• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • Magrat

SaddePadde skrev 2008-02-07 10:56:40 följande:

och sitter man på pakethållarn utan att trampa får man banne mig inte vara med och styra heller  .
    Underbart!
    Är det okej om jag lånar detta citat vid lämpliga tillfällen?
  • Leeloo
    Lillstrumpa82 skrev 2008-02-07 12:39:59 följande:
    Fast diskussionen om jeans kom ju i ett inlägg om att vi mammor inte kan ha jeans på oss om vi inte låter en son ha klänning... Alltså tycker jag inte att det har med saken att göra, eftersom jag använder tjejmodeller av jeans. Jeans finns i killmodell och tjejmodell, klänningar finns bara i en modell och hänger på damavdelningarna, alltså borde klänningar vara ett tjejplagg. Jag vill inte att min sambo ha klänning på sig, så varför ska jag klä min son i det?
    Men jeans är ju ursprungligen ett manligt arbetarplagg. Oavsett modell. Klänning är från början ett "tjejplagg" (ryser bara av att skriva ordet) men det finns ingenting som säger att det inte kan bli ett unisex-plagg. Såvida det inte finns fysiska hinder hos killarna som gör det omöjligt för dem att bära klänning. Och vad jag vet så det finns det inga sådana.
    Eyy woman! I think you left your panties in my kitchen..
  • uniMog
    Leeloo skrev 2008-02-07 12:44:41 följande:
    Men jeans är ju ursprungligen ett manligt arbetarplagg. Oavsett modell. Klänning är från början ett "tjejplagg" (ryser bara av att skriva ordet) men det finns ingenting som säger att det inte kan bli ett unisex-plagg. Såvida det inte finns fysiska hinder hos killarna som gör det omöjligt för dem att bära klänning. Och vad jag vet så det finns det inga sådana.
    Fast det ÄR det ju inte Klänning är från början ett unisex plagg som blivit kvinnoplagg och faktiskt går mot att bli unisex igen (om vi tittar på VÄRLDEN utanför lilla plaskdammen Sverige)
    Why are vampires always so stupid?
  • morotsland

Klänning är inte alls ursprungligt ett tjejplagg, killar/män har haft klänning i alla tider och har det fortfarande i stor utsträckning i många länder. Det är bara en ren mode/kulturgrej. Varför vara så rädd att sticka ut att man inte vågar vara tillåtande mot sina barn?

• Leeloo
    Pejgan skrev 2008-02-07 12:46:35 följande:
    Fast det ÄR det ju inte Klänning är från början ett unisex plagg som blivit kvinnoplagg och faktiskt går mot att bli unisex igen (om vi tittar på VÄRLDEN utanför lilla plaskdammen Sverige)
    Du ser! Ännu bättre!
    Eyy woman! I think you left your panties in my kitchen..
  • Lillstrumpa82
    Pejgan skrev 2008-02-07 12:45:19 följande:
    Finns det inte??web.telia.com/~u31532661/bilder/storkilten.jp...www.menintime.de/05_start_en.php3www.utilikilts.com/index.php
    Ja, titta där! Fast just kilt tycker jag inte är jämförbart med klänning.

Men fortfarande, så länge jag inte vill se min sambo i klänning tänker jag inte sätta klänning på mitt barn om jag får en son. Och tycker att det är fel att sätta klänning på ett barn som är för ung för att ha en egen åsikt.
  • Myrongen

Magrat:

Varsågod, låna på du. Tänk vad smarta visdomar man kan fånga upp av att läsa serietidningar he he....

• morotsland

Lillstrumpa: "Och tycker att det är fel att sätta klänning på ett barn som är för ung för att ha en egen åsikt."

Gäller det även för tjejer? Att du inte sätter klänning på dem innan de har en egen åsikt alltså. Fö har min son en väldigt bestämd åsikt och det är att han gillar sin klänning.

• Magrat

Miniigirl skrev 2008-02-07 12:14:27 följande:

Men...vi lever väll nu? inte för 50 år sedan?????
    Att förändra stela tankebanor kan väl göras oavsett när man lever.
    Åsikten att man inte kan sätta på sina pojkar klänning idag är ju ungefär samma inställning som att kvinnor absolut inte kunde ha byxor på sig för 100 (eller 50) år sedan.
    Tack vare en mängd modiga kvinnor (och män) så kan vi kvinnor nu ha på oss nästan vad som helst idag. Vilken tur vi har!
    Om vi hjälper till kanske våra söner kommer kunna ha på sig vad som helst när de växer upp - eller i alla fall generationen efter dem...
Svar på tråden pojke med klänning?????