• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • Leeloo

Jag skulle nog däremot inte sätta på min son en klänning om han skulle till dagis. Jag vill inte använda honom som ett redskap i en fajt som ska "utkämpas" av de vuxna. Han ska inte behöva vara den som kanske blir retad bara för att jag vill att klänning ska bli ett unisex-plagg. Vill han däremot och envist tjatar om det, så får han. Men då får han nog med sig ombyteskläder ifall han vill byta.

Eyy woman! I think you left your panties in my kitchen..
  • Lillstrumpa82
    morotsland skrev 2008-02-07 12:51:12 följande:
    Lillstrumpa: "Och tycker att det är fel att sätta klänning på ett barn som är för ung för att ha en egen åsikt."Gäller det även för tjejer? Att du inte sätter klänning på dem innan de har en egen åsikt alltså. Fö har min son en väldigt bestämd åsikt och det är att han gillar sin klänning.
    Har inte köpt en enda klänning åt min dotter, de få hon har är presenter. Tycker klänning är väldigt opraktiskt på ett så litet barn.
  • Leeloo

Det värsta nästan är att jag har fått höra min son bli kallad både fjolla och feminin. Och det av vuxna människor.

Eyy woman! I think you left your panties in my kitchen..
  • Maddish

Barnen kanske borde gå nakna tills dom är gamla nog att välja själva. Flickor kanske tar skada av att ha klänning på sig lika mycket som pojkarna verkar göra av att inte få ha klänning.
    Varför inte bara enas om att vara oense? Jag skulle aldrig sätta på mina pojkar klänning men vill andra göra det så är det upp till dom.

• uniMog
    Lillstrumpa82 skrev 2008-02-07 12:49:51 följande:
    Ja, titta där! Fast just kilt tycker jag inte är jämförbart med klänning.Men fortfarande, så länge jag inte vill se min sambo i klänning tänker jag inte sätta klänning på mitt barn om jag får en son. Och tycker att det är fel att sätta klänning på ett barn som är för ung för att ha en egen åsikt.
    Kilt är en sorts kjol. Bara för att den kallas kilt blir den inte mer manlig Min poäng är att det finns modeller på klänningar/kjolar som är gjorda för män. (manskjolarna från den tyska sidan skulle thomas med GLÄDJE få ha på sig dagligen de är skitsexiga)
    Why are vampires always so stupid?
  • Loreia

Ni som inte sätter klänning på era söner för att ni inte kan tänka er era män i det, vad har det med saken att göra? Om du inte tänder på din man i klänning, fine, men du klär ju inte ditt barn för att tända på det Fattar inte sammanhanget.

• morotsland

Loreia: "Ni som inte sätter klänning på era söner för att ni inte kan tänka er era män i det, vad har det med saken att göra?"

Min man får ha på sig precis vad sjutton han vill (ja klänning också), han är nämligen vuxen och jag bestämmer inte över honom. Men annars håller jag helt med, vad har det med saken att göra? Barn är barn. Min man har inte plastisocks och galonbyxor heller.

• Cocarola

Jag kan inte tänka mig min man i klänning (däremot har han ofta sarong på sommaren!) och det beror nog på mina gamla invanda fördomar.

Därför är det extra viktigt att jag skärper mig för att inte överföra dessa fördomar på mina barn. Jag inser att jag kämpar i uppförsbacke, men varje år som de får fortsätta vara naiva barn utan kunskaper om könsskillnader är en vinst!

Och jag är övertygad om att mina försök att vara genusneutral i min uppfostran kommer att ge mina barn en bra grund att stå på när de börjar utsättas från samhällets och medias könsstereotypa inverkan.

• Maddish

Men detta är väl egentligen männens fajt och inte vår. Är det nu så många män som vill bära klänning så är det ju bra att introducera det i ung ålder. Inte för att jag har träffat så många med denna längtan...

Här har det spårat ur lite. Detta handlade om att en liten pojke ville ha en klänning och om man i det fallet skulle köpa en till honom.
    Mitt svar på det är nej det hade jag inte. När han är stor nog att bestämma vilka kläder som ska inhandlas så får han köpa en klänning om han vill det. Även om jag tycker att en klänning är ett tjejplagg så hör det inte hit eftersom jag också hade sagt nej till t.ex ett par byxor jag tyckte var skitfula och opraktiska.

Svar på tråden pojke med klänning?????