skulle göra! *flinar brett*

Dink, hoppas att du fick dig ordentligt med sömn nu!

Det var rena julafton hemma igår - Johan fick sin nya dator (och jag får hans "gamla") och jag fick hem spädbarns insatsen till min Ergo bärsele *glad*.

Måste berätta detta även fast Johan kanske blir sur hahaha *skrattar rått*  Han tom. fråga mig "har du berätta detta på familjeliv än då?" ang. detta som jag nu ska berätta *flinar*

Vi håller ju på att stenhård träna Colin med pottan och han går runt med kalsonger hemma - när Colin skulle sova så gav jag Johan pyjamasbyxorna och blöjan och bad han ta på honom dem och det gjorde han. Colin somna gott men vakna några gånger och var ledsen, jag bädda iordning honom och klappa honom och så blev det bra, en stund... men sen blev han förfärligt ledsen så jag titta till han och kolla blöjan utifall han hade bajsat i den (man vet ju aldrig) och då ser jag att min kära sambo hade glömt att ta av kalsongerna och satt på blöjan utanpå! Så hela ungens och lakan var ju blöt av kiss! Jag hlöll på att smälla av då men skrattar nu åt det tänk er... vilken grej!  

• NK80
    mo m2007 skrev 2008-02-21 15:57:59 följande:
    Hemma från drndiagnos mirakel: dubbelsidig öroninfl. bronkit å kanke bihåle - kåvepeninMelle: bronkit kanske öron på G
    Stackarna! Krya på dem! *kram*
  • NK80

Bessie, Tänk - så där över pedagogisk ( ) skulle man vara lite oftare kanske? Funkar ju så mycket bättre än ett tappat tålamod och morrande!

• NK80

*barnsligt glad*
    Är så glad över att Johans 70-tals åkpåse passar i hårdliften! Trodde verkligen inte att en bebis skulle få plats om man la ner den i hårdliften med se det kommer det att göra! Testa det idag och det kommer att bli såååååå mysigt för henne i den! *längtar*

• NK80

mom, att en ettåring hostar blod låter inge vidare! Tycker som Helene att ni borde åka in typ.. nu.

• NK80

Tinna, vad trevligt du verka ha haft igår

Bessie, söta Bella som gick in till lillasyster och la sig Berätta gärna mer om tassmetoden eller lägg gärna in en länk *också nyfien*

Helene, Jösses, det va mig en ombytlig karl? Eller?

Malin, bara för att det är som det är nu så kommer säker bebis bus inatt Förstår att du känner dig som ett vrak... och vet du vad, det är helt befogat! Det är bara att spy yr sig här inne hos oss, det vet du!

Emejo, jo men visst - det är de små sakerna som förgyller vardagen.

• NK80

mom, vad bra att de är pigga idag med hostiga... :-/

Dink, hur ser Hanna ut idag då?

Bessie, tack för länken!

Svar på tråden Aprilmammor 2005 [tråd 12]